• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224462
+
-

چراغ‌های خطر هوشمند می‌شوند

تقاطع‌های تهران درنیمه دوم سال به‌صورت شبکه‌ای کنترل می‌شود

گزارش
چراغ‌های خطر هوشمند می‌شوند

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌ها، وظیفه کنترل و مدیریت عبور و مرور وسایل نقلیه را برعهده دارند. تکنولوژی قدیمی این چراغ‌ها باعث شده که در برخی موارد به دلایل مختلف ازجمله بحث سرقت یا پارگی کابل‌ها، شاهد خرابی، خاموشی و اختلال در عملکرد این چراغ‌ها باشیم. با توجه به  موضوع رفع نواقص و معایب این چراغ‌ها و همچنین هوشمند‌سازی،‌ ارتقای آنها در دستور کار قرار دارد. در همین رابطه طبق اعلام حمید برادران، سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران، قرار است تا پایان فصل بهار با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، شاهد استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی باشیم.

جلوگیری از خطر برق‌گرفتگی
اکنون سؤال اینجاست که با انجام این کار چراغ‌های راهنمایی تقاطع‌ها چه تغییری خواهد کرد. حمید برادران درخصوص تأثیرات و کارکرد این موضوع در چراغ‌های راهنمایی و نتایج محسوس آن می‌گوید: «با اجرای این طرح دیگر خبری از کابل‌های برق 16رشته مسی و 220ولت در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نخواهد بود. یعنی نه پایه و نه اتاقک متصل به برق 220ولت نیستند و به دلایل و حوادث مختلف، اگر رشته سیمی دچار پارگی یا پوسیدگی شود، درصورت تماس با بدنه دیگر خطر برق‌گرفتگی وجود ندارد. به‌عبارت دیگر ارتقای ایمنی و کاهش مصرف انرژی یکی از نتایج و دستاورد‌های کار است.»

افزایش سرعت عیب‌یابی و تعمیر
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران در ادامه افزود: «سال‌هاست که با یک رشته کابل چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را روشن نگه می‌داریم که این موضوع هزینه نگهداشت چراغ‌ها را افزایش داده است. با استفاده از کابل دیتا به جای کابل سیگنال، هم هزینه‌های نگهداشت کاهش پیدا می‌کند و هم درصورت بروز مشکل فنی در چراغ‌ها، عیب‌یابی و تعمیر آن سریع‌تر، راحت‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.»

جلوگیری از سرقت کابل چراغ راهنمایی و رانندگی
برادران در ادامه با تاکید بر نتایج مثبت این طرح گفت: «کابل‌های 16رشته مسی مورد توجه سارقان است و همچنین با وجود موش‌خوردگی کابل‌ها در بعضی موارد، بعضا شاهد سرقت کابل‌ها، خرابی و خاموشی چراغ‌های راهنمایی تقاطعات هستیم که این موضوع باعث ایجاد اختلال در رفت‌وآمد وسایل نقلیه و تلف‌شدن وقت مردم و همچنین آسیب به سلامت روان شهروندان می‌شود. با تغییر صورت‌گرفته دیگر شاهد چنین اتفاقات و حوادثی نخواهیم‌بود.»

کنترل شبکه‌ای به جای کنترل محلی
همچنین برادران از اجرای طرحی دیگر درخصوص چراغ‌های راهنمایی تقاطع‌ها در نیمه دوم سال‌جاری با تکیه بر دانش بومی کشور خبر می‌دهد که با اجرای آن به‌صورت چشمگیری شاهد مدیریت و کنترل بهتر تقاطع‌ها خواهیم بود: «درحال حاضر چراغ‌های راهنمایی تقاطع‌ها به‌صورت کنترل محلی است که این کنترل به کنترل شبکه‌ای تغییر می‌کند. این موضوع با تکیه برتوان فنی و دانش بومی و در همکاری با دانشگاه‌ها انجام خواهد شد. درحال حاضر هر تقاطع، عبور دروازه‌ای را می‌بیند، اما در مدل شبکه‌ای علاوه بر مسیر خودش، همزمان چند تقاطع اطراف که تحت‌تأثیر یکدیگر قرار دارند را نیز رصد می‌کند و با پایش طول صف و تعداد خودرو‌های عبوری، برای کنترل و مدیریت تقاطع در لحظه تصمیم می‌گیرد. به این ترتیب شاهد روان‌تر شدن ترافیک شهر خواهیم بود.»

پیاده‌سازی‌ مدل شبکه‌ای در نیمه دوم سال
سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران درخصوص زمان اجرای این طرح نیز می‌گوید: «پیاده‌سازی‌ مدل شبکه‌ای طبق برنامه در نیمه دوم سال و از اواسط مهرماه یا آبان‌ماه به‌صورت پایلوت در هسته مرکزی شهر اجرا می‌شود تا درصورت اثربخش بودن در تمام تقاطع‌های شهر تهران اجرا شود. باتوجه به اینکه این دانش و تکنولوژی کاملا بومی است، در ادامه می‌توانیم آن را در سایر شهر‌های کشور نیز اجرا و همچنین به کشورهای همسایه صادر‌کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید