• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224409
+
-

فرونشست تخت‌جمشید به ۱۷سانتی‌متر رسید

رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه‌ و شهرسازی با بیان اینکه تعداد زیادی از آثار تاریخی و بناهای ارزشمند کشورمان در زون‌هایی با خطر فرونشست زمین واقع شده‌اند، گفت: در استان فارس بیشترین نرخ فرونشست در محدوده مرودشت بوده که به 17سانتی‌متر در سال می‌رسد که آثار تاریخی تخت‌جمشید و نقش‌رستم در این محدوده قرار دارند.
علی بیت‌اللهی درباره نرخ فرونشست در حریم آثار تاریخی به‌ویژه تخت‌جمشید و نقش‌رستم در شیراز و میدان نقش‌جهان در اصفهان افزود: مطالعاتی درباره وضعیت برخی از آثار تاریخی ثبت‌شده جهانی انجام داده‌ام‌ که یکی از آنها تخت‌جمشید و دیگری نقش‌رستم است. حفظ این آثار ثبت‌جهانی شده ضوابطی دارد که براساس این ضوابط، برخی از اقدامات ازجمله ساخت‌وسازها در حریم این آثار باید رعایت شود.
او ادامه داد: حال‌آنکه قرارگیری این آثار در محدوده‌های فرونشست خطرساز شده‌ است و تعداد زیادی از این آثار تاریخی و بناهای ارزشمند کشورمان در زون‌هایی با خطر فرونشست زمین واقع شده‌اند. منطقه مرودشت استان فارس رکورددار فرونشست زمین در این استان است و بیشترین نرخ فرونشست در محدوده مرودشت بوده که نرخ آن در این منطقه به 17سانتی‌متر در سال می‌رسد. آثار تاریخی تخت‌جمشید و نقش‌رستم در این محدوده قرار دارند.
بیت‌اللهی به ایلنا گفت:‌ درحالی‌که 50سال پیش در مرودشت با حفر چاه 30متری به آب می‌رسیدند، امروز با حفر چاهی به عمق 120متر هم به آب نمی‌رسند. در طول این سال‌ها با برداشت‌های بی‌رویه آب، وضعیت فرونشست در این منطقه بحرانی شده ‌است. ‌در حاشیه این پهنه فرونشستی خطرساز استان فارس، 2اثر تاریخی ارزشمند و منحصربه‌فرد نقش‌رستم و تخت‌جمشید واقع شده‌اند. متأسفانه در بازدیدها شکاف‌های فرونشستی در محوطه تخت‌جمشید کاملا مشخص و واضح‌اند و مهم‌تر اینکه این شکاف‌ها در حال توسعه‌اند. این شکاف‌ها به مجرای نفوذ آب تبدیل می‌شوند، تونل‌های زیرسطحی ایجاد می‌کنند و درنهایت به فروریزش سطحی زمین منجر می‌شوند. در نقش‌رستم هم دقیقا در مجاورت و نزدیکی صخره‌های سنگی و نقش‌نگاره‌های سنگی ارزشمند، یک شکاف عمیق و عجیبِ طولی با عمق چشمی 6متر و عرض نیم‌متر وجود دارد که این مسئله نشان می‌دهد این زون بسیار خطرساز است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید