• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224408
+
-

شورای‌عالی محیط‌زیست تصویب کرد

افزایش 4برابری جریمه شکار حیات‌وحش

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست موضوعات مختلفی بررسی شد که یکی از آنها تعیین بهای مطالبه ضرر و زیان تلف‌شدن جانوران غیر اهلی بود که با حدود ۴برابرشدن آن مورد موافقت قرار گرفت.
حسن اکبری افزود: معمولا این عدد هر ۲ تا ۳ سال یک‌بار به‌روز می‌شود؛ اما این کار از سال ۱۳۹۸ انجام نشده و وقفه‌ای ایجاد شده بود؛ بنابراین سعی کردیم این افزایش جریمه متناسب با نرخ بازار و شرایط اجتماعی بتواند بازدارنده باشد.
او به ایسنا گفت: البته در روند بررسی‌ها عده‌ای معتقد بودند چرا باید تخلفات را دست‌پایین بگیریم؛ حتی در کمیته فنی ۱۰برابرشدن تخلفات و ضرر و زیان گونه‌ها مطرح شده بود؛ اما در جلسات مختلفی که قبل از جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست با بخش‌های مختلف داشتیم و درنهایت بحث‌های مفصل در شورای‌عالی، به میزان۴برابر تصویب شد. البته رئیس‌جمهور هم تأکید بر بازدارندگی داشتند و معتقد بودند باید حتما علاوه بر اینکه افزایش صورت می‌گیرد، مجددا مورد بررسی قرار گیرد تا میزان بازدارندگی آن مشخص شود.
اکبری تأکید کرد: معمولا میزان ضرر و زیان گونه‌های جانوری براساس شرایطی که دارند تعیین می‌شود؛ مثلا گونه‌های در معرض خطر انقراض مانند یوزپلنگ، پلنگ، گوزن زرد، هوبره، میش‌مرغ و انواع شاهین‌ها گونه‌هایی بودند که بالاترین رقم جریمه را داشتند. گونه‌هایی که وضعیت حفاظتی آنها چندان ویژه نیست، حتی گونه‌های غیربومی که وارد کشور می‌شوند مانند انواع پرندگان زینتی و آبزیان را هم در قالب یک جدول ارائه دادیم و طبقه‌بندی آنها براساس وضعیت جمعیتی در خطر انقراض بودن و سایر مسائل مورد توجه و بررسی قرار گرفت.
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره اینکه مبلغ جریمه به چه صندوقی واریز می‌شود، گفت: وقتی فرد دستگیر می‌شود، پرونده او به مراجع قضایی ارسال و در آنجا بررسی می‌شود. وقتی محکوم و جرمش اثبات شد، مبلغ جریمه مشخص می‌شود و آن را به خزانه دولت واریز می‌کند؛ البته بخشی از جریمه به‌عنوان حق‌الکشف و برای برخی از مسائل مانند جبران دیه‌هایی که محیط‌بانان محکوم می‌شوند یا خسارت حیات‌وحش به کشاورزی و دام، به سازمان حفاظت محیط‌زیست برمی‌گردد تا برای آنها هزینه شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید