• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224269
+
-

تقسیم استان تهران روی میز

تقسیم استان تهران روی میز

 استاندار تهران درباره طرحی که در آن تهران به 2 استان غربی و شرقی تقسیم شود، اشاره کرد و گفت: جزئیات و ملاک‌های این ایده با توجه به شرایط موجود در دست مطالعه است.
علیرضا فخاری در تشریح موضوع تشکیل 2استان غربی و شرقی تهران گفت: 2منطقه در این طرح وجود دارد که در غرب شهریار، ملارد، بهارستان و پرند شهرهای این بخش و در حوزه جنوب‌شرقی نیز ورامین، پاکدشت، پیشوا و قرچک جزو محدوده‌هایی است که این ۴‌شهرستان مشمول طرح جداسازی می‌شوند.
او افزود: مطالعات این طرح مدت زیادی است آغاز شده و باید با شرایط جمعیتی امروز، طرح را منطبق کنیم. براساس سرشماری هوایی گذشته، غرب استان تهران نزدیک به ۳میلیون نفر جمعيت و جنوب‌شرقی استان هم یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر جمعیت دارد. بنابراین به لحاظ گسترش جمعیت باید ملاحظاتی را درنظر بگیریم.
استاندار تهران ادامه داد: ملاحظات سرزمینی، جمعیتی و جغرافیایی هردو منطقه و چگونگی تأمین زیرساخت‌ها بسیار مهم است. بی‌تردید تقسیم و تفکیک زیرساخت‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و قطعا باید مطالعات میزان خدماتی که مردم باید در هر دو استان بگیرند، کامل شود و همچنین باید مباحث اقلیمی و جمعیتی هم به لحاظ ترکیب دارای منطق باشد.
فخاری تأکید کرد: ترکیب‌بندی جمعیتی در بخش غربی استان تقریبا با عدم‌تجانس همراه است و در بخش جنوب‌شرقی دارای تجانس است و به لحاظ گویش و سایر مولفه‌های تأثیرگذار، همانند مولفه‌های اجتماعی، ممکن است در نقاطی ناهمگونی و در جاهایی همگونی داشته باشیم.
او با بیان اینکه باید همه مولفه‌ها در مطالعات به خوبی دیده شود، گفت: نکته مهم این است که باید تصمیمات موجب آسایش و آرامش مردم باشد و تقسیمات باید به‌گونه‌ای باشد که در نتیجه مردم در رفاه نسبی با ایجاد تعادل در تأمین نیازمندی‌ها و رفع مطالبات قرار بگیرند.
استاندار تهران افزود: بنابراین تقسیم مدیریتی که هدف اجرای این طرح است و از این طریق نظام مدیریت را مقداری کوچک‌تر می‌کند، باید قابلیت دسترسی داشته باشد، همچنین باید به‌لحاظ ماهیتی و یک امر الزامی محقق شود و اگر این موارد محقق شد در امر تقسیمات موفق هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید