• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224268
+
-

خروج پروژه شهیدبروجردی از دل خاک

شهردار تهران درباره اقدامات انجام‌شده در جنوب شهر طی 2سال گذشته، با ساکنان این مناطق صحبت کرد

گزارش
خروج پروژه شهیدبروجردی از دل خاک

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دیداری از جنس مردم با هدف گره‌گشایی از مشکلات در محله‌ها؛ ملاقاتی بی‌واسطه که با حضور گسترده ساکنان جنوب تهران (محله یافت‌آباد منطقه18) در مسجد چهارده معصوم محقق شد و علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نشستی صمیمانه به مطالبات مردم (زن و مرد، پیر و جوان) گوش داد و از مدیران و معاونان خود خواست تا موارد مطرح‌شده را پیگیری کنند.  شهردار تهران در این ملاقات تأکید کرد: «مناطق جنوبی پایتخت فوق‌العاده باارزش هستند و باید به آنها توجه شود. ما بدهکار مردم هستیم و برای خدمت به آنها تلاش می‌کنیم.» علیرضا زاکانی در تشریح رویداد امید و افتخار به اقدام ارزشمند صورت گرفته در منطقه 18اشاره کرد و گفت: «یکی از رویدادهای امیدوافتخار که در منطقه‌۱۸ برگزار شد، افتتاح ۳.۷ کیلومتر از بزرگراه شهید بروجردی بود؛ پروژه‌ای که سال‌ها رها شده و در مدیریت شهری قبلی روی بعضی از پل‌ها خاک ریخته بودند و می‌خواستند روی آن درخت بکارند! چون تصور نمی‌کردند بتوان این پروژه‌ها را دنبال و تکمیل کرد.»

تحقق عدالت در شهر تهران
 شهردار تهران در این مراسم با اشاره به اینکه «عدالت» یکی از شعارهای انقلاب اسلامی است، گفت: «عدالت یعنی اینکه بهره‌مندی از امکانات و فعالیت‌ها در راستای ارائه خدمات برای همه برابر باشد. قبل از انقلاب مرفهین بی‌درد حق کوخ‌نشین‌ها را می‌خوردند. امام(ره) در این‌باره فرمودند: «من یک موی کوخ‌نشینان را به کاخ‌نشینان نمی‌دهم.» رهبر انقلاب هم بیان کردند که عدالت ارزش مطلق و غایت مسیری است که خداوند به آن وعده داده و مشروعیت ما گام نهادن در مسیر عدالت است.» علیرضا زاکانی ادامه داد: «اولین گام عدالت، ایجاد فضای فعالیت برای همه است تا هرکسی مناسب با استعدادش، تلاش و کوشش کند. گام دوم این است که در این مسیر امکانات لازم برای دویدن برای همه فراهم شود. گام سوم عدالت توجه به افرادی است که عقب مانده‌اند. نباید اجازه داد عده‌ای زیر چرخ‌دنده‌ها له شوند و هیچ‌کس در نظام اسلامی نباید استعدادش تلف شود و به همه آحاد ملت باید توجه کرد.»

کم شدن فاصله شمال و جنوب
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه کمتر از 3سال از شروع به‌کار ششمین دوره مدیریت شهری گذشته است، گفت: «سعی کردیم تهرانی که تحویل خواهیم داد با آنچه تحویل گرفتیم، متفاوت باشد. در یک برهه زمانی بیشترین خدمات و امکانات در نیمه شمالی تهران متمرکز بود، اما تلاش کردیم فاصله بین شمال و جنوب را کم کنیم. از مرداد سال ۱۴۰۱ پویش «امیدوافتخار» شروع شد تا هر هفته در یکی از مناطق ثمره خدمات را تقدیم شهروندان کنیم و تا‌کنون حدود 120پویش برگزار شده است.»
رویداد امید و افتخار از دستاوردهای مدیریت شهری ششم است که شهردار تهران در دیدار با مردم جنوب پایتخت به هزینه و اعتبار پروژه‌های تکمیل شده هم اشاره کرد و گفت: «برای تکمیل 100پروژه نخست پویش امیدوافتخار بیش از ۱۷۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. بالای ۸۰‌درصد این پروژه‌ها در مدیریت شهری ششم آغاز شده و بخش قابل‌توجهی از آنها متعلق به مردم جنوب پایتخت و پایین خط میدان انقلاب است.»

خروج جنوب از بن‌بست
شهردار تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات منطقه ۱۸ قرار گرفتن در بن‌بست حمل‌ونقلی بود، تأکید کرد: «برای خروج از بن‌بست پروژه تکمیل ادامه بزرگراه یادگار امام آغاز شد. این بزرگراه به‌زودی به بزرگراه شهید‌بروجردی متصل و در نهایت به آزادراه ساوه مرتبط می‌شود. به این ترتیب مناطق ۹ و ۱۸ از شرایط بهتری در حوزه حمل‌ونقل بار و مسافر برخوردار خواهند شد.» او همچنین گفت که امیدواریم امسال پروژه امتداد یادگار امام تا میدان فتح افتتاح شود و شرایط جدیدی را برای منطقه ۱۸ فراهم کند و بخشی از محرومیت در این منطقه رفع شود.

تبدیل محل بی‌دفاع شهری به فضای سبز
بخش قابل‌توجهی از پروژه باغ‌راه حضرت زهرا(س) امسال افتتاح می‌شود. این خبر خوشی بود که شهردار تهران داد و گفت: « باغ‌راه حضرت زهرا(س)، به طول ۹.۵ کیلومتر 2منطقه ۱۷ و ۱۸ را به هم متصل کرده و یک محل بی‌دفاع شهری را به فضای سبز و دیگر کاربری‌های فرهنگی و تفریحی بدل می‌کند و اکنون چند پیمانکار با هم در این پروژه مشغول به‌کار هستند.» او در ادامه با استناد به گزارش محمدجواد خسروی، شهردار منطقه 18عنوان کرد که طی 2سال اخیر بیش از 5همت پروژه‌های محلی در منطقه افتتاح شده است.

روایتی از «من شهردارم»
شهردار تهران در جریان این ملاقات با اشاره به اجرایی شدن پویش «من شهردارم»، تأکید کرد: «سال ۱۴۰۱، حدود 350هزار نفر از شهروندان در پویش «من شهردارم» شرکت و بیش از ۱۳۰۰پروژه توسعه محلی را به ارزش ۴هزار میلیارد تومان انتخاب کردند و سال گذشته اغلب این پروژه‌ها به اتمام رسید. سال ۱۴۰۲، میزان مشارکت مردم در این پویش (من شهردارم) به یک میلیون و 350هزار نفر رسید. آنها بیش از 3300پروژه را به ارزش حدود ۸هزار میلیارد تومان انتخاب کردند. این پویش نمودار روشنی از مدیریت مشارکتی و پیوستگی با بطن جامعه است.»

برچیده شدن کلونی معتادان متجاهر
 طرح ساماندهی معتادان متجاهر هم محور سخنان شهردار تهران بود که گفت: «در روددره فرحزاد، شوش، هرندی و برخی مناطق دیگر، عده‌ای با شرایط بدی زندگی می‌کردند. برخی در دوره قبل معتقد بودند نباید کاری به معتادان متجاهر داشت و این نوعی زیست شهری است  اما ما نسبت به این آسیب اجتماعی بی‌تفاوت نبودیم. امروز هیچ محل تجمعی برای معتادان متجاهر در تهران باقی نمانده است. گرچه امکان دارد چند معتاد متجاهر گوشه‌ای از شهر رها شده باشند که با همکاری دولت و شهرداری یک کار مشترک در زمینه آسیب‌های اجتماعی شروع شده و به‌دنبال ساماندهی همه معتادان متجاهر هستیم.»

مدیریت یکپارچه؛ نیاز کلانشهرها
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در همایش روز ملی شوراها که در مشهد برگزار شد، گفت: «مدیریت یکپارچه، حلقه مفقوده‌ای است که امروزه ضرورت آن در سطح کلانشهرهای کشور بیش از پیش احساس می‌شود. مدیریت یکپارچه هم 2رکن اساسی دارد؛ یکی در گرو کار درست و منطقی نمایندگان شوراهای اسلامی است که جز خدمت به مردم دغدغه دیگری نداشته باشند و رکن دوم هم ناظر بر همکاری مسئولان دولتی و قضایی است که همراه و همگام با نمایندگان مردم باشند.»


تخصیص ارز برای واردات خودرو
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در تشریح آخرین وضعیت تاکسی‌های برقی گفت: «تاکسی‌های برقی شامل 2دسته خودمالکی و شرکت مالکی هستند و رانندگان تاکسی در بخش شرکت مالکی، سهامدار آن شرکت خواهند بود. تعدادی خودرو توسط خودروسازان وارد شده و در بخش خودمالکی قراردادها درحال بسته شدن است و به‌زودی واگذاری خودرو به مالکان انجام می‌شود. همچنین درحال حاضر بالغ بر ۲هزار خودروی برقی آماده است و تخصیص ارز برای واردات خودروها با کمک بانک مرکزی صورت می‌گیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید