• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224103
+
-

ثبت‌نام راننده‌ها برای گرفتن تاکسی برقی

نگاه
ثبت‌نام راننده‌ها برای گرفتن تاکسی برقی

شادی مالکی؛ سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران

این روزها صحبت از ورود تاکسی‌های برقی به تهران به سرتیتر خبرها تبدیل شده است. در این زمینه وزارت صمت موافقتنامه‌هایی با شهرداری تهران برای توسعه تاکسیرانی تهران منعقد کرد که ناظر بر استفاده از ظرفیت خودروسازان داخلی است. در پی این موافقت، جلساتی با خودروسازان مورد تأیید این وزارتخانه برگزار شد.
خودروسازان مذکور اگر بتوانند از طریق ارگان‌های ذی‌ربط مجوزهای کارشناسی تاکسی را دریافت کنند، سازمان تاکسیرانی آنها را به رانندگان تاکسی شهر که خودروی فرسوده دارند، معرفی می‌کنند تا در ازای دریافت تسهیلات با کارمزد پایین، از طریق شهرداری تهران و خودروساز تاکسی دریافت کنند. در مرحله اول ما درخواست هزار دستگاه را ثبت کردیم و نزدیک به 400نفر هم پیش‌ثبت‌نام تاکسی برقی را انجام دادند.
براساس تاریخ اسقاط و سن تاکسی فرسوده اولویت‌ها تعیین می‌شود و به افراد تاکسی برقی تعلق می‌گیرد.
مدل مالی ارائه تاکسی برقی به افراد این‌طور است که 300میلیون تومان شهرداری و 600میلیون تومان خودروساز به تاکسیرانان تسهیلات ارائه می‌کند.
مبلغ 100میلیون تومان هم با اسقاط داده می‌شود و الباقی آورده راننده خواهد بود. افرادی که هم‌اکنون متقاضی هستند می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تاکسیرانی شهر تهران مراجعه کنند و مراحل ثبت‌نام خود را انجام دهند.
تا امروز نیمی از تاکسی‌های برقی مدنظر در این مرحله پیش‌ثبت‌نام شده‌اند و استقبال خوبی از آن صورت گرفته، اما باید زمان بگذرد تا متوجه شویم کل استقبال از این مد حمل‌ونقلی جدید تهران چقدر بوده است. این خودروها به محض پایان عقد قرارداد تحویل راننده داده می‌شود.
5اردیبهشت بود که ثبت‌نام از دارندگان تاکسی فرسوده برای جایگزینی با خودروی برقی آغاز شد. سیاست‌های دولت و شهرداری تهران، نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با تاکسی برقی است.
در این‌‌باره باید همه مالکان تاکسی‌های فرسوده فعال در ذیل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برای ثبت‌نام تاکسی‌های فرسوده و جایگزینی آنها با تاکسی‌های برقی اقدام کنند. در مرحله نخست هزاردستگاه  تاکسی برقی جک مدل E50A به متقاضیان واگذار خواهد شد و پس از تکمیل ظرفیت، بلافاصله نام‌نویسی از متقاضیان برای هزاردستگاه خودروی برقی دیگر آغاز می‌شود. شرایط واگذاری خودروهای برقی سایر خودروسازان هم در روزهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
طبق برنامه از پیش تعیین‌شده، از سال ‌جاری نزدیک به ۲۷هزار خودروی برقی و ۱۰هزار ون برقی و همین تعداد تاکسی از طریق خودروسازان داخلی وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران خواهد شد. در مقابل نیز، حدود 50هزار تاکسی فرسوده از ناوگان شهری خارج می‌شوند تا کیفیت ناوگان تاکسیرانی تهران بهبود پیدا کند.
از طرفی، تعدادی از تاکسی‌هایی که فعال نیستند هم در سطح شهر شناسایی می‌شوند تا برای ابطال امکانات و سهمیه سوختشان اقدام شود. این طرح در سال ‌جاری هم مثل سال گذشته ادامه می‌یابد تا تاکسی‌هایی که فعالیت ندارند به اندازه سایر تاکسی‌های فعال نتوانند از امکانات برخوردار شوند.
تاکنون حدود 3هزار دستگاه تاکسی شناسایی شده است که مربوط به سال گذشته بوده‌اند و به‌صورت مرحله‌ای با آنان برخوردهای قانونی صورت خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید