• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223887
+
-

رشد 21درصدی صنعت گردشگری ایران

شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۲۱درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد: گردشگران ترکیه‌ای در جایگاه دوم ورود به ایران پس از عراقی‌ها قرار دارند.
به گزارش ایرنا، شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۲۳.۲درصدی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ خبر داده است. این صنعت ۹.۱درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۳ را به‌خود اختصاص داده است. ارزش این صنعت در سال ۲۰۲۳ به ۹.۹تریلیون دلار افزایش یافت.در سال میلادی گذشته ۳۳۰میلیون نفر در صنعت گردشگری دنیا مشغول فعالیت بوده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۵.۵درصدی داشته است. سهم صنعت گردشگری از کل اشتغال دنیا در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۰.۴درصد بوده است.
براساس این گزارش، صنعت گردشگری ایران درحالی‌که پس از فروکش‌کردن همه‌گیری کرونا طی سال۲۰۲۱ رشد ۴۰درصدی و در سال۲۰۲۲ رشد ۳۹درصدی را تجربه کرده بود، در سال ۲۰۲۳ نیز با رشد ۲۱درصدی مواجه شد. این در حالی است که طی سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا صنعت گردشگری ایران با افت ۴۵درصدی سهم خود در تولید ناخالص داخلی مواجه شده بود.
براساس جدیدترین آمار شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم صنعت گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ نیز به ۴.۷درصد افزایش یافته است. در سال پیش از آن سهم این صنعت از کل اقتصاد ایران ۴.۶درصد گزارش شده بود. به همین ترتیب ارزش این صنعت در ایران طی سال گذشته به ۷۴۰هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.اشتغال‌زایی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۰.۳درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. تعداد افراد شاغل در این صنعت ۱.۶میلیون نفر بوده است. سهم صنعت گردشگری در کل اشتغال کشور طی سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶.۶درصد بوده است.شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی کرده است که در سال۲۰۲۴ نیز صنعت گردشگری ایران رشد ۱۲.۱درصدی را تجربه کند و ارزش این صنعت به ۸۳۰هزار میلیارد تومان برسد.آمارها نشان می‌دهد علاوه بر رونق گردشگری خارجی در ایران، صنعت گردشگری داخلی نیز رشد خوبی در سال ۲۰۲۳ داشته است. گردشگران خارجی ۷۰هزار میلیارد تومان در ایران طی سال ۲۰۲۳ هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۸۳.۶درصد رشد داشته است. گردشگران داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ نیز بالغ بر ۴۹۳هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن با رشد ۱۸.۷درصدی مواجه شده است.براساس این گزارش از کل سفرهای گردشگری در ایران طی سال میلادی گذشته ۹۷.۷درصد با هدف تفریح انجام شده و ۲.۳درصد سفرها نیز تجاری بوده است.از کل گردشگران خارجی که طی سال ۲۰۲۳ وارد ایران شده‌اند، ۳۷درصد عراقی بوده‌اند. عراقی‌ها رتبه اول را در این زمینه داشته‌اند. پس از عراق، ‌گردشگران ترکیه‌ای مقام دوم را از نظر میزان بازدید از ایران در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند. ۱۱درصد از کل گردشگران خارجی ورودی به ایران طی این سال ترکیه‌ای بوده‌اند. وورد گردشگران ترکیه‌ای به ایران در این سال نسبت به سال قبل بیش از دوبرابر شده است.گردشگران جمهوری آذربایجان با ۷درصد، پاکستان با ۶درصد و لبنان با ۳درصد به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید