• چهار شنبه 5 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 23 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 25
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223824
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NxgrN
+
-

برچیده‌شدن خط خاطره‌انگیز با حکم شخص اول مملکت

برچیده‌شدن خط خاطره‌انگیز با حکم شخص اول مملکت

    موضوع: نخستین خطوط حمل‌ونقل عمومی
    ویژگی:  استفاده از ریل آهنی و اسب

«خط بازار» نخستین خط حمل‌ونقل عمومی تهران بود که سال١٢٦٨ از بازار تا انتهای خیابان لاله‌زار با استفاده از واگن‌ اسبی با گنجایش ۵٠مسافر راه‌اندازی شد. علاوه‌بر خط بازار، 4خط دیگر هم مسافران را جابه‌جا می‌کردند؛ مثل «خط شاه‌عبدالعظیم» و «خط باغ‌شاه». خط شاه‌عبدالعظیم از مسیر ناصریه(خیابان ناصرخسرو فعلی)، چراغ‌برق(خیابان امیرکبیر) و خیابان ری می‌گذشت و به ایستگاه ماشین‌دودی ختم می‌شد. خط باغ‌شاه هم از بازار شروع می‌شد و به دروازه باغ‌شاه و روبه‌روی ساختمان مجلس فعلی‌ می‌رسید. نصرالله حدادی، تهران‌شناس، درباره چگونگی جمع‌شدن این خط، می‌گوید: «رضاشاه دستور برچیدن این خط را داد! او وقتی با ماشین اختصاصی از خیابان باغ‌شاه می‌گذشت، چرخ ماشینی که او را می‌برد، در گودال مسیر واگن اسبی افتاد و ناراحتش کرد و برای همین فی‌الفور به بوذرجمهری، رئیس شهرداری آن دوران، دستور داد تا این خط را جمع کنند. فردای آن روز تراورس‌ها و ریل‌های آهنی از باغ‌شاه تا توپخانه را کندند و مسافران این خط را غافلگیر کردند.»
 همچنین مسافرانی که از چهارراه حسن‌آباد به سمت دروازه قزوین سوار واگن اسبی می‌شدند از«خط دروازه قزوین» استفاده می‌کردند و میدان اعدام تا ماشین‌دودی هم خط بعدی بود. او ادامه می‌دهد: «در سال1308 واگن‌های اسبی جمع‌آوری شد و دولت تصمیم گرفت برای نخستین‌بار سرویس حمل‌ونقل عمومی برای شهر تهران ایجاد کند. به همین‌خاطر چنددستگاه اتوبوس از خارج خرید ولی تا حدود سال1320 درشکه‌ها همچنان جزو وسایل نقلیه تهران محسوب می‌شدند. تعداد اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌های تهران در سال1300 فقط 600دستگاه بود و تا سال1320 تعداد اتومبیل و موتورسیکلت‌ها به 700دستگاه رسید و 13سال بعد از آن تعداد وسایل نقلیه از مرز 80هزار دستگاه هم گذشت.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید