• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 10 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223768
+
-

استقبال همسایگان از اکسپوی ایران

حضور اتوبوسی فعالان اقتصادی کشورهای همسایه، یکی از ویژگی‌های دومین روز از نمایشگاه ایران اکسپو2024 بود

گزارش
استقبال همسایگان از اکسپوی ایران

امیر الهی- روزنامه‌نگار

حضور تجار و فعالان اقتصادی کشورهای همسایه در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو2024) پررنگ است. بیش از 50درصد تجارت غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه اختصاص پیدا کرده و در این شرایط، ضمن افزایش آشنایی همسایگان با کالاهای ایرانی، کانون بازاریابی صادرکنندگان کشور نیز بر این کشورها متمرکز شده است. گزارش میدانی خبرنگار ما از دومین روز برگزاری نمایشگاه اکسپو2024 حاکی از این است که گرچه بازدیدکنندگان کشورهای دوردست به‌صورت انفرادی یا جمع‌های کوچک به ایران آمده‌اند، اما همسایگان و کشورهایی که روابط سیاسی‌اقتصادی خوبی با کشورمان دارند، سنگ‌تمام گذاشته‌اند. اتوبوس‌هایی که هیأت‌های افغانستانی، پاکستانی، عمانی، عراقی، ترکمنستانی، الجزایری، مالزیایی و... را به اکسپو2024 آورده‌اند، به‌ردیف در ورودی مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران پارک شده‌اند و استقبال گرم شرکای تجاری ایران از این نمایشگاه را تأیید می‌کنند. شنبه گذشته افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه اکسپو ایران2024 بود و از دیروز بازدید عمومی از این نمایشگاه آغاز شد. نمایشگاه تا 12اردیبهشت برقرار است و برگزارکنندگان برآورد می‌کنند که هیأت‌های اقتصادی کشورهایی که هنوز وارد ایران نشده‌اند در فرصت باقیمانده از نمایشگاه بازدید کنند.

داروسازها در کانون‌توجه
در نمایشگاه اکسپو انواع و اقسام کالاهایی که قابلیت صادرات دارند به نمایش گذاشته شده‌اند؛ از چاقوی آشپزخانه و قابلمه گرفته تا دامپتراک‌های 100تنی. در این میان استقبال بازدیدکنندگان از غرفه‌های دارو و تجهیزات پزشکی مشهودتر است. در سالن35 که به استقرار اتاق ایران و اتاق‌های سراسر کشور اختصاص پیدا کرده است، مذاکرات دارویی فعالان اقتصادی ایرانی و خارجی مشهودتر از سایر حوزه‌هاست. الجزایری‌ها ازجمله هیأت‌هایی بودند که توجهی خاص به توانمندی‌های دارویی ایران داشتند. حتی کمال حمنی، رئیس اتاق الجزایر، در دیداری که دیروز با صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران داشت، اظهار کرد: «همین امروز قراردادی با برخی کارخانه‌های داروسازی ایران امضا می‌کنیم و درباره گردشگری سلامت نیز می‌توانیم مردم را تشویق کنیم که از خدمات درمانی ایران بهره ببرند.» هیأت بازرگانی تانزانیا و زنگبار نیز که در نخستین روز نمایشگاه از آن بازدید کرده بودند، مذاکراتی برای استفاده از توانمندی‌های دارویی ایران داشتند.

صادرات هپکو زیر چرخ واردات
یکی از شگفتی‌سازان ایران اکسپو2024 شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو است که ماشین آلات معدنی و راهسازی مانند دامپتراک جدید و لودر غول‌پیکر خود را به نمایش گذاشته است. این شرکت چندین سال در مرز ورشکستی قرار داشت اما حالا  به مسیر تولید تجهیزات سنگین برگشته است. نکته قابل‌توجه اینکه نمایندگان این شرکت همان‌قدر که از اوضاع روبه‌بهبود هپکو رضایت دارند، از بازار خراب فروش تجهیزات سنگین به‌واسطه واردات انواع مشابه دست‌دوم گلایه‌مندند. نماینده شرکت هپکو با تأکید بر اینکه در خاورمیانه هیچ کشوری قدرت تولید و دانش فنی هپکو را ندارد، می‌گوید: بازرگانان و معدن‌داران افغانستانی یکی از مشتریان بالقوه محصولات ما در این نمایشگاهند؛ اما وقتی ماشین‌آلات دست‌دوم خارجی در خود ایران بازار را قبضه می‌کند، انتظار نمی‌رود که آنها هم دست‌دوم خارجی را به ماشین‌آلات هپکو ترجیح ندهند.

آفریقا به دنبال ماشین‌آلات کشاورزی ایران
هیأت‌های آفریقایی به ماشین‌آلات سبک کشاورزی ایرانی روی خوش نشان دادند. با توجه به نگاه ویژه ایران به تجارت و همکاری اقتصادی با آفریقا، به‌نظر می‌رسد تسهیل صادرات ماشین‌آلات کشاورزی به کشورهای آفریقایی می‌تواند ضمن کمک به توسعه تجارت، راه را برای همکاری در حوزه کشت فراسرزمینی و صادرات خدمات فنی نیز هموار کند.

استقبال از صادرات برای صادرات
بازرگانان عمانی و گرجستانی بیش از اینکه به‌دنبال تأمین نیاز خود باشند، درصدد یافتن راه‌هایی برای صادرات دوباره کالاهای ایرانی به کشورهای ثالث بودند. این دو کشور هم از لحاظ موقعیت و هم از منظر اعتبار خارجی می‌توانند به پایگاه صادرات دوباره (ری اکسپورت) کالاهای ایرانی تبدیل شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید