• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 10 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223761
+
-

حل مشکلات تهران نیازمند عزم ملی است

نگاه
حل مشکلات تهران نیازمند عزم ملی است

سوده نجفی؛ عضو و رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران

شورای اسلامی شهر و روستا نماد مردم‌سالاری و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و روستاست که در راستای حاکمیت مردم بر سرنوشت خود به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام‌خمینی(ره) تشکیل شد. هرچند سال‌های زیادی از زمان صدور فرمان امام‌خمینی(ره) تا برگزاری نخستین انتخابات شوراها طی شد اما تشکیل این پارلمان محلی نشان داد جمهوری اسلامی ایران در اداره شهر و حتی روستا به‌نظر مردم توجه دارد و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره داشتند انتخابات شوراها گامی به‌سوی تحقق کامل قانون اساسی و تحکیم پایه‌های انقلاب در کشور است.
قانون اساسی به موضوع شوراهای شهر و روستا اشاره داشته و این امر بیانگر توجه قانون اساسی به مسئله شوراهاست که پایین‌ترین سطح مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و روستا محسوب می‌شوند. وجود بیش از ۱۲۶هزار نفر اعضای شورای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور نشان‌دهنده استقبال شهروندان از شوراهاست که این مسئله سرمایه ارزشمند اعتماد عمومی را به ارمغان آورده است. سیاستگذاری برای اداره روستا و شهر با توجه به فرصت‌ها، چالش‌ها، مطالبات شهروندان و موقعیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین نظارت بر عملکرد دهیاری و شهرداری‌ها یکی از مهم‌ترین وظایف شوراهاست و اعضای شورا باید همانگونه که در قانون بر وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور تأکید شده عمل کنند.
امروز بسیاری از مشکلات و معضلات شهر و روستا خارج از وظایف و اختیارات مدیریت شهری است و سایر نهادها و سازمان‌ها با بی‌توجهی خود، سبب ظهور و بروز مشکلات شده‌اند اما با عدم‌تبیین درست وظایف، نخستین نهادی که با رخدادی مورد توجه شهروندان قرار می‌گیرد، مدیریت شهری است. تهران به‌دلیل آنکه پایتخت است و همچنین با توجه به فراوانی جمعیت، مشکلات متفاوت‌تری نسبت به سایر کلانشهرهای کشور دارد. یکی از بارزترین مشکلات تهران آلودگی هوا و ترافیک است که تنها مدیریت شهری نسبت به آن وظیفه ندارد بلکه سایر نهادها و سازمان‌ها نیز دارای وظایفی هستند و باید به وظایف خود عمل کنند. برخی از مشکلات نیازمند همکاری و تعامل همه نهادهاست. همانگونه که شهر تهران را یک شهر ملی می‌دانیم باید یک عزم ملی نیز برای حل مشکلات آن شکل بگیرد.
طرح جامع مدیریت شهری و روستایی یکی از راه‌های برون‌رفت تهران و کلانشهرها از مشکلات است. این طرح با وجود تصویب در کمیسیون تخصصی هنوز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده که مطالبه جدی شوراهای اسلامی شهر و روستا از مجلس دوازدهم تصویب و ابلاغ هرچه سریع‌تر آن است.
یکی از بهترین راه‌های اداره شهر و روستا مشارکت مردم در اداره امور است و مدیریت شهری باید با دعوت از صاحب‌نظران، متخصصان و معتمدان تلاش کند آنها را در آبادانی محله، منطقه و شهر به‌صورت مستقیم مرتبط کند. این کار سبب می‌شود از انجام اقدامات هزینه‌بری که خواست و رضایت شهروندان را به همراه ندارد، جلوگیری شود و اقدامات مدیریت شهری به سمت مشکلات و معضلات ملموس‌تری حرکت کند.
مشارکت مردم که به درستی از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان کلیدواژه و بخش مهم شعار سال۱۴۰۳ انتخاب شده، در شوراها باید بیشتر و بهتر از سایر نهادها مورد توجه قرار گیرد. توسعه همه جانبه و عدالت‌محور شهر و روستا بدون درنظر گرفتن خواست شهروندان و مشارکت دادن آنها در امور سخت و دشوار است. شورای اسلامی شهر تهران بر همین اساس تشکیل ستاد راهبری محلات را در دستور کار خود داشته که همزمان با روز شوراها به‌صورت رسمی آغاز به‌کار می‌کند. امید است این موارد و استفاده از ظرفیت و معتمدان محلات در سایر کلانشهرها نیز مورد توجه قرار گیرد و از تجربیات آنها برای اداره بهتر شهر استفاده شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید