• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223704
+
-

بررسی عملکرد شهرداری در کمیسیون برنامه‌وبودجه

بررسی عملکرد شهرداری در کمیسیون برنامه‌وبودجه

محمد آخوندی*

در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به‌دلیل ارجاع بخش عمده‌ای از مباحثی که در صحن شورای شهر بحث و بررسی می‌شود، اقدامات متعددی انجام شده است. یکی از مهم‎ترین اقدامات یک سال گذشته، موضوع گزارش نظارتی شورای شهر بر عملکرد شهرداری تهران بود که در 2بخش این موضوع دنبال شد. در بخش اول پروژه‌های مهم و اقدامات انجام‌شده در تمام مجموعه‎های شهرداری و در بخش دوم گزارش اجرای تبصره‌های بودجه را بررسی کردیم که در صحن شورای شهر ارائه شد. این اقدامات در راستای اجرای وظیفه شورای شهر در بعد نظارتی صورت گرفت.
یکی دیگر از اقداماتی که برای اولین‌بار در کمیسیون برنامه و بودجه صورت گرفت، اجرای «طرح رصد» با هدف بودجه‌ریزی مشارکتی بود. با اجرای این طرح زمینه برای مشارکت شهروندان در برنامه‌ریزی بودجه سالانه شهرداری فراهم شد. علاوه بر مشارکت مردمی، پس از اولویت‌بندی مطالبات مردم و بودجه‌ریزی برای هریک از پروژه‌های پیشنهادی‌شان، نظارت بر اجرای پروژه‌ها با همراهی اعضای کمیسیون و سایر اعضای کمیسیون‌ها پیگیری شد. امسال هم برای اجرای مجدد طرح رصد، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و رصد3 نیز به‌زودی در مناطق 22گانه عملیاتی می‌‎شود. شایان ذکر است که در کنار نظارت بر اجرای دقیق پروژه‌های توسعه محلی، به دستور رئیس شورا، نحوه عملکرد مدیریت شهری در اجرای پروژه‌های کلان عمرانی دنبال و جلسات متعددی با معاونت‌های فنی و عمرانی و امور مناطق همچنین شهرداران مناطق برای تشریح آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مهم تهران برگزار شد. این روند در سال1403 با جدیت دنبال می‌شود تا شاهد بهره‌برداری از پروژه‌هایی مانند فاز نخست آزادراه شهید شوشتری، فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی، شاخه غربی بزرگراه یادگار امام و... باشیم.
از اقدامات مهم سال گذشته، بررسی لایحه متمم بودجه1402 بود. شهرداری تهران برخلاف ادوار گذشته توانست از سقف بودجه مصوب شورا عبور کند و علاوه بر تحقق 75هزار میلیارد تومان، بودجه شهرداری به 104هزار میلیارد تومان رسید. همچنین تصمیم‌گیری برای بودجه1403 نیز در کمیسیون پیگیری شد و سقف بودجه شهرداری جهش چشمگیری داشت. علاوه‌ بر این گزارش تفریغ بودجه1401 نیز در کمیسیون بررسی شده که به‌زودی در صحن شورا ارائه می‌شود.
در بخش دیگر، باید به موضوع بررسی گزارش‌های حسابرسی اشاره کنم که روند بررسی این گزارش‌ها در کمیسیون همچنان با قوت خود دنبال شده است. درحال حاضر گزارش‌های حسابرسی به‌روز شده‌اند و بررسی عملکرد مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها در سال1402 در کمیسیون بودجه تکمیل شده است. همچنین قصد داریم امسال پس از تکمیل قرائت گزارش‌های حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌‎ها(سال‌های1400 و1401) در صحن شورا، گزارش‌های1402 را قرائت کنیم. لازم به ذکر است حسابرسی‌ها در حالی به‌روز شده‌اند که در دوره پیشین این موضوع مغفول مانده بود و با شروع به‌کار در دوره ششم، بررسی و ارائه گزارش حسابرسی‌ها از سال‌های1396 تا 1399در دوره فعلی تکمیل و تصویب شد.
گفتنی است موضوع انتخاب قائم‌مقام‌های ذیحساب شهرداری تهران نیز با برگزاری جلسات متعدد نهایی شد. به‌دلیل آنکه این افراد بازوی نظارتی شورای شهر در سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق 22گانه هستند، دقت نظر زیادی نسبت به انتخاب هریک داشتیم. به همین منظور، به‌طور دقیق به بررسی سوابق و صلاحیت‌های هریک از طریق آزمون و مصاحبه پرداختیم که در نهایت این افراد انتخاب شدند. کمیسیون برنامه و بودجه شورای ششم در طول یک سال گذشته 55جلسه تشکیل داده که این جلسات منتج به بررسی 40لایحه و 15طرح شده است. ازجمله مهم‌ترین لوایحی که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته، لایحه متمم بودجه1402، بودجه1403، تفریغ بودجه1401 و... بوده است. همچنین طرح ممنوعیت تبلیغات برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی از طرح‌های مهمی بود که در کمیسیون بحث شد.

*رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید