• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223686
+
-

چرا تجارت با آفریقا مهم است؟

چرا تجارت با آفریقا مهم است؟

گزارش‌ها حاکی است که ایران برای رشد ۱۰برابری تجارت با آفریقا هدف‌گذاری کرده، اما عدم‌شناخت ظرفیت‌ها بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل‌ونقل ارزان، مستمر و فراگیر و همچنین وجود مانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، ازجمله موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا هستند که باید برطرف شوند.
به‌طورکلی تجارت ایران با آفریقا سالانه ۱.۲میلیارد دلار است که ۱.۱میلیارد دلار آن صادرات است. بیشترین میزان تجارت خارجی بین ایران و آفریقا در سال۱۴۰۱ اتفاق افتاد که به حدود یک‌میلیارد و۳۰۰ میلیون دلار رسید، اما این عدد در مقایسه با تجارت کشورهای دیگر با قاره آفریقا قابل‌توجه نیست و به همین دلیل سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که برای تصاحب سهم بیشتر از بازار این قاره برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته است. البته با توجه به اینکه حجم تبادلات تجاری آفریقا در سال گذشته حدود ۱۲۰۰میلیارد دلار بوده، سهم ایران از این تبادلات ناچیز بوده است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که در بازارهای آفریقا کشورهایی مثل چین و هند نفوذ قوی دارند که رقابت با آنها برای ایران تا حدودی سخت است.
با این ‌حال رئیس‌جمهور در اجلاس ایران و آفریقا که روز جمعه برگزار شد، تأکید کرد که هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری برای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در یک سال آینده به‌هیچ‌وجه متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست و حتما باید به سمت هدف ۱۰برابری حجم همکاری‌های اقتصادی و تجاری فی‌مابین حرکت کنیم.
آنطور که یکی از مسئولان سازمان توسعه تجارت اخیرا توضیح داده، آمار تجارت با آفریقا بیشتر از عددهای اعلامی است، اما ایران به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌ها، صادرات مستقیم به این کشورها ندارد و محصولات ایرانی از طریق کشور دوم مانند امارات، ترکیه، قطر و عمان به کشورها صادر می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید