• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223685
+
-

جزئیات تجارت ایران و آفریقا در سال۱۴۰۲

 آنطور که اخیرا سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت توضیح داده، در سال گذشته ۳۹کشور از قاره آفریقا، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به‌ صورت مستقیم بودند. همچنین با وجود کاهش صادرات کشور به بخش شمال این قاره در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال۱۴۰۲ بودیم.
به‌ گزارش ایسنا، در این میان 7 مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا در سال۱۴۰۲، غنا با خرید ۱۷۳.۵میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷میلیون دلار، نیجریه با ۴۸میلیون دلار، موزامبیک با ۴۷.۱میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳میلیون دلار به‌صورت مستقیم بودند. در مورد‌ محصولات صادراتی به این قاره نیز باید گفت ۵۱درصد صادرات ایران، مشتقات نفتی شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷درصد صادرات ایران را محصولات فولادی و آهنی به‌خود اختصاص داده‌اند.
همچنین مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کفپوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم‌خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال۱۴۰۲ بودند.
در این میان ۲۲کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال۱۴۰۲ بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹میلیون دلار، زامبیا با ۱۲.۵میلیون دلار، غنا  با۱۲میلیون دلار، سیشل با ۱۱.۷میلیون دلار، کنیا ۹.۵میلیون دلار، تانزانیا با ۶.۱میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱میلیون دلار، 7‌کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند. حدود ۶۶درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره کروم و ۱۳درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم‌ یدکی بوده است.
قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳میلیارد نفر جمعیت و ۵۴کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است. با این ‌حال به ‌گفته دست‌اندرکاران حوزه تجارت، عدم‌شناخت ظرفیت‌ها بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل و نقل ارزان و مستمر و فراگیر و همچنین موانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید