• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22355
+
-

پرچم؛ نماد همبستگى ملى ایرانیان

یادداشت
پرچم؛ نماد همبستگى ملى ایرانیان

‎محمد جواد حق شناس،  رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر

‎ پرچم ملی هر کشوری تجلی روح جمعی و نمادی برای یکپارچگی و نشانه‌ای از حاکمیت ملی در آن سرزمین است؛ نمادی که نشان می‌دهد مردم یک سرزمین از هر نژاد و قومیت، از هر زبان و مذهب و از هر جنس و رنگ، در ذیل آن به وحدت می‌رسند و معنایی به نام ملیت می‌یابند. پرچم بازتاب روح جمعی و اتحاد و یکپارچگی یک ملت به پهنای یک سرزمین است.

‎پرچم ایران بازتاب جایگاه ملتی کهن است که در صلح و دوستی، خداباوری و شجاعت و دلاوری و ایثار، شهره است. آن هنگام که ایرانیان بر خصمی چیره می‌شوند یا افتخاری می‌آفرینند با اهتزاز و به‌دست گرفتن پرچم، شوق و اشتیاق و افتخارشان را به ملیت‌شان نشان می‌دهند.
‎شب بعد از پیروزی غرورآفرین تیم فوتبال ایران بر مراکش، خیابان‌ها مملو از مردمی بود که پرچم ایران را به‌دست گرفته و به شادی مشغول بودند. منظره‌ای دیدنی و غرورآفرین که تنها در برخی افتخاراتی از این دست یا مناسبت‌های ملی و یا راهپیمایی‌های رسمی رخ می‌دهد؛ اما در زندگی روزمره ایرانیان حضور پرچم بسیار کمرنگ است.

‎ برخلاف بسیاری از کشورها که پرچم ملی‌شان به‌عنوان یکی از نمادهای حاضر در زندگی روزمره‌شان جاری و ساری است، در ایران حضور پرچم بسیار کمرنگ است و کمتر خانه یا فروشگاهی را می‌توان یافت که حداقل در جشن‌های ملی یا مذهبی‌مان پرچم ایران را بر سر در خانه یا مکان کسب‌وکارشان نصب کنند. به‌نظر می‌رسد می‌بایست برای درمان این نقیصه چاره‌ای اندیشید. ‎ در سال‌های اخیر در معابر عمومی شهر تهران حضور پرچم پررنگ‌تر از گذشته شده است. 

شهرداری تهران تلاش کرده در این راه گام‌های مؤثری بردارد و شورای اسلامی شهر تهران نیز درنظر دارد برای حضور بیشتر پرچم در زندگی روزمره مردم راهکارهای مؤثری طراحی کند.
‎در این میان می‌توان به اقدامات شهرداری منطقه13 تهران اشاره داشت که توانسته است با اجرای ویژه‌برنامه «جشن پرچم» در آغاز سال‌جاری و با فراهم آوردن امکان نصب و اهتزاز پرچم در معابر عمومی، مساجد، مدارس و سردر برخی راسته‌های تجاری و مسکونی خود به این مهم توجه بیشتری کند. این تلاش از این‌رو قابل تقدیر است که به فعالیت‌های سخت افزاری برای اهتزاز پرچم در معابر و اماکن عمومی بسنده نشده و با ایجاد فرهنگسازی‌ و جلب مشارکت ساکنین و کسبه منطقه تلاش شده است این سنت حسنه تداوم یابد و به فعالیت‌های محدود اداری خلاصه نشود. ‎١٥تیرماه به‌عنوان روز تصویب پرچم جمهوری اسلامی ایران توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و 9مرداد روز پرچم، فرصت‌های مغتنمی برای گام برداشتن در مسیر مغفول مانده فرهنگ حضور و بروز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید