• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223328
+
-

قرارداد خرید واگن از چین به کجا رسید؟

یادداشت
قرارداد خرید واگن از چین به کجا رسید؟

محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران

موضوع حمل‌ونقل مهم‌ترین مشکل مردم تهران است. ما در تهران با 2موضوع آلودگی هوا و ترافیک مواجه هستیم. شورای ششم و مدیریت ششم برنامه‌ای داشتند و تصویب کردند نگاه ویژه به حمل‌ونقل است که میزان این اهمیت را در بودجه‌ریزی 2سال اخیر می‌توانید ببینید. برای سال 1402 و 1403نزدیک به نیمی از بودجه به این حوزه اختصاص پیدا کرد. حال با این شرایطی که از نظر مالی و اعتباری ایجاد شده است و به سمت توسعه ناوگان ریلی و همچنین برقی‌سازی اتوبوس‌ها رفتیم؛ چراکه معتقد هستیم این مهم آلودگی هوا را حل می‌کند، هرچند که طی سالیان اخیر نوسازی ناوگان مورد توجه نبود و در تمام حوزه‌ها باعث مشکلات عدیده شد. لذا شورای ششم به این امر نگاه ویژه‌ای داشت. برهمین اساس خرید 791دستگاه واگن از چین به جریان افتاد و از ماه‌ها قبل این موضوع را دنبال کردیم. قراردادها طی سفری که شهردار تهران به چین داشت منعقد و مقرر شد تا پایان سال 1403نخستین رام قطار وارد تهران شود.
مدتی پیش موضوع تأخیر در بررسی کارشناسی مشخصات فنی واگن‌ها توسط رئیس شورای شهر تهران مطرح شد و برای رسیدگی به این دغدغه رئیس شورا و مطالبه اصلی شهروندان تهرانی که توسعه ناوگان ریلی است، از 2 هفته گذشته با سازمان‌دهیاری‌ها و شهرداری‌ها وارد تعامل شدیم و جلسات کارشناسی فنی قطارها در حال برگزاری است. 2 مدل جلسه پیرامون بررسی کارشناسی قراردادهای چین برای خرید واگن برگزار شده؛ یک جلسه برای بررسی مشخصات فنی مکانیکی و جلسه دیگر برای بررسی مشخصات فنی الکتریکی بوده است. در هفته گذشته بحث مکانیکی و طراحی بدنه را با همکاری سازمان‌دهیاری‌ها و شهرداری‌ها تمام کردیم و به طرف چینی اعلام شد.
سعی کردیم یک هم‌افزایی خوبی با سازمان‌دهیاری‌ها و شهرداری‌ها داشته باشیم چراکه هر تنشی که بین ما و این سازمان ایجاد شود باعث متضرر شدن مردم خواهد بود. بین شهرداری تهران و وزارت کشور یک هم‌افزایی ایجاد شده و به کمک همکاران در سازمان‌دهیاری‌ها و شهرداری‌ها آمدیم تا هرچه سریع‌تر بررسی فنی قراردادها به نتیجه برسد. درحال حاضر بحث مکانیکی بسته شده و همکاران برای بحث الکتریکی در جلسه هستند و جلسات همچنان ادامه دارد. بعد از اینکه بررسی فنی الکتریکی واگن‌ها بسته شود، طرف چینی وارد فاز اجرایی سفارش‌گذاری قطعات خواهد شد. بنابراین از هفته آینده چینی‌ها سفارش‌گذاری‌ها را شروع می‌کنند و احتمالا هفته آینده تیمی از همکاران ما به چین برای پیگیری این موضوع اعزام خواهند شد هرچند که هفته گذشته هم از سوی جمهوری اسلامی تیمی به چین اعزام شده بود و همکاران ما در شرکت بهره‌برداری در این سفر حضور داشتند.
موضوع انتقال تکنولوژی و طراحی سایت ساخت قطارها نهایی شده است؛ چراکه سالن‌های تولید باید در کارخانه واگن‌سازی توسعه پیدا کند. به این روندی که درحال حاضر دنبال می‌کنیم امیدوار هستیم و طبق قولی که به شهروندان تهرانی داده‌ بودیم نخستین رام قطار که شامل 7واگن‌ است تا پایان امسال وارد تهران شود.
قول‌های ما برای ورود نخستین واگن‌ها به تهران دچار تأخیر شده بود، با پیگیری‌های ویژه‌ای که در شهرداری تهران دنبال کردیم، با کمک شهردار تهران و وزیر کشور توانستیم به یک هم‌افزایی خوبی برای تعیین تکلیف قراردادها با سازمان‌دهیاری‌ها برسیم و درحال حاضر جای نگرانی نیست، چراکه مشکلات و موانع مرتفع شده است.
درباره وجود تخصص‌های لازم برای بررسی کارشناسی مشخصات فنی واگن‌ها در شهرداری تهران، رئیس شورای شهر به درستی اشاره کردند چراکه متروی تهران امروز هرآنچه که واگن وارد کرده است توسط همکاران در مترو بوده و تمامی فرایندهای کارشناسی توسط مترو انجام شده است و ناظر بر این موضوع ما به کمک دوستان در سازمان‌دهیاری‌ها رفتیم و جلسات با حضور همکاران ما شکل گرفت، بنابراین با کمک تجربه همکاران متروی تهران جلسات دنبال می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید