• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223302
+
-

رئیس سازمان محیط‌زیست: چه اتفاقی برای عوارض آلایندگی می‌افتد؟

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ما بعد از دستگاه سیاست خارجه بالاترین میزان مناسبات را در عرصه بین‌المللی با کشورهای مختلف دنیا داریم و به همین دلیل مبتنی بر پدیده‌های نوظهور در حال برنامه‌ریزی برای محیط‌زیست کشور هستیم.
علی سلاجقه در نشست هم‌اندیشی شورای‌عالی استان‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اهمیت روز زمین پاک گفت: عوارض آلایندگی درواقع مالیاتی است که باید صرف آن عارضه‌ای شود که محیط‌زیست را تحت‌تأثیر قرار داده، اما ظاهراً اینگونه نیست؛ عوارض گرفته می‌شود، اما سؤال این است که برای آن چه اتفاقی می‌افتد؛ چون مشکل محیط‌زیستی از این راه‌حل نمی‌شود. از ابتدای دولت سیزدهم درخواست کردیم تا ٢٠درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط‌زیست واریز شود تا برای رفع عوارض آلایندگی در زمینه‌های مختلف هزینه شود، اما کار به جایی نرسید و باید به این مسئله توجه بیشتری شود. 2سال پیش عوارض آلایندگی یکی از استان‌ها ۵هزار میلیارد تومان شد، اما سؤال این است که کجا هزینه شده است؟ شورای‌عالی استان‌ها پتانسیل بالایی در زمینه حفظ محیط‌زیست دارد و اگر بتوانیم از ظرفیت‌های نهفته کشور در این زمینه استفاده کنیم، دستاورد خوبی خواهد بود.
سلاجقه اضافه کرد: کلیدواژه‌های زیادی در زمینه محیط‌زیست داریم، اما در شناساندن آنها به دنیا غفلت کرده‌ایم. در دنیا کشورهای معدودی در زمینه محیط‌زیست قانون متقن دارند؛ یکی از آنها ایران است که اصل 50قانون اساسی را دارد، اما چرا در عمل آنطور که باید موفق نبوده‌ایم؟ سلاجقه اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب به‌خوبی به مقوله محیط‌زیست وارد شدند و فرمودند محیط‌زیست یک مسئله درجه یک است. رئیس‌جمهوری هم همواره بر حفظ محیط‌زیست در روند توسعه تأکید دارد؛ بنابراین در این زمینه غنی هستیم.
وی گفت: سال‌ها ۴١١ کلان‌پروژه در کشور رها شده بود. از سال ١٣٧٢ تا شروع این دولت این تعداد پروژه بلاتکلیف بود؛ هم سرمایه‌گذار و هم مجری سرگردان بودند، اما با برگزاری جلسات متعدد و فشرده تمام آنها را تعیین‌تکلیف کردیم؛ به‌عنوان مثال یک پروژه ٣٠سال است که در حال اجراست. این برای مردم خوشایند نیست باید تمام اینها ساماندهی شوند. نمی‌توان توسعه را متوقف کرد، اما باید توسعه همراه با حفظ محیط‌زیست اتفاق بیفتد که همان توسعه پایدار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید