• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223215
+
-

مسجد تاریخی شاه‌قاسم

مسجد تاریخی شاه‌قاسم

   موضوع: مسجد امام حسن عسکری(ع)
    ویژگی: قدمت تاریخی

مسجد امام حسن عسکری(ع) در محله طرشت که دهه50 شمسی نوسازی شد، قدیمی‌ترین مسجد محله طرشت و یکی از قدیمی‌ترین مساجد تهران است. مسجد امام حسن عسکری(ع) در طرشت جنوبی، در خیابانی که سابقا به خیابان شاه‌قاسم معروف بود، قرار دارد. به‌گفته قدیمی‌های محله، بنای گنبدی‌شکلی که منتسب به فردی عارف با نام شاه‌قاسم بود، روبه‌روی این مسجد قرار داشت که دیگر اثری از این بنای تاریخی وجود ندارد. بنای مسجد در دهه 50شمسی نوسازی شد و حالا بنای تاریخی و قدیمی آن تنها در خاطرات باقی مانده است.
 به‌گفته قدیمی‌های محله طرشت، بنای مسجد بزرگ‌تر و وسیع‌تر از مسجد امروزی بود. محمد حسینمردی ادامه می‌دهد: «در دهه 50، به‌واسطه فرسوده بودن بنای مسجد و به بهانه حفظ جان نمازگزاران بنای تاریخی تخریب و ساختمان جدیدی ساخته می‌شود. باید این مسجد قدیمی مرمت و نوسازی می‌شد؛ نه اینکه بنای تاریخی تخریب و ساختمان جدیدی ساخته شود. بنای قدیمی با سنگ و آجر ساخته شده بود.»
ساخت دوباره مسجد امام حسن عسکری(ع) چیزی حدود ۷سال به طول انجامید. با این حال مسجد نیمه‌کاره و ناتمام مانده بود. روزی رهگذری برای اقامه نماز به این مسجد می‌آید و بعد از نماز متوجه می‌شود مسجد به‌دلیل مشکلات مالی نیمه‌کاره رها شده است. آن نمازگزار همان لحظه با پرداخت پول ادامه روند ساخت مسجد را متقبل می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید