• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223120
+
-

یاری به وقت سیل

تیمی مشترک از نیروهای آتش‌نشانی، خدمات شهری و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به سیستان و بلوچستان اعزام شدند

گزارش
یاری به وقت سیل

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

به‌دنبال بارش‌های گسترده در مناطق جنوبی و شرقی کشور که به آب‌گرفتگی و جاری شدن سیل در برخی مناطق به‌ویژه کنارک در استان سیستان و بلوچستان منجر شد، تیمی متشکل از نیروهای عملیاتی سازمان‌های امدادرسان شهر تهران با محوریت اداره کل خدمات شهری شهرداری تهران به همراه تجهیزات و امکانات مورد نیاز مدیریت بحران به استان سیستان و بلوچستان اعزام شدند و در حال حاضر مشغول امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل در منطقه هستند.

کمک ۵۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران به سیل‌زدگان
روزهای پایانی سال 1402بود که اعضای شورای شهر تهران در جریان دویست‌و‌بیست‌و‌سومین جلسه علنی، طرح دو فوریتی شهرداری تهران جهت کمک به آسیب‌دیدگان در سیل سیستان و بلوچستان را در دستور کار قرار دادند که بنا شد مدیریت شهری به میزان ۵۰ میلیارد تومان به آسیب‌دیدگان و سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان کمک کند.

اعزام تیم‌های امدادی به محل سیل
صمیم مرادی روزبهانی، معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درخصوص جزئیات امدادرسانی به منطقه سیل‌زده به همشهری گفت: در مجموع 2 تیم امدادی از روز پنجشنبه به استان سیستان و بلوچستان اعزام شده‌اند که یک تیم به‌صورت هوایی و یک تیم از راه زمینی تجهیزات و امکانات مورد نیاز را به منطقه منتقل کردند. مرادی روزبهانی درباره تجهیزات ارسالی از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: از سازمان مدیریت بحران شهر تهران یک دستگاه وانت عملیاتی فوتون با تجهیزات و... به محل سیل اعزام شده که تجهیزاتی شامل 10دستگاه پمپ کف‌کش و 2دستگاه پمپ لجن‌کش، 2دستگاه موتور برق 5/5کیلووات را به همراه اقلام زیستی و تجهیزات انفرادی مورد نیاز تیم، به شهرستان چابهار و از آنجا به کنارک منتقل کردند. او با بیان اینکه تیم‌های اعزامی در حال حاضر در یکی از محله‌های مناطق سیل‌زده این شهر مشغول انجام عملیات تخلیه آب از سطح خیابان‌ها هستند، افزود: بازدیدهای اولیه از سطح شهر انجام و مشکلات ارزیابی شده و درحال حاضر عملیات تخلیه آب از منازل، بیمارستان‌ و معابر و خروج آب‌های سطحی و زباله‌ها به بیرون از سطح شهر توسط تیم اعزامی همراه با نیروهای محلی در حال انجام است. او در تشریح جزئیات انتقال نیرو و تجهیزات امدادرسانی به جنوب شرق کشور گفت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در قالب 2اعزام‌ به استان سیستان و بلوچستان، نیرو فرستاده که نخستین اعزام روز پنجشنبه به‌صورت هوایی با یک پرواز باری انجام گرفت. دیگر اعزام سازمان نیز روز پنجشنبه و به‌صورت زمینی انجام شد که با توجه به وضعیت جاده‌های منطقه، نیروها و تجهیزات اعزامی صبح روز گذشته به استان رسیدند. او اضافه کرد: تیم اعزامی ضمن تشکیل جلسه هماهنگی با فرماندار و شهردار کنارک، به‌منظور ارزیابی شرایط و مشکلات موجود از سطح شهر بازدید کردند.

تجهیزات در محل کافی است
معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تعداد نفرات عملیاتی اعزامی این سازمان به مناطق سیل‌زده را 4نفر عنوان کرد و درخصوص ادامه کمک‌رسانی سازمان پیگیری و مدیریت بحران تهران به منطقه سیل‌زده، گفت: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته در محدوده واگذار شده به تیم شهرداری تهران برای خدمات رسانی، نیروهای حاضر در محل فعلا اعلام کفایت تجهیزات کرده‌اند. در عین حال این آمادگی وجود دارد که کمک‌های دیگری ازجمله مواد خوراکی درصورت نیاز به منطقه ارسال شود. روزبهانی، همچنین از اعزام 2نفر از کارشناسان فنی هواشناس و هیدرولوژیست حوزه پیشگیری و کاهش خطر سازمان به منطقه خبر داد که قرار است بررسی‌ها و ارزیابی‌های میدانی را در راستای اقدامات پیشگیرانه بلندمدت انجام دهند.

تخلیه سیلاب با 23پمپ سبک و نیمه سنگین
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران نیز درباره کمک‌رسانی این سازمان به مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان گفت: در پی بارش‌های شدید روزهای اخیر در مناطق جنوب و جنوب غربی کشور که در برخی مناطق ازجمله استان سیستان و بلوچستان منجر به آب‌گرفتگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب شد، به درخواست مسئولان منطقه و با هماهنگی مدیران وزارت کشور و شهرداری تهران 2اکیپ برای کمک‌رسانی به مناطق سیل زده اعزام شده است. ملکی اضافه کرد: این نیروها با تعامل و هماهنگی مسئولان محلی، عملیات امدادرسانی خود را آغاز کرده‌اند و آتش‌نشانان حاضر در محل درحال حاضر مشغول تخلیه آب از منازل و دیگر محل‌های دارای آب‌گرفتگی هستند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، تجهیزات ارسالی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان را در مجموع 5دستگاه خودرو شامل یک دستگاه جرثقیل 3تن، ۲ دستگاه پیکاپ، یک دستگاه خودروی کاپرا و 3دستگاه خودروی سبک به همراه 23 نیرو، 8دستگاه پمپ نیمه سنگین و 15دستگاه پمپ سبک و مقدار زیادی لوله و ادوات برقی مورد نیاز در شرایط سیلاب، عنوان کرد و افزود: در سال‌های گذشته نیز شاهد سیل در منطقه کنارک بودیم که آتش‌نشانان تهران در سال‌های قبل نیز برای امدادرسانی به این شهر اعزام شده بودند.

ادامه حضور نیروهای سازمان آتش‌نشانی درصورت نیاز
ملکی امدادرسانی توسط نیروهای اعزامی را بسیار مؤثر توصیف کرد و افزود: تا زمانی که هموطنان ما به حضور آتش‌نشانان تهران در محل نیاز داشته باشند، نیروهای ما در محل امدادرسانی‌حضور خواهند داشت.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید