• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 222895
+
-

پیرمردهای تمام‌نشدنی هالیوود

هالیوود
پیرمردهای تمام‌نشدنی هالیوود

کارگردان‌های مولف سینما سن را به رسمیت نمی‌شناسند و همچنان پروژه‌های جاه‌طلبانه خود را دنبال می‌کنند؛ از اسکورسیزی که دنبال بیوگرافی فرانک سیناترا با بازی دی‌کاپریو است تا اسپیلبرگ که فیلم یوفوها را در برنامه دارد. ایستوود و اسکات همچنان در صحنه حاضرند و کاپولا با فیلم تازه‌اش در بخش مسابقه جشنواره کن حاضر خواهد شد.   به گزارش ورایتی، وقتی صحبت از مارتین اسکورسیزی به میان می‌آید، مطمئنا سن تعیین‌کننده نیست. این کارگردان ۸۱ساله پس از دریافت ۱۰ نامزدی اسکار برای حماسه جنایی «قاتلان ماه کامل»، چندین پروژه بعدی خود را تعیین کرده و گفته می‌شود قصد دارد از ۲ فیلم پشت سر هم فیلمبرداری کند: اولی درباره عیسی و دومی زندگینامه فرانک سیناترا.‌ اسکورسیزی تنها کارگردان با سن بالای ۷۵سال نیست که هنوز مشغول ساخت برخی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌هایش است. در فهرست رقابتی جشنواره کن امسال ۳ تن دیگر هم حضور دارند؛ فرانسیس فورد کاپولای ۸۵ساله با «مگالوپولیس»، دیوید کراننبرگ ۸۱ساله با «کفن‌ها» و پل شریدر ۷۷ساله با «آه، کانادا». سال‌های پربار این چهره‌ها با توجه به اینکه هالیوود همیشه با نویسندگان مسن مهربان نبوده، قابل توجه است. ارزش یادآوری دارد که بیلی وایلدر ۲دهه آخر زندگی‌اش تلاش می‌کرد یک فیلم دیگر بسازد.
‌ریدلی اسکات هم در ۸۶سالگی به‌معنای واقعی کلمه در عرصه است. ساخت دنباله «گلادیاتور» و استقبال از تیزر آن به سرتیتر خبرها بدل شد. برایان رابینز، مدیرعامل پارامونت که با اسکات در فیلم بعدی وی با موضوع بیوگرافی گروه بی‌جیز همکاری خواهد کرد، می‌گوید: ریدلی اسکات استاد خلق انواع نمایش‌های سینمایی و یکی از سرسخت‌ترین و سرزنده‌ترین کارگردان‌های مولف است که برای پارامونت کار می‌کند.
‌اسپیلبرگ ۷۷ساله نیز از پا نمی‌نشیند.
او احتمالا پروژه بعدی خود را که فیلمی درباره یوفوها است براساس ایده اصلی خودش خواهد ساخت. گفته شده دیوید کوپ در حال نوشتن فیلمنامه است. اما شاید موفقیت و تلاش هیچ‌یک از این کارگردان‌ها به‌موفقیت کلینت ایستوود نرسد که در ۹۳سالگی فیلم «هیأت‌منصفه شماره۲» را به پایان رسانده است.
خودی‌ها می‌گویند کمپانی برادران وارنر از این فیلم هیجان‌زده است. حتی در ۹۳سالگی ایستوود را نمی‌شود دست‌کم گرفت. شریدر به‌شوخی می‌گوید: ایستوود پدربزرگ نسل سالمندان است. اما مرد پرتغالی یعنی مانوئل دی اولیویرا تا ۱۰۴سالگی کار می‌کرد (وی سال۲۰۱۵ در ۱۰۶سالگی از دنیا رفت).‌

این خبر را به اشتراک بگذارید