• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22285
+
-

گلایه بازاریان کرمانشاه از شرایط اقتصادی

نایب رئیس اتاق اصناف:‌ بازاریان به وضعیت پیش آمده اعتراض داشتند اما قصدشان تعطیلی بازار نبود

بازار
گلایه بازاریان کرمانشاه از شرایط اقتصادی

سجاد محمدی| کرمانشاه- خبرنگار:

افزایش لحظه‌ای قیمت دلار و فوران تورم کار و کاسبی کسبه و بازاریان کرمانشاهی را نیز به هم ریخت، به نحوی که طی چند روز شاهد تعطیلی بخش‌هایی از بازار کرمانشاه بودیم. 
تورم و افزایش قیمت سکه و طلا که متأثر از فضای روانی و نگران‌کننده اقتصادی در شرایط این روزهای بازار است جمعی را برآن داشت که دست به تعطیلی دکان‌ها و بازار بزنند.
راسته بازار کرمانشاه کانون توجه این اعتراضات بود و شهروندان شاهد اعتصاب و تعطیلی بازار کرمانشاه بودند. بازاریان همچنان نسبت به شرایط متزلزل اقتصادی معترض هستند.


افزایش نگران‌کننده قیمت‌ها

یکی از مغازه‌داران کرمانشاهی با بیان این‌که افزایش نگران‌کننده قیمت‌ها انگیزه کسب و کار و خرید را از مردم و فعالان اقتصادی و تولیدی گرفته است،می‌گوید: شرایط این روزها مزید بر علت شده و به مردم بیش از پیش
فشار می‌آید. 
وی که صاحب یکی از پارچه فروشی‌های کرمانشاه است، می‌افزاید: شاید تعطیلی بازار کار درستی نباشد‌ اما دولت باید تمهیدی اساسی و درست برای بهبود این وضعیت بیندیشد.  گرانی عرصه را بر مردم تنگ کرده است و مردم قدرت خرید کمتری دارند.
یکی دیگر از بازاریان کرمانشاهی اظهار می‌کند: افزایش لحظه به لحظه قیمت‌ها بسیار نگران‌کننده است. در این روزها کار و کاسبی همه کساد است. نه مردم می‌توانند خرید کنند و نه فروشنده‌ها از بازار سود می‌برند. وی که از گفتن نام خود خودداری می کند، می‌افزاید: در شرایط سختی به سر می‌بریم که نیازاست برنامه‌ریزان مملکت فکری اساسی به حال مردم کنند، چراکه فشار اقتصادی ‌ زیاد است.


نقش فضای روانی در افزایش نرخ‌ها 

این بازاری با بیان این‌که بازار این روزها نه تنها در کرمانشاه بلکه در بسیاری از شهرهای کشور کساد است، می‌افزاید: کسبه حق دارند مغازه‌های خود را ببندند، چون اوضاع اقتصادی به‌سامان نیست و خرید و فروشی انجام نمی‌شود. فضای روانی در افزایش نرخ‌ها موثر بوده است. 

خود این شرایط بر افزایش قیمت طلا و سکه بسیار تاثیر گذاشته است. جو حاکم بر بازار ملتهب است و به همین خاطر هر لحظه با قیمت جدیدی از کالاها، اجناس و...مواجه می‌شویم.مردم خواستار ورود دولت و استفاده از اهرم‌های مؤثر برای کنترل اوضاع هستند.یکی دیگر از بازاریان قدیمی معتقد است که افزایش بی‌رویه نرخ ارز، گران شدن تلفن همراه، رکود حاکم بر بازار، نوسان بی‌ضابطه نرخ طلا، کمبود مشتری و گرانی کالا سبب شده تا بازاریان دست از کار بکشند و کرکره مغازه‌های خود را پایین بیاورند. 
وی می‌افزاید: من با تعطیلی بازار موافق نیستم، اما از دولت درخواست می‌کنیم به صورت جدی وارد عمل شود و برای حل مشکلات اقتصادی مردم چاره ای بیندیشند. شرایط اقتصادی زندگی را بر مردم سخت کرده است.


بازاریان مطالبات به حقی دارند

نائب رئیس اتاق اصناف کرمانشاه در گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت موجود در بازارهای استان، تأکید می‌کند که بازاریان مطالبات به حقی دارند و دولت باید آن‌ها را بشنود. 
«مجتبی صفایی» می‌گوید: هم اکنون جو بازار کرمانشاه آرام است و بازاریان به وضعیت پیش آمده اعتراضاتی داشتند اما قصدشان تعطیلی
بازار نبود.
این مسئول عواملی را در تعطیلی چندساعته بازار کرمانشاه دخیل می‌داند و می‌گوید: عده‌ای به میان بازار و پاساژها آمده بودند و با فریادهای «ببندید، ببندید» از بازاریان می‌خواستند که مغازه‌ها را تعطیل کنند. بازاریان هم از ترس این‌که به مغازه‌هایشان آسیبی وارد نشود مجبور به پایین کشیدن کرکره‌ مغازه‌ها و تعطیلی بازار شدند.


رکود موجود در بازار استان

«حسین بیات» عضو هیأت رئیسه اتاق صناف استان نیز با اشاره به رکود موجود در بازار استان، عنوان می‌کند: همه نقدینگی به بازار مسکن و سکه تزریق شده است. بیات همچنین با اشاره به مطالبات بازاریان کرمانشاه، از برگزاری جلسات مختلف با مسئولان استان و اصناف برای بررسی مشکلات خبرمی‌دهد و می‌گوید: تمام خواسته‌ها و مطالبات اصناف را مطرح کرده‌ایم.
عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه تأکید می‌کند: تعطیلی اخیر بازار به دلیل ترس از آسیب رساندن توسط عده‌ای بود، چرا که بسته شدن مغازه‌ها چیزی به جز ضرر برای فروشندگان ندارد و البته اجازه تعطیلی به هیچ صنفی
 داده نمی‌شود.

 بیات با بیان این‌که بازار کرمانشاه هم اکنون آرام است و هیج مشکلی وجود ندارد، اضافه می‌کند: در جلسات مطرح شده خواسته‌ها و مطالبات بحق اصناف مطرح شده است و باید به خواسته‌های اصناف پاسخ داده شود.
وی ضمن یادآوری رکود حاکم بر بازار و مطالبات بازاریان می‌افزاید: مطالبات و خواسته‌ها بر سر افزایش قیمت طلا و سکه و ارز است. 
عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف استان اشاره می‌کند: بعد از اعتراضات مردمی، شرکت‌های خریدار موبایل با ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی معرفی شدند و البته این شرکت‌ها در حالی که موبایل را با دلار ۴هزار و ۲۰۰ تومانی خریداری می‌کردند آن را به قیمت دلار ۹ هزار تومانی می‌فروختند که بعد از اعتراضات صورت گرفته از سوی مردم این شرکت‌ها مجبور شدند کالاها را بر اساس همان دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بفروشند.


التهاب‌های اقتصادی مقطعی است

استاندار معتقد است‌ التهاب‌های اقتصادی کشور مقطعی است و این مسائل جای نگرانی ندارد و زودگذر است. «هوشنگ بازوند توجه جدی به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را راهکاری مناسب برای حفظ و تقویت اقتصاد کشور می‌داند و می‌گوید: رویکرد درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی می‌تواند به تقویت تولیدات داخلی کمک زیادی کند. وی معتقد است: اقتصاد ایران تا زمانی که مردمی نباشد توان رقابت ندارد، اقتصادهای دولتی در دنیا تجارب ناموفقی داشته‌اند و از این رو در بیشتر کشورهای توسعه یافته اقتصاد را بخش خصوصی اداره می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید