• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 30 فروردین 1403
کد مطلب : 222734
+
-

به بچه‌ها نودل ندهید

تغذیه
به بچه‌ها نودل ندهید

بسیاری از کارشناسان تغذیه معتقدند غذاهای فوری مانند نودل فوری نه‌تنها ارزش غذایی ندارد بلکه مصرف خارج از تعادل آن می‌تواند مضرات زیادی هم داشته باشد. غذاهایی هم که برای بزرگ‌ترها توصیه نمی‌شوند قطعا برای کودکان هم مضر خواهد بود.
نودل غذای اصیل آسیایی، شبیه اسپاگتی است که عمدتا از آرد گندم تهیه می‌شود. معمولا نودل فوری را در آب جوش می‌پزند و بعد از زمان کوتاهی مصرف می‌کنند. این در حالی است که کارشناسان تغذیه نسبت به مخاطرات مصرف مداوم چنین محصولات غذایی ای هشدار می‌دهند اما تبلیغات متعددی درباره انواع مختلف آن در برندهای متفاوت پیش روی خانواده‌ها و کودکان قرار دارد.سمیرا ابراهیم‌اف، متخصص علوم تغذیه و مدیر انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور درباره مضرات این محصول غذایی به ایسنا گفته «این بسته غذایی به ظاهر کوچک است اما 400کالری دارد و حدودا 35درصد انرژی آن هم از چربی است. مشکل دیگر هم نداشتن فیبر است و غذای بدون فیبر، قندش بلافاصله جذب می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به دیابت و مشکلات دیگری در درازمدت باشد و نمک زیادش هم زمینه‌ساز ابتلا به فشار خون.» به تأکید این متخصص زمانی که مصرف نودل زیاد می‌شود می‌تواند باعث چاقی باشد، چون درصد چربی و کربوهیدرات‌ آن بالا و پروتئینش پایین است. از سوی دیگر خاصیت سیرکنندگی بالایی هم ندارد و فرد ممکن است بعد از یکی دو ساعت گرسنه شود و دوباره به سمت غذا خوردن برود.او با بیان اینکه مصرف نودل برای بچه‌ها توصیه نمی‌شود، ادامه می‌دهد: «این گروه سنی در حال رشد و نیازمند به پروتئین هستند و اگر غذایی مصرف کنند که به جای پروتئین، چربی بیشتری دارد به جای عضله‌سازی در بدن‌شان چربی ساخته می‌شود و در سنین پایین منجر به بروز بیماری‌های مزمن مثل دیابت و کبد چرب است که در حال حاضر شایع هم شده. بنابراین توصیه می‌شود درصورت مصرف این غذا، برای بچه‌ها حتما منبع پروتئینی و سبزیجات به نودل اضافه و دفعات مصرف آن هم کم شود. همچنین یک بسته کامل نودل در یک وعده برای بچه‌ها استفاده نشود.»
ابراهیم‌اف درباره آسیب جدی این غذا به ذائقه کودکان هم عنوان می‌کند: «نودل‌ها حاوی نمک هستند و نمک زیاد هم ذائقه بچه‌ها را تغییر می‌دهد. وقتی فردی از کودکی به خوردن این مقدار از نمک عادت کند، مدام به غذاهای دیگرش هم نمک اضافه می‌کند که خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را تشدید می‌کند. مصرف نودل حتی یک‌بار در هفته هم برای بچه‌ها نباید درنظر گرفته شود چون غذای سالمی برای آنها نیست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید