• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 29 فروردین 1403
کد مطلب : 222663
+
-

ارتش فدای ملت

امام خمینیره چطور جلوی انحلال ارتش را گرفت؟

ارتش فدای ملت

ارتش امروز یکی از ارکان باصلابت و مقتدر امنیت کشور است، اما اگر پافشاری و حمایت یک شخص خاص نبود، امروز ارتشی در کار نبود و احتمالا نشانه‌هایش در زندگی روزمره‌مان، تنها به خاطرات سربازی پدرها و پدربزرگ‌هایمان محدود می‌شد.
این شخص خاص امام‌خمینی(ره) بود که در دوران پر تب و تاب بعد از انقلاب، به امرای مومن ارتش و بدنه آن اعتماد کرد و جلوی انحلال این نهاد را گرفت. بعد از انقلاب، فضای عمومی در کشور چندان به نفع ارتش نبود و به‌خصوص گروه‌های چپ به‌دنبال انحلال ارتش بودند. این گروه‌ها صحبت از تشکیل «ارتش خلق» و «ارتش بی‌طبقه توحیدی» می‎کردند. این صحبت‌ها البته در حالی مطرح بود که نیروهای ارتش در کردستان و گنبد(ترکمن‌صحرا) درگیر ناآرامی‌ها بودند. رابطه سرلشکر محمدولی قرنی که از سوی امام به‌ ریاست ستاد ارتش منصوب شده بود، با دولت موقت شکرآب بود، تا جایی که قرنی مجبور به استعفا شد. بعد از انتصاب یک ژنرال نزدیک به دولت، اوضاع کمی آرام شد، اما همچنان فریاد انحلال ارتش در جامعه به گوش می‌رسید.
در این شرایط، امرای ارتش به ملاقات امام رفتند و از او خواستند فرماندهی خود بر نیروهای مسلح را دوباره اعلام کند تا ارتش از تهدیدها دور شود. امام هم در پیامی تاریخی، 29فروردین را روز ارتش اعلام کرد و چنان با صراحت از این نهاد حمایت کرد که بقای آن تضمین شد. در این پیام که در 28فروردین منتشر شد، آمده است: «روز چهارشنبه 29فروردین روز ارتش اعلام می‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با‌ ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.»
احتمالا گروه‌های خاصی با این پیام مخالف بودند و چه‌بسا این تصور در جامعه ایجاد شده بود که حتی اگر امام از ارتش چنین قاطعانه حمایت نمی‌کرد، اتفاق خاصی نمی‌افتاد. اما کمی بیش از یک سال بعد، با شروع جنگ تحمیلی، پیامدهای این تصمیم امام به‌خوبی نمایان شد و حالا امروز نمی‌توان تصور کرد که اگر ارتش در جنگ تحمیلی وجود نداشت و در کنار سپاه و نیروهای مردمی از خاک وطن دفاع نمی‌کرد، جنگ چه سرنوشتی پیدا می‌کرد.
از آن سال تا امروز، همه‌ساله نیروهای ارتش «در شهرستان‌های بزرگ با‌ ساز و برگ به رژه» می‌پردازند و نه‌تنها حمایت خود را از جمهوری اسلامی و ملت ایران نشان می‌دهند، بلکه به‌نوعی تداوم خدمات خود را هم جشن می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید