• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 29 فروردین 1403
کد مطلب : 222597
+
-

در نشست خبری ویژه‌برنامه‌های مناسبتی نوروز و رمضان آمار پرمخاطب‌ترین‌ برنامه‌های نوروز و ماه مبارک رمضان اعلام شد

«نون خ» و «محفل» در صدر

صدا و سیما
«نون خ» و «محفل» در صدر

تعدادی از مدیران رسانه ملی در نشستی خبری با اصحاب رسانه به ارائه گزارشی از برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی پرداختند و به پرسش‌های خبرنگاران در این زمینه پاسخ دادند.
به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، علی بخشی‌زاده معاون صدا، حسن عابدینی، معاون امور استان‌ها، سلیم غفوری، قائم‌مقام معاونت سیما، مجتبی کشوری، مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی و احمد خورشیدی، مدیرعامل تلوبیون در این نشست خبری حضور داشتند.

پخش 50ویژه برنامه معارفی در ماه رمضان
سلیم غفوری، قائم‌مقام معاونت سیما با بیان اینکه برنامه‌های مناسبتی سیما برای این ایام از شروع ماه مبارک رمضان آغاز شد و در ایام عیدنوروز ادامه یافت گفت: مخاطبان شاهد برنامه‌های متنوعی از مجموعه‌های نمایشی تا ترکیبی، مسابقه و.... بودند. وی به تدارک سیما برای ایام ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد: «محفل» و «زندگی پس از زندگی» قله‌های تحولی ما بودند و دیگر شبکه‌ها نیز برنامه‌های خوبی برای ایام سحر و افطار تدارک دیده بودند. غفوری افزود: از حیث آماری می‌توان گفت که برای ماه مبارک رمضان 10برنامه ویژه افطار و 9برنامه ویژه سحر داشتیم. همچنین 15برنامه ترتیل‌خوانی، 15برنامه مناجات‌خوانی داشتیم و درمجموع 50ویژه برنامه معارفی در این ایام تهیه و پخش شد. به تفکیک ساختار 50درصد برنامه‌ها گفت‌وگومحور، 14درصد مسابقه، 24درصد نماهنگ و کلیپ و 15درصد پویانمایی بودند.

توجه به آداب و رسوم اقوام در برنامه‌های نوروزی
وی مروری بر ویژه‌ برنامه‌های نوروزی داشت و گفت: برای این ایام برنامه‌های مختلفی درنظر گرفته بودیم که «ایران دوست داشتنی»، «هموطنز»، «برمودا»، «پانتولیگ»، «بگوبخند» و «مهمانی» ازجمله آنها بودند. همچنین از حیث ساختاری 38درصد مسابقه، 9درصد مستند، 4.5درصد گفت‌وگو محور و... بودند. در مجموع شبکه‌ها تلاش کردند به سراسر ایران، ایرانِ فرهنگی و آداب و رسوم نوروز توجه کنند و نگاه جهانی امتی داشته باشند. همچنین سعی شد قالب‌های برنامه‌سازی‌ متنوع باشد.
محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما نیز با اشاره به روش‌های نظرسنجی مرکز تحقیقات از نظرسنجی میدانی گرفته تا تلفنی گفت: از 1000نمونه مطابق استانداردهای جهانی درنظرسنجی‌های تلفنی داریم تا قریب به 40هزار نمونه درنظرسنجی‌های میدانی که بسته به موضوع متفاوت است. وی افزود: در ایام انتخابات مجلس، نظرسنجی میزان مشارکت مردمی انجام دادیم و عددی که ما اعلام کردیم 41.7بود که 0.7درصد با نتیجه واقعی انتخابات تفاوت داشت و بازه اطمینان خوبی بود. درباره برنامه‌های صداوسیما هم همینطور است.
شاکری‌نژاد با اشاره به اینکه درباره برنامه‌های صداوسیما هم از هر دو روش استفاده می‌شود گفت: هر دو هفته یک‌بار میزان مخاطبان مجموعه‌های نمایشی را می‌سنجیم. ممکن است برای یک‌سریال تا 10مرتبه هم سنجش کنیم. برنامه‌های شاخص نیز هر یک ماه یک‌بار سنجش می‌شوند. هر فصل هم سنجش مخاطبان همه برنامه‌ها را به‌صورت حضور در منازل انجام می‌دهیم که در انتهای بهار هم در دستورکار است.

آماری از میزان مخاطبان رسانه ملی
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما به اظهارنظری منتسب به وی درباره میزان مخاطبان رسانه ملی در رسانه‌ها اشاره کرد و توضیح داد: قریب به یک‌هزار پرسشگر در کشور داریم. کلیت میزان مخاطبان رسانه ملی در تهران و مراکز استان‌ها 66درصد است. البته به‌طور معناداری میزان مخاطب در شهرستان‌ها بیشتر است. در اسفندماه در کنار نظرسنجی انتخابات، نظرسنجی میزان مخاطب را هم انجام دادیم. 15هزار نمونه آماری داشتیم و براساس آن میزان مخاطب در شهرستان‌ها (به جز تهران و مراکز استان‌ها) 69.9درصد و در روستاها بیش از 78درصد بوده است.

«نون خ5» پرمخاطب‌ترین سریال مناسبتی
شاکری‌نژاد افزود: پرمخاطب‌ترین سریال ما «نون خ» با آمار 41.5درصدی بود (البته این آمار مربوط به نخستین نوبت نظرسنجی از این سریال است و در ادامه دوباره انجام می‌شود.) سریال زیرخاکی با 24.9درصد، هفت سر اژدها با 22.5درصد(سومین نوبت نظرسنجی) و رستگاری با 15.9درصد(سومین نوبت نظرسنجی) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

«محفل» پرمخاطب‌ترین برنامه افطار
شاکری‌نژاد میزان مخاطبان برنامه‌های افطار را اعلام کرد و گفت: در آخرین نوبت نظرسنجی انجام شده، «محفل» پرمخاطب‌ترین برنامه شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید