• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22249
+
-

انجمن موسیقی کارکرد ندارد

«منوچهر نجفی»: این انجمن ها بیشتر اتاق فکر محسوب می شوند و قدرت اجرایی ندارند

گزارش
انجمن موسیقی کارکرد ندارد

آزاده امینی|‌ خبرنگار-زنجان:

با این‌که به نظر می رسد انجمن های  هنری می توانند در ارتقای جایگاه هنر نقش موثری داشته باشند، اما آن‌طور که از شواهد پیداست این انجمن‌ها به‌خصوص در شهر زنجان نه زیاد فعال هستند و نه توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای بین اهالی فرهنگ و هنر داشته باشند. بیشتر این انجمن ها محفلی برای دور‌همی‌های هنرمندانه و تشکیل جلسات هستند که خروجی تاثیرگذاری ندارند. 
«منوچهر نجفی» رئیس انجمن موسیقی زنجان یکی از قوپوز نوازان برتر در ایران است. این هنرمند زنجانی در گفت‌وگو با همشهری به کارکرد انجمن های هنری انتقاد می کند و معتقد است تا زمانی که قدرت اجرایی نداشته باشند نمی توانند کاری از پیش ببرند.
گفت‌وگوی همشهری را با این هنرمند می خوانید:

در حال حاضر انجمن موسیقی در زنجان چند عضو دارد؟

نزدیک به 400 نفر.

آیا این آمار راضی کننده است؟

بله، با توجه به جمعیت زنجان و گرایش جوانان به هنر موسیقی این آمار رضایت بخش است.

انجمن موسیقی، انجمنی نوپا نیست و انتظار می رود با توجه به این موضوع فعالیت چشمگیری از خود ارائه دهد، آیا این طور است؟

این انجمن ها بیشتر حکم اتاق فکر را دارند، در حالی است که وقتی هیچ قدرت اجرایی برای فعالیت انجمن وجود نداشته باشد، بی فایده است، چرا که مسئولیت مستلزم قدرت اجرایی است، تشکیل جلسات بدون خروجی فایده‌ای ندارد، از طرفی انجام کارها بستگی به اعتبار دارد. در حال حاضر به دلیل واگذاری فرهنگسرای امام(ره) به بخش خصوصی مشکلات متعددی بر سر راه عملکرد خود دارد، از طرفی کلاس‌های هنری در فصل تابستان رونق دارد و در سایر فصل ها تقریبا سوت و کور است. 

تدریس موسیقی از سوی کسانی که صلاحیت این کار را ندارند در زنجان رواج پیدا کرده است، نظر شما در این مورد چیست؟

متاسفانه این اتفاق رخ داده و هر کسی که چند دوره کوتاه آموزش دیده است با برگزاری کلاس‌هایی که مجوز هم ندارد، اقدام به آموزش می کند. من بارها موضوع مربیگری موسیقی را مطرح  و بارها آن را از طریق اداره ارشاد، اماکن و اصناف پیگیری کرده‌ام اما هر کدام دلیل خود را داشتند و در آخر راه به جایی نبردم. با این کار هم هنرمندان شناسنامه‌دار می شوند و هم یک بانک اطلاعاتی در اختیار خواهیم داشت. 

وضعیت آموزشگاه های موسیقی را چگونه می بینید؟

وضعیت آموزشگاه هایی که چند سال است در این حرفه هستند نسبت آموزشگاه های تازه تاسیس بهتر است، باید به این نکته اشاره کرد که عده زیادی نمی توانند به کلاس های آموزشی که شهریه آن ترمی 270 هزار تومان است بروند یا آن را به طور مداوم ادامه دهند.

چرا آموزشگاه های موسیقی در برخی نقاط خاص زنجان فعال هستند و خبری از آن‌ها در مناطق دیگر شهر نیست؟

علت بیشتر به فرهنگ منطقه بر می گردد، متاسفانه در برخی محلات و مناطق هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است و نمی توان کاری از پیش برد، چرا که ذهن‌ها هنوز پذیرش تاسیس آموزشگاه ها در آن‌جا را ندارند.

کدام ساز بیشتر مورد توجه علاقه‌مندان موسیقی است؟

پیانو به دلیل این‌که مادر سازهاست بیشتر مورد توجه است، اما باید گفت به دلیل این‌که تصاویر سازها از صداو سیما پخش نمی شود مردم با آن‌ها غریبه‌اند، جوانان بیشتر گیتار را می شناسند اما با سه‌تار و کمانچه تا حدی نامانوس هستند. 

کنسرت های زیادی در زنجان برگزار می شود و خوانندگان متعددی به زنجان می آیند که مورد استقبال نیز قرار می گیرند، اما کنسرت های بومی کمتر در شهر اجرا می شود، شما این موضوع را چگونه می بینید؟

 برگزاری کنسرت‌ها بیشتر در سالن هلال انجام می شود و بلیت‌ها ابتدا به افراد خاص با تخفیف فروخته می شود؛ اما برای اعضای کارگروه  موسیقی و پیشکسوتان  این تخفیف شامل نمی شود تا سطح کنسرت‌ها را ارزیابی کنند، کنسرت‌های بومی نیز در زنجان کمترین اجرا را دارند. 

چند دوره جشنواره موسیقی در زنجان برگزار شده است که هربار با حاشیه های زیادی همراه شده است، دلیل آن چیست؟

وفاق و همدلی بین هنرمندان وجود ندارد و این موضوع به زنجان مربوط نیست، بلکه در سراسر ایران این گونه است، اساتید دوست دارند فقط شاگردان خودشان در صحنه باشند و به همین دلیل همواره حاشیه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

آیا قیمت سازهای موسیقی تغییر کرده است؟

بله، قیمت ها افزایش یافته است، حتی کتاب‌های موسیقی نیز گران شده و مردم توان خرید ندارند.

چرا در انجمن موسیقی ورک‌شاپ برگزار نمی شود؟

دلیل واضحی برای این کار وجود ندارد، برخی حوصله این کار را ندارند، بعضی نیز وقتی برگزاری کارگاه های موسیقی مطرح می شود سمپاشی می کنند و دیگران را نیز از این کار بازمی‌دارند. برگزاری ورک‌شاپ و کارگاه نیاز به پول دارد که اکنون وجود ندارد. 

شما یکی از کسانی هستید که اجرای موسیقی زنده را در مجالس مطرح کردید. نتیجه این کار به کجا انجامید؟

من 2 سال است که این موضوع را مطرح کرده‌ام و حتی بر این باورم که در مجالس عروسی که موسیقی به صورت پلی‌بک اجرا می شود کار غلطی است و باید مردم را با موسیقی زنده آشنا کرد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید