• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 27 فروردین 1403
کد مطلب : 222359
+
-

شبیه‌سازی‌ روز امتحان

امتحانات شبه‌نهایی مقطع متوسطه دوم امروز آغاز می‌شود

روزگار
شبیه‌سازی‌ روز امتحان

رابعه تیموری- روزنامه نگار

همان پسوند «نهایی» که در انتهای نامشان وجود دارد، کافی است که استرس و دلشوره دانش‌آموزان را دوچندان کنند، اما گریزی از آن نیست و باید دانش‌آموزان مقاطع مختلف این امتحانات متفاوت را در پایه‌های تحصیلی خاصی تجربه کنند. در گذشته فقط دانش‌آموزان پایه‌های ششم، نهم و دوازدهم در پایان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم این امتحانات پراما و اگر را پشت سر می‌گذاشتند، ولی امسال نه‌تنها امتحانات چند پایه دیگر نیز به‌صورت نهایی برگزار می‌شود، بلکه آزمون دیگری با عنوان امتحانات «شبه‌نهایی» و با همان سبک و سیاق برای دانش‌آموزان این پایه‌ها تدارک دیده شده که از فردا آغاز می‌شود تا دوم اردیبهشت ادامه دارد. گزارش زیر شرح چندوچون امتحانات نهایی و امتحانات شبه‌نهایی است، از چگونگی برگزاری این آزمون‌ها تا میزان امنیت مراکز طراحی سؤالات که از موضوعات و چالش‌های امتحانات نهایی در سال‌های اخیر بوده است.

آزمون‌های شبه‌نهایی
با تغییر شیوه برگزاری کنکور و تأثیر سوابق تحصیلی در نتایج آزمون ورودی دانشگاه‌ها، امتحانات نهایی اهمیتی دوچندان پیدا کرده‌اند. براساس مصوبه جدید کنکور تأثیر سوابق نهایی در کنکوری که پشت سر گذاشتیم 40درصد بود که تا کنکور سال1406 این میزان به 60درصد افزایش پیدا می‌کند. از آنجا که در تعیین سوابق تحصیلی فقط نمرات پایه دوازدهم ملاک قرار نمی‌گیرد و نتایج پایه‌های دهم و یازدهم نیز در سوابق تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر است، آزمون‌های پایان سال این پایه‌ها نیز از خرداد امسال به‌صورت نهایی برگزار می‌شود، اما با توجه به اینکه درباره چگونگی برگزاری این امتحانات ابهامات و پرسش‌های بسیاری برای دانش‌آموزان وجود دارد، متولیان برگزاری امتحانات تصمیم گرفته‌اند برای دانش‌آموزان این دو پایه امتحانات شبه‌نهایی برگزار کنند تا دانش‌آموزان در مدرسه و محل تحصیل خود شرایط امتحانات نهایی را تجربه کنند. این امتحانات که از 27فروردین آغاز می‌شود و تا 2اردیبهشت ادامه دارد، شامل 2 درس عمومی و 2 درس اختصاصی در هر یک از رشته‌های تحصیلی است. سؤالات هم در هر استان به‌صورت هماهنگ و یکسان طراحی می‌شود، اما تصحیح اوراق در مدرسه و توسط دبیر هر پایه انجام می‌شود. البته نمرات این آزمون‌های شبه‌نهایی در ایجاد سوابق تحصیلی آنها تأثیری ندارد و شرکت دانش‌آموزان در امتحانات شبه‌نهایی اختیاری است، ولی با توجه به اینکه شبه آزمون‌ها نسخه شبیه‌سازی‌ شده امتحانات نهایی هستند، پشت سر گذاشتن آنها حتما به کاهش استرس و رفع نقاط ضعف شرکت‌کنندگان کمک می‌کند.

این دانش‌آموزان امتحان نهایی دارند
دانش‌آموزان پایه دوازدهم در خردادماه بی‌مقدمه و بدون شرکت در آزمون‌های شبه‌نهایی سر جلسه امتحانات نهایی حاضر می‌شوند. این رویه از چند دهه گذشته برقرار بوده و امسال هم بر روال سابق انجام می‌شود. امتحانات این پایه که همه دروس اختصاصی و عمومی را شامل می‌شود، به‌صورت هماهنگ کشوری برگزار می‌شود و سؤالات و زمان برگزاری در همه کشور یکسان است. از امسال قانون و قاعده امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم هم بر همین سبک و سیاق است و دانش‌آموزان این پایه‌ها خرداد‌ماه در حوزه امتحانی خارج از مدرسه خود، به سؤالاتی پاسخ می‌دهند که با محتوای امتحان دانش‌آموزان نقاط دور و نزدیک کشور یکسان است. این شرایط در مورد دانش‌آموزان پایه نهم تفاوت دارد و برای دانش‌آموزانی که مقطع متوسطه اول را به پایان می‌رسانند، سؤالات به‌صورت استانی برگزار می‌شود. برای دانش‌آموزان پایه ششم هم امتحانات خرداد‌ماه به‌صورت نهایی و منطقه‌ای برگزار می‌شود. تصحیح الکترونیکی برگه‌های امتحانی پایه دوازدهم از سال گذشته آغاز شده و امسال این روش در مورد تصحیح برگه‌های دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم هم اعمال می‌شود، اما این شیوه تصحیح اوراق در امتحانات استانی پایه نهم و منطقه‌ای پایه ششم اعمال نشده و اوراق امتحانی مانند سال‌های گذشته به‌صورت دستی و با حذف سربرگ برگه امتحانی توسط معلمان مختلف تصحیح می‌شوند.

امنیت برقرار است
اگرچه امنیت مراکز طراحی سؤال و تصحیح امتحانات نهایی هیچ وقت کم اهمیت نبوده، اما با تأثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه‌ها، این موضوع به یکی از چالش‌های اساسی برگزاری امتحانات نهایی مقطع متوسطه دوم تبدیل شده . به قول محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش، در طراحی سؤالات و برگزاری آزمون‌های امتحانات امسال تدابیر و راهکارهای مناسبی اندیشیده شده تا امنیت برگزاری امتحانات نهایی به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا کند. زارعی می‌گوید: «هیچ دانش‌آموزی نمی‌تواند در مدرسه خود امتحان نهایی بدهد و مدارس غیردولتی به‌عنوان حوزه برگزاری امتحانات انتخاب نمی‌شوند، حتی نیروی انسانی مدارس غیردولتی برای برگزاری امتحانات نهایی به‌کار گرفته نمی‌شوند.» طراحان سؤالات امتحانات نهایی خرداد‌ماه باید مدتی را در قرنطینه به سر ببرند تا از احتمال لو رفتن سؤالات جلوگیری شود. زارعی توضیح می‌دهد: «از سال گذشته قرنطینه طراحان سؤالات امتحانات نهایی را اجرا کردیم و طراحان سؤال به فراخور مقتضیات هر امتحان 2 تا 3 شبانه‌روز را در قرنطینه گذراندند. حتی بعضی از همکاران ما بیش از یک‌ماه در قرنطینه بودند. امسال هم این روند ادامه دارد و طراحی سؤالات امتحان نهایی در فضایی امن انجام می‌شود.»

تصحیح الکترونیکی برگه‌های امتحانی پایه دوازدهم از سال گذشته آغاز شده و امسال این روش در ‌ تصحیح برگه‌های دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم هم اعمال می‌شود

 

این خبر را به اشتراک بگذارید