• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 26 فروردین 1403
کد مطلب : 222331
+
-

آمریکا معافیت تحریمی ایران در حوزه هسته‌ای را تمدید نکرد

دولت آمریکا در تازه‌ترین اقدام ضدایرانی خود، معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌داد در پروژه‌های هسته‌ای خود با طرف‌های بین‌المللی همکاری کند، تمدید نکرد.
براساس گزارش پایگاه خبری «واشنگتن فیری‌بیکن»، دولت بایدن اجازه داده مجموعه‌ای از معافیت‌های تحریمی که به ایران و روسیه فرصت می‌دهد در زمینه هسته‌ای همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود؛ اما به اجرای آن تحریم‌ها متعهد نخواهد شد.
واشنگتن آخرین ‌بار در اوت۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال۲۰۲۴ تمدید کرده بود، اما اکنون این معافیت‌ها منقضی شده‌اند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با این پایگاه خبری توضیح نداد که چرا این معافیت‌ها منقضی می‌شوند و اظهار کرد که مقام‌های این کشور همچنان به‌عنوان بخشی از روند بازبینی منظم، معافیت‌ها را بررسی می‌کنند و اظهارنظر عمومی تنها زمانی که تصمیمی به‌عنوان بخشی از آن بررسی گرفته شود، ارائه خواهد شد.
دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا براساس متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معافیت‌هایی را صادر کرد که به ایران و روسیه و همچنین چین و کشورهای اروپایی اجازه می‌داد بخشی از برنامه هسته‌ای تهران را به‌عنوان شروط توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، پیش ببرند. سپس دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ پس از خروج از توافق هسته‌ای، معافیت‌ها را لغو کرد، اما بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید