• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 21 فروردین 1403
کد مطلب : 222109
+
-

بکرترین ساحل ایران، زیر زباله‌ گردشگران

ساحل زیبای مکسر در استان هرمزگان به‌دلیل هجوم بی‌ضابطه گردشگر در حال نابودی است

گزارش
بکرترین ساحل ایران، زیر زباله‌ گردشگران

زهرا رفیعی-روزنامه‌نگار

روزنامه همشهری سال98 سلسله گزارش‌هایی منتشر کرد که منجر به نجات بکرترین ساحل آن‌زمان ایران در محدوده استان هرمزگان و نزدیکی شهر پارسیان شد.
آن‌زمان، صدور مجوز پرورش لارو میگو در سواحل بسیار بکر «مکسر» صدای اهالی، فعالان محیط ‌زیست و گردشگری را درآورده بود. آنها معتقد بودند که نباید پیوستگی این ساحل بکر و زیبا را که حاصل میلیون‌ها سال روند طبیعت است، با سازه پرورش لارو میگو از دست داد.
اما حالا گردشگرانی که به‌دنبال این زیبایی‌ها هستند بقایایی به‌غایت نابهنجار از خود در این ساحل بر جای گذاشته‌اند: زباله‌هایی پراکنده. به هر جا که می‌نگرید، بطری‌ها و کیسه‌های پلاستیکی رها شده و سیاهی آتش شبانه گردشگران نوروزی کنار صخره‌های چندین میلیون‌ساله باقی است.
زباله‌ها در نوروز1403 به ‌قدری در ساحل مکسر زیاد شده که حضور دوهفته‌ای گردشگران منجر به تولید شیرابه شده است. سطح شنی ساحل «مُکسر» محل تغذیه لاک‌پشت‌های در معرض انقراض پوزه‌عقابی است. از سوی دیگر، آنچه ساحل مکسر را از سایر سواحل وسیع خلیج ‌فارس و دریای عمان متمایز می‌کند شکل آن است. ژئومورفولوژی یا زمین‌ریخت‌شناسی این سواحل به‌گونه‌ای است که ۵سال پیش پیشنهاد شد که این سواحل به‌عنوان اثر ملی طبیعی به ثبت برسند، ولی چنین نشد.

تخریب تعمدی ساحل مکسر
عبدالله احمدی، فعال محیط‌زیست و گردشگری شهر پارسیان:
5 سال قبل، طرح پرورش لارومیگو با اطلاع‌رسانی به موقع رسانه‌ها متوقف شد. اما مجریان وقت این طرح 8‌ ماه پس از خراب کردن یک دیوار نیمه‌کاره در زمین واگذارشده، وقتی مسافران و گردشگران از منطقه رفتند، دوباره به منطقه برگشتند و در سکوت کامل طرح را اجرا کردند. حالا گردشگران به این منطقه می‌آیند و در فصل گردشگری این منطقه در زمستان و اوایل بهار، شاهد تخریب این ساحل هستیم. به‌نظر می‌رسد تلاش می‌شود این منطقه صرفا به منطقه‌ای صنعتی تبدیل شود و اجازه توسعه گردشگری مسئولانه در این محل داده نشود، چراکه همزمان منطقه ویژه صنایع پتروشیمی، آب‌شیرین‌کن، فولاد و آلومینیوم در فاصله‌ای نزدیک در حال توسعه است و هیچ مانعی برای آنها وجود ندارد. همان چند تابلوی نصب‌شده در ساحل را هم که از گردشگران می‌خواهد زباله نریزند، چادر نزنند، آتش روشن نکنند، گروه‌های محیط‌زیستی بندر مقام به‌صورت خودجوش نصب کرده‌اند.


افزایش زباله گردشگران در ساحل مکسر
فاروق خلیلی، فعال محیط‌زیست در بندر مقام:
صخره‌های بی‌نظیر ساحل مکسر که ماحصل تلاقی دریا و ساحل شنی است، ظرفیت پذیرش انبوهی از گردشگران را ندارد. گردشگران بدون توجه به هشدارها از این سازه‌های طبیعی بالا می‌روند و به آنها آسیب می‌زنند. دهیاری بندر مقام البته با همکاری وزارت میراث و گردشگری تا پیش از نوروز1403، 12سطل زباله در این منطقه قرار داد. ولی از زمانی که چند نفر بدون اخذ مجوز از دهیاری در این منطقه دکه فروش خوراکی و صنایع ‌دستی راه‌اندازی کردند، زباله‌ گردشگران بیشتر شد. آنها وعده داده بودند که زباله‌های گردشگران را جمع‌آوری کنند، ولی این کار را نکردند. شرایط به‌گونه‌ای شده که شرکت تولید لارومیگو هم که یک سال پس از برخورد دستگاه قضایی با متخلف پرونده کارش متوقف شده بود، در کنار طرح پرورشی خود، بدون هیچ مجوزی یک سوپرمارکت احداث کرده است. این واحد صنعتی از جاده اصلی به ساحل بکر مکسر هم راه کشیده بود، به‌طوری که خودروها تا لب آب می‌آمدند، یعنی دقیقا به ساحلی که لاک‌پشت‌های در معرض انقراض پوزه‌عقابی در آن لانه‌گذاری می‌کنند. البته فعالان محیط‌زیست با هزینه شخصی اعضای خانه محیط‌زیست بندر مقام با استفاده از بلدوزر این راه را خراب کردند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید