• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 20 فروردین 1403
کد مطلب : 221939
+
-

صیادان‌ دست پر برگشتند

با پایان فصل صید از دریای خزر اداره شیلات گلستان، مازندران و گیلان صید امسال را پر رونق ارزیابی کردند

گزارش
صیادان‌ دست پر برگشتند

‌راحله‌عبدالحسینی-روزنامه‌نگار

فصل صید در دریای خزر از 20مهر 1402آغاز شد و تا 19فروردین ادامه داشت. از آنجا که بیشتر شرکت‌های پره صیادی به حفظ بازسازی ذخایر دریا کمک کرده‌‌بودند، توانستند 5روز زودتر از موعد تور صیادی را در دریای خزر پهن و 4روز دیرتر از موعد هر سال جمع کنند. مشارکت صیادان در بازسازی ذخایر دریا و نیز نوسازی ادوات صیادان ازجمله علل افزایش صید امسال بوده‌است. این اتفاق به رونق و افزایش صید 15درصدی نسبت به فصل صید گذشته و رضایت صیادان منجر شده است.




با  کارشناس
افزایش 15درصدی صید

با پایان فصل صید در دریای خزر، مدیرکل امور صید سازمان شیلات کشور وضعیت صید امسال را خوب و رضایتبخش ارزیابی می‌کند؛ وضعیتی که با افزایش 15درصدی صید نسبت به فصل صید گذشته همراه بوده ‌است. رضا عباسپور نادری به همشهری می‌گوید:
«آمار دقیق صید امسال تا 10فروردین1403 جمع‌آوری شده و نشان می‌دهد حدود 6800تن صید امسال نسبت به سال گذشته حدود 15درصد افزایش داشته‌است.»
آمار صید نشان می‌دهد صید ماهی سفید در هر 3استان گلستان، گیلان و مازندران در وضعیت قابل‌قبولی قرار داشته‌است. نادری می‌افزاید: «صید ماهی سفید نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 50درصد افزایش داشته است، اما صید ماهی کفال به‌دلیل برخی از تغییرات اکوسیستم و شرایط زیست‌محیطی این‌گونه زیستی کاهش داشته و مجموع صید ماهی کفال در 3استان کاهش 18درصدی را نشان می‌دهد. صید ماهی کپور و سایر گونه‌های دیگر نیز وضعیت مناسبی داشته و افزایش میزان صید را داریم.»  افزایش میزان صید بی‌شک باید وضعیت درآمدزایی و اقتصادی خوبی را برای صیادان داشته باشد. نادری در این‌باره نیز آماری را مطرح می‌کند و می‌گوید: «به‌طور متوسط سرانه صید شرکت‌های تعاونی پره در 3استان با متوسط 65تن در گیلان، 74تن در مازندران و 15تن در گلستان انجام شده و شرایط درآمدی مناسبی را به‌ویژه در مازندران و گیلان داشته‌ایم به‌طوری که سرانه ارزش صید و درآمد اقتصادی شرکت تعاونی پره در گیلان 175میلیارد ریال و در مازندران 220میلیارد ریال بوده‌است. گلستان به‌دلیل محدودیت‌ها ازجمله پسروی آب دریای خزر و نبود محل‌های مناسب برای تکثیر و تولید مثل شرایط صید مناسبی‌ نداشته و نسبت به گیلان و مازندران از متوسط صید برخوردار بوده‌ است.»  نادری در ادامه مشارکت جامعه صیادی در فعالیت‌های تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی را یکی از اقدامات ارزشمند جامعه صیادی در فصل صید می‌داند و می‌گوید: «صیادان به این باور رسیدند که برای تداوم در بهره‌برداری از ذخایر ماهیان استخوانی لازم است با بخش اجرا و تحقیقات شیلات تعامل داشته باشند. اتحادیه‌های صیادی هم‌در فعالیت‌های تکثیر طبیعی، تامین مولدان و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی سرمایه‌گذاری کردند و هم با رویکردهای اجرایی شیلات همسو شدند» به روز‌رسانی، مکانیزاسیون و نوسازی ادوات صیادی ازجمله عوامل دیگری است که در افزایش صید امسال تأثیر مستقیمی داشته‌است. تسهیلاتی برای نوسازی ادوات صیادی به صیادان تعلق گرفته است که نتیجه آن در افزایش صید امسال نشان داده می‌شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید