• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 فروردین 1403
کد مطلب : 221907
+
-

گرینویچ

مسن‌ترین مرد جهان
چند روزی است «تینیس وود» با 111سال سن، نامش را به‌عنوان پیرترین مرد جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسانده؛ این در حالی است که «خوان ویسنته پرز مورا» رکورددار این عنوان با 114سال سن، سه‌شنبه هفته قبل درگذشت. آقای وود که در سال 1912در شمال انگلستان متولد شده، حسابدار بازنشسته و کارمند خدمات پستی بوده و درباره طول عمرش می‌گوید: «من فقط خوش‌شانس بودم و هیچ رازی در رژیم غذایی خودم ندارم.» البته غذای مورد علاقه او به‌گفته خودش، ماهی است که هر جمعه، آن را با چیپس نوش‌جان می‌کند. بد نیست بدانید خانم «ماریا برانیاس» اسپانیایی با 117سال سن، رکورددار مسن‌ترین انسان زنده جهان است.

دوره باغ‌وحش به سر آمده
یکی از هیجان‌انگیزترین مقاصد تفریحی برای کودکان، باغ‌وحش‌ها هستند که آنها را با دنیای متفاوت و جذاب و عجیب حیوانات آشنا می‌کنند.
دهه‌هاست که چند نسل از انسان‌ها، خاطرات خوشی از گردش‌هایشان در این باغ‌ها دارند و چه بسیار فیلم و داستان که درباره همین محیط‌ها ساخته و نوشته شده است. باغ‌وحش چنان محبوب است که یک روز جهانی هم- که همین امروز باشد- به نامش مزین شده است. اما حالا نگاه‎‌ها به این مقصد تفریحی تغییر پیدا کرده است. نسل جدیدی از انسان‌ها می‌گویند که اسیر کردن حیوانات در محیط‌های خارج از خانه‌شان، کمال بی‌رحمی و خود برتربینی انسان است و اصلا چه‌کسی به ما حق داده که حیوانات زنده را اسیر کنیم و با آنها نمایش برگزار کنیم؟
باغ‌وحش‎‌ها، در انگلیسی در واقع «باغ جانورشناسی» هستند و واژه ZOO که شهرتی جهانی دارد، از ابتدای همین عبارت برداشته شده است. حامیان باغ‌وحش ‍‌ها می‌گویند که جنبه نمایشی این مکان‌ها، سر کوه یخ است و کارهای تحقیقاتی زیادی در آنها انجام می‌شود. یک استدلال آنها این است که باغ‌وحش‌ها از گونه‌های متفاوت جانوری حمایت می کنند و جلوی انقراض احتمالی آنها را می گیرند. اما آیا حفظ حیوانات در اسارت فایده دارد؟ و تکلیف گونه‌هایی که اصلا در معرض انقراض نیستند و تعدادی از آنها در باغ‌وحش‌ها اسیر هستند چه می‌شود؟
مخالفان باغ‌وحش می گویند که جدا از نحوه نگهداری حیوانات که در بسیاری از کشورها اسفناک و غیراستاندارد است -و ما در ایران بارها فیلم و عکس‌های وحشتناکی از آنها دیده‌ایم- زندگی در اسارت عمر جانوران را کوتاه
می کند. دیگر استدلال مخالفان باغ‌وحش این است که این مکان‌ها، در دوره قبل از تلویزیون و اینترنت تاسیس شدند تا مردم و علاقه‌مندان، حیواناتی را که درباره آنها خوانده و شنیده بودند را از نزدیک ببینند. حالا اما می‌توان این کنجکاوی را با فیلم‌های متنوع و باکیفیت برطرف کرد و نباید حیوانات با اسارت خودشان بهای رضایت حس کنجکاوی ما را بدهند.اینها انتقادهای عمده جنبش تحریم باغ‌وحش است. البته در مقابل محققان به دستاوردهای خود روی جانوران اندک حاضر در باغ‌وحش ها و استفاده از آنها برای نجات تعداد بیشتری از اینگونه‌ها اشاره می کنند. هر چه هست، صدای معترضان روزبه‌روز بیشتر می‌شود و ممکن است واقعا در آینده، باغ‌وحش‌ها به صلاح جانوران، برچیده شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید