• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22165
+
-

نگرانی کشورهای عربی از افزایش نفوذ ترکیه در قدس

جهان‌نما
نگرانی کشورهای عربی از افزایش نفوذ ترکیه در قدس


پس‌لرزه‌های منطقه‌ای پیروزی اردوغان و ائتلاف مورد حمایت وی در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه همچنان ادامه دارد. در این زمینه روزنامه‌ هاآرتص مدعی شد مقامات امنیتی اردن، عربستان و تشکیلات خودگردان فلسطینی درباره افزایش نفوذ ترکیه در کرانه غربی به اسرائیل هشدار داده‌اند. براساس این اطلاعات، ترکیه طی سال‌های اخیر توانسته با برقراری ارتباطات گسترده در میان گروه‌های اسلام‌گرا و همچنین کمک‌های گسترده به مردم فلسطین در حوزه‌های زیرساختی ازجمله مراکز بهداشتی، آموزشی و مسکن به نفوذ بی‌سابقه‌ای در داخل بدنه فسلطین دست پیدا کند.

هاآرتص همچنین ادعا کرده مقامات اردنی از روند رو به رشد محبوبیت ترکیه و اردوغان در میان شهروندان فسلطینی راضی نیستند. ریشه‌های این نارضایتی به رقابت ترکیه و اردن طی چند سال اخیر، در نهادهای مختلف فلسطینی، ازجمله نهادهای متولی اماکن مقدس اسلامی در شهر قدس بازمی‌گردد. از سوی دیگر، نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان نیز نسبت به برگزاری بیش از حد تورهای مسافرتی برای حامیان حزب عدالت و توسعه در کرانه غربی و قدس ابراز نگرانی کرده‌اند.

شبکه العربیه در واکنش به این گزارش بدون تأیید یا تکذیب محتوای آن نوشت: اردوغان سال‌هاست به‌دنبال تصاحب مسئله قدس به‌عنوان ابزاری برای توسعه نفوذ خود در میان کشورهای عربی است. روزنامه هاآرتص در ادامه این گزارش به نقل از یک منبع در وزارت دفاع اسرائیل می‌گوید: چنین هشدارهایی از سوی عربستان، اردن و تشکیلات خودگردان درباره فعالیت‌های ترکیه دریافت شده است؛ اگرچه هیچ‌کدام از این موارد برای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل تازگی ندارد و ما از تمام اقدامات آشکار و پنهان ترکیه در نزدیکی مرزهای خود آگاه هستیم. به ادعای این مقام نظامی، بازداشت چندین تن از شهروندان ترکیه طی یک سال گذشته در کرانه غربی، به‌ویژه در شهر قدس در همین چارچوب صورت گرفته است.

او مدعی شد: عدالت و توسعه به رهبری اردوغان با ایجاد ناامنی و آشوب در کرانه غربی و قدس از یک سو به‌دنبال تقویت مواضع انتخاباتی خود در فضای داخلی ترکیه و از سوی دیگر خواهان خرید نفوذ منطقه‌ای در مقابل کشورهای عربی با استفاده از مسئله فلسطین است.

در این زمینه، یاسر الزعاتره، نویسنده و متفکر اخوانی می‌نویسد: عدم حضور عربستان و مصر به‌عنوان سردمداران تاریخی جهان عرب در مسئله فسلطین به‌عنوان مهم‌ترین بحران اعراب در دوران معاصر، زمینه را برای ایران و ترکیه فراهم کرده تا با ورود به این پرونده به محبوبیت منطقه‌ای خود اضافه کنند. طی ماه‌های گذشته بعد از اخراج کاردار رژیم اسرائیل از ترکیه از سوی دولت این کشور (در اعتراض به شهادت شهروندان فلسطینی در زمان افتتاح سفارت آمریکا در قدس)، اسرائیل نیز در اقدامی تلافی‌جویانه کاردار ترکیه‌ای مستقر در تل‌آویو را اخراج کرد. منبع آگاه روزنامه هاآرتص به این رسانه گفته است: این کاردار یکی از کلیدی‌ترین چهره‌های امنیتی حزب عدالت و توسعه بوده که از ابتدا با مأموریت افزایش نفوذ ترکیه در بدنه مردمی و گروه‌های اسلام‌گرای مستقر در فلسطین وارد پایتخت جعلی رژیم صهیونیستی شده است.

اگرچه گزارش روزنامه هاآرتص از سوی یک منبع آگاه در وزارت خارجه اردن تکذیب شده اما هیچ‌یک از مقامات عربستان و تشکیلات خودگردان تاکنون نسبت به آن واکنشی نشان نداده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید