• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221627
+
-

9کشته و صدها زخمی در زلزله 7.2ریشتری تایوان

آن سوی مرز
9کشته و صدها زخمی در زلزله 7.2ریشتری تایوان

زلزله‌ای به بزرگی 7.2 ریشتر صبح دیروز سواحل شرقی تایوان را لرزاند و منجر به مصدوم‌شدن تعداد زیادی شد. اگرچه برخی منابع بزرگی این زمین لرزه را 7.4 ریشتر اعلام کردند اما سایت اداره مرکزی هواشناسی تایوان، این مقدار را 7.2 ریشتر عنوان کرد.
به گزارش همشهری به نقل از الجزیره، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.2ریشتر ساعت 58 : 7 صبح به وقت محلی، سواحل شرقی تایوان را لرزاند و در تایپه، پایتخت تایوان‌ و همچنین در جنوب ژاپن، شرق چین و فیلیپین نیز احساس شد.
در این حادثه حداقل 9نفر کشته و بیش از 800نفر مجروح شدند. بدترین خسارت واردشده در شرق شهر هوآلین و حومه کوهستانی آن گزارش شده که در آنجا ده‌ها نفر گرفتار شده‌اند. تایوان در امتداد به‌اصطلاح «حلقه آتش اقیانوس آرام» واقع شده است؛ خطی نعل اسبی از گسل‌های لرزه‌ای که اقیانوس آرام را احاطه کرده‌اند؛ جایی که بیشتر زمین‌لرزه‌های جهان در آنجا رخ می‌دهد. زمین‌لرزه سواحل شرقی تایوان در نزدیکی شرق شهرستان هوآلین باعث ریزش تونل‌ها و رانش بزرگراه‌ها شد که این اتفاق همراه با در هم کوبیده‌ شدن وسایل نقلیه به کشته و زخمی شدن افراد زیادی انجامید. گزارش‌های منتشرشده از زمین‌لرزه نشان می‌دهد که از 9قربانی حادثه 3نفر کوهنورد بودند که در رانش سنگ در پارک ملی تاروکو، که در هوآلین است، کشته شدند. مقامات تایوان گفتند که این3نفر بخشی از یک گروه 7نفره بودند که صبح دیروز در میان صخره‌ها له شدند. قربانی دیگر بر اثر رانش معدن جان باخت و باقی قربانیان افرادی بودند که بر اثر تصادف و برخورد خودروها جانشان را از دست دادند. این زلزله قوی‌ترین زمین‌لرزه در ۲۵سال اخیر در تایوان بوده و سازمان آتش‌نشانی اعلام کرده که ۵نفر که سوار بر اتوبوسی تفریحی به مقصد یک پارک ملی در حرکت بوده‌اند، مفقود شده‌اند. ویدئوهایی از تلاش برای نجات شهروندان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد امدادگران از نردبان‌ و دیگر وسایل برای خروج ساکنان از ساختمان‌ها و تونل‌ مترو استفاده می‌کنند. این در حالی است ‌که در بسیاری از مناطق رانش زمین عملیات امداد و نجات را با اختلال مواجه کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید