• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221597
+
-

خبر

توانمندی ماه‌نورد ژاپنی
نسخه جدید ماه‌نورد آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن و شرکت تویوتا می‌تواند با جمع‌کردن تجهیزات خود به یکی از شخصیت‌های مجموعه‌ تبدیل‌شوندگان بدل شود. اکنون می‌توان گفت که ماه‌نورد نسل آینده ژاپن بیشتر از چیزی است که به‌نظر می‌رسد. این ماه‌نورد نه‌تنها جزئیات حمل‌ونقل فضانوردان را بازتولید می‌کند، بلکه به شخصیت «آپتیموس پرایم» در مجموعه‌ «تبدیل‌شوندگان» تبدیل می‌شود.

قوی‌ترین لیزر فرابنفش جهان
دانشمندان چینی قدرتمندترین لیزر فرابنفش را با استفاده از کریستال‌های LBO توسعه دادند. پژوهشگران آکادمی علوم چین به بالاترین توان خروجی برای لیزرهای 193 و 221 نانومتری تولید‌شده با استفاده از کریستال لیتیوم‌تری بورات دست یافته‌اند. این دستاورد زمینه را برای کاربردهای بیشتر این لیزر طیف فرابنفش عمیق فراهم می‌کند.

پانکراس مصنوعی برای دیابتی‌ها
سرویس سلامت همگانی انگلیس اعلام کرد هزاران کودک و بزرگسال مبتلا به دیابت نوع اول یک پانکراس مصنوعی برای مدیریت سطح انسولین خونشان دریافت می‌کنند. این سیستم حلقه بسته هیبریدی شامل یک حسگر زیر پوست است که سیگنال‌ها را به‌طور بی‌سیم به یک پمپ می‌فرستد که روی بدن بسته می‌شود و انسولین مورد نیاز را فراهم می‌کند و می‌تواند ریسک دیابت نوع یک را بدون نگرانی برای تزریق یا اندازه‌گیری قند خون کاهش دهد.

تله نانویی برای ایدز
پژوهشگران آلمانی موفق شدند با استفاده از نوعی نانوالیاف و ذرات مغناطیسی ابزاری بسازند که ویروس ایدز را به دام می‌اندازد. محققان دانشگاه لایپزیگ و دانشگاه اولم، روش جدیدی را برای جداسازی ویروس‌HIV از نمونه‌ها ارائه کردند که می‌تواند فرایند تشخیص عفونت ویروسی را تسریع کند. در این روش محققان روی نانوالیاف پپتیدی میکروذرات مغناطیسی قرار دادند و از این طریق یک دام نانویی برای گیراندازی ویروس ایدز ارائه کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :