• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22148
+
-

فقط در طول 2‌ماه انجام شد

مبادله 7/5 درصدی زعفران ایران در بورس‌کالا

بورس‌کالا
مبادله 7/5 درصدی زعفران ایران در بورس‌کالا


از 2‌ماه پیش که مبادلات آتی زعفران در بورس کالا انجام شد، تاکنون 7.5درصد از کل زعفران ایران در این بورس مورد دادوستد قرار گرفته است.

به گزارش همشهری، مشکلات بزرگ بر‌سر صادرات زعفران و نبود یک استاندارد مشخص برای این کالای ایرانی مقامات مسئول را بر آن داشت تا از طریق عرضه زعفران در بورس کالا با استفاده از مکانیسم قرارداد‌های آتی زمینه رشد صادرات این محصول و تأمین مالی کشاورزان را فراهم کند.

هم‌اکنون ایران با تولید سالانه 370تن زعفران ۸۸.۸درصد زعفران جهان را تولید می‌کند و میزان تجارت جهانی زعفران در دنیا، ۸.۲میلیارد دلار است اما با وجود اینکه ایران 88درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند مقدار درآمد ایران از زعفران فقط ۲۸۶میلیون دلار است و این به آن دلیل است که برند زعفران در اختیار اسپانیا، ایتالیا، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی قرار گرفته است.

هم‌اکنون عمده کشورهای واردکننده زعفران اسپانیا، ایتالیا، آمریکا، هند، فرانسه، سوئد، آرژانتین، عربستان سعودی، هنگ‌کنگ، بریتانیا، سوئیس و امارات هستند که از بین این کشور‌ها اسپانیا، ایتالیا، امارات و افغانستان با وارد کردن زعفران ایرانی با قیمت بسیار ارزان دوباره آن را با بسته‌بندی جدید و با قیمت‌های گران‌تر به کشور‌های دیگر صادر می‌کنند. درواقع زعفران ایران در قالب بسته‌بندی‌های بزرگ و فله‌فروشی و بدون کیفیت لازم برای برند‌سازی‌ به کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا، امارات، افغانستان ارسال می‌شود و در این کشورها با بسته‌بندی دوباره با نام‌های تجاری این کشور‌ها به کشور‌های دیگر صادر می‌شود که این موضوع در طول سال‌های قبل ضربه سنگینی به برند زعفران ایرانی زده است. به‌زعم کارشناسان در کنار توجه نکردن به تجاری‌سازی‌ و بسته‌بندی، نبود ارتباط با کانال‌های تأمین و توزیع جهانی زعفران و فقدان تولید و فرآوری منطبق بر استانداردهای جهانی از دیگر دلایل افت صادرات زعفران از ایران به بازار‌های جهانی است.



مبادله 5/7درصدی زعفران ایران

از خرداد‌ماه سال‌جاری مبادلات آتی زعفران کالا برای تأمین مالی این محصول کشاورزی، توسعه صادرات و افزایش درآمد‌های ارزی به بورس کالا سپرده شد. داده‌های آماری از معاملات انجام شده در بورس کالا نشان می‌دهد که روند معاملات این محصول موفقیت‌آمیز بوده است؛ به‌طوری‌که مطابق اطلاعات آماری در طول 2ماهی که از آغاز مبادلات این محصول در بورس کالا سپری شده تاکنون 28.2تن از این محصول به ارزش 232میلیارد تومان در بورس کالا دادوستد شده که این مقدار 7.5درصد از کل زعفران تولید شده در ایران است. مطابق این اطلاعات تاکنون 130هزار نفر در این معاملات مشارکت کرده‌اند که بخش عمده آنها خریداران حقیقی و کوچک بوده‌اند. طبق این داده‌ها از مجموع کل معاملات انجام شده 99درصد آن یعنی 230میلیارد تومان را مشتریان حقیقی انجام داده‌اند.


   معاملات آتی چیست؟

معاملات آتی معاملاتی است که یک فرد می‌تواند با سپردن بخش کمی از وجه معامله (وجه تضمین) نسبت به معامله (خرید یا فروش) مقدار مشخصی زعفران به قیمت مشخص امروز، برای چند‌ماه آینده اقدام کند. با توجه به پرداخت بخش کمی از مبلغ معامله، عملا یک فرد می‌تواند چند برابر پولی که در بازار تودیع می‌کند به معامله بپردازد و به این موضوع، معاملات اهرمی گفته می‌شود.


   صادرکننده‌های زعفران چه کسانی هستند؟

ایران با تولید 370تن زعفران در رتبه اول تولید، هند با تولید ۲۲تن در رتبه دوم، یونان با تولید ۷.۲تن در رتبه سوم، افغانستان با تولید ۶تن در رتبه چهارم، مراکش با تولید ۲.۶تن در رتبه پنجم، اسپانیا با تولید ۲.۳تن در رتبه ششم، ایتالیا و چین با تولید یک تن در رتبه‌های هفتم و هشتم و آذربایجان با تولید ۰.۲۳تن در رتبه نهم قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید