• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 14 تیر 1397
کد مطلب : 22147
+
-

تراژدی بی‌خبری

چهره روز
تراژدی بی‌خبری


محمدباقر نوبخت، دیروز با رد خبر برکناری‌اش از ریاست سازمان برنامه و بودجه گفت: تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه یک گمانه‌زنی رسانه‌ای و حتی اختلاف بین وزرا هم صحبت‌های رسانه‌ای است. شایعه جدایی محمدباقر نوبخت از دولت به‌خاطر سابقه همکاری طولانی‌مدت او با حسن روحانی برای بسیاری قابل باور نبود.

پیش از این ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هم از ماجرای برکناری‌اش ابراز بی‌اطلاعی کرده بود.

موج بی‌خبری مسئولان دولتی و اظهارنظر آنها درباره بی‌اطلاعی از تغییرشان در حالی مطرح می‌شود که اخبار و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در هفته‌های اخیر از رایزنی با علی طیب‌نیا، وزیر پیشین اقتصاد برای تصدی مسئولیت ریاست سازمان برنامه و بودجه حکایت دارد؛ البته هنوز طیب‌نیا به این گمانه‌زنی‌ها واکنشی نشان نداده است. از طرف دیگر روز سه‌شنبه هم یکی از نمایندگان مجلس گفته بود: سوابق 16کاندیدا برای تصدی کرسی ریاست بانک مرکزی بررسی شده است.

در روزهای اخیر بحث ترمیم تیم اقتصادی دولت جدی‌تر شده و اکثریت نمایندگان مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور خواستار ترمیم فوری کابینه‌اش شده‌اند. حال باید دید قرار است چه تغییری در تیم اقتصادی دولت رخ دهد و آیا صرف جابه جایی چهره‌های اقتصادی بدون تغییر در سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت می‌تواند مطلوب باشد یا نه؟
 هرچند نوبخت در مقام سخنگوی دولت اختلاف نظر در تیم اقتصادی دولت را گمانه‌زنی رسانه‌ای می‌داند اما ناگفته پیداست که با نمایان شدن چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران، اختلاف بر سر راه غلبه بر این چالش‌ها جدی‌تر شده که نمونه آن را می‌توان در تدبیر ارزی دولتی‌ها جست وجو کرد. بازگشت حسن روحانی از اروپا تعیین‌کننده خواهد بود که آیا ترکیب تیم اقتصادی دولت جدی ‌است یا گمانه‌زنی رسانه‌ای؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید