• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221476
+
-

بازار طلا و سکه به کدام‌سو می‌رود؟

با شروع به‌کار بازارهای مالی بعد از تعطیلات نوروز1403، قیمت طلا و سکه با افزایش همراه شد به‌طوری‌که قیمت سکه طرح جدید دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش به 41میلیون ‌و900هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای ۱۸عیار ۳میلیون ‌و۴۳۲هزار تومان شد. قیمت جهانی انس طلا نیز 2هزار و260دلار اعلام شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در مورد دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخل به همشهری گفت: بخشی از افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخل به‌خاطر افزایش قیمت انس جهانی طلا، بخش دیگر به‌خاطر نوسانات افزایشی در بازار ارز داخل و بخشی هم متأثر از اخبار سیاسی و اقتصادی در جهان است.
نادر بذرافشان با بیان اینکه تقاضا همچنان در بازار کاهشی است، عنوان کرد: اینکه بگوییم بازار از لحاظ تقاضا تغییر کرده و افزایش تقاضا سبب رشد قیمت‌ها شده است، درست نیست و بازار همان روال رکود و عادی خود را طی می‌کند.
وی در مورد تأثیر افزایش قیمت انس جهانی طلا بر قیمت طلا و سکه در داخل افزود: از ابتدای سال 2024 میلادی پیش‌بینی‌ها این بود که در سال جدید میلادی انس طلا به ۲۵۰۰دلار برسد که بعد از گذشت حدود ۴‌ماه از سال میلادی جدید پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و در این مدت انس طلا حدود ۲۵۰دلار افزایش یافت. این در حالی است که قیمت انس جهانی طلا از ابتدای سال شمسی تا الآن (۱۴روز اخیر) ۹۲دلار افزایش یافته و تا محدوده 2300دلار آمده است. بر این اساس، حتی می‌شود گفت این افزایش یک مقدار زودتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. علاوه بر آن، نوسانات بازار ارز هم در این زمینه تأثیرگذار بوده که باعث شده است رشد قیمت‌ها تشدید شود و افزون بر آن، خبرهای سیاسی و اقتصادی در سطح دنیا هم از عوامل مهم افزایش قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی بوده است.

باید منتظر ماند
رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در مورد روند قیمت طلا و سکه در روزهای آینده گفت: چون افزایش اخیر قیمت‌ها یک مقدار غیرمنتظره بوده است باید منتظر ماند و دید بازار جهانی در روزهای آینده به چه سمت‌وسویی می‌رود و انس جهانی طلا چقدر تغییر می‌کند. ضمن آنکه باید به سمت‌وسوی بازار ارز در داخل کشور هم توجه داشت. اگر بانک مرکزی بتواند مانند گذشته بازار ارز در داخل را کنترل کند و حراج انواع سکه در مرکز مبادله ارز و طلا انجام شود می‌تواند نقش مهمی در ثبات و حتی کاهش قیمت‌ها داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید