• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221469
+
-

تجارت خارجی قد کشید

ارزش دادوستدهای بین‌المللی کشورمان در سال گذشته رکورد جدیدی به ثبت رساند و از مرز 153میلیارد دلار عبور کرد

تجارت
تجارت خارجی قد کشید

امیر  الهی- روزنامه‌نگار

آمارهای رسمی از رشد 2.6درصدی ارزش تجارت خارجی ایران در سال گذشته حکایت دارد؛ اتفاقی که رقم تجارت بین‌المللی کشور را به بیش از 153میلیارد دلار رسانده است.
به‌گزارش همشهری، بعد از افول کرونا، تجارت خارجی ایران به‌طور مستمر قد کشیده و باوجود تحولات نامساعد در بازارهای جهانی و محدودیت‌های ظالمانه تحریم، تاکنون این رشد متوقف نشده است؛ براساس آخرین آمارها، مجموع ارزش دادوستد ایران با جهان در سال1402 با 2.6درصد افزایش به ۱۵۳میلیاردو۱۷۰ میلیون دلار رسیده و با احتساب صادرات نفت، تراز تجاری کشور 20میلیاردو610میلیون دلار مثبت بوده است.

کارنامه تجارت 1402
طبق اعلام گمرک ایران، ۸۶میلیاردو۸۹۰ میلیون دلار از تجارت خارجی کشور در سال گذشته به صادرات کالا، نفت، برق، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی اختصاص داشته و در مقابل ۶۶میلیاردو۲۸۰ میلیون دلار مربوط به واردات بوده است. براساس آمارها، در سال گذشته از مجموع صادرات کشور، حدود 35میلیاردو۸۷۰ میلیون دلار ناشی از فروش نفت، یک‌میلیاردو۲۹۳ میلیون دلار حاصل صادرات خدمات فنی و مهندسی و ۳۷۰میلیون دلار، ارزش صادرات برق کشور بوده است.
در بخش صادرات کالا نیز ۱۳۶میلیون‌و۴۰۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۹میلیاردو۳۳۰ میلیون دلار از کشور صادر شده که این میزان به‌لحاظ وزن 9.8درصد نسبت به سال1401 افزایش داشته اما از نظر ارزش با کاهش 8.9درصدی مواجه بوده است.
در سوی دیگر تجارت خارجی ایران در سال گذشته، ۳۹میلیون تن کالا به ارزش ۶۶میلیاردو۲۸۰ میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان به لحاظ وزن ۴.4درصد بیشتر از سال1401 بوده و از نظر ارزش نیز با رشد 9.8درصدی مواجه شده است. درمجموع، بررسی آمارهای گمرک حاکی از این است که در سال گذشته، بدون احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق، کسری تراز تجاری کشور به منفی 16میلیاردو870میلیون دلار رسیده اما این شاخص با احتساب صادرات نفت خام، خدمات فنی مهندسی و برق، به مثبت ۲۰.۶میلیارد دلار رسیده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید