نبود تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو، مهمترین عامل گرانی خودرو در ایران است و به اعتقاد کارشناسان تا زمانی که خودرو به اندازه نیاز بازار تامین نشود، قیمتها پایین نخواهد آمد. عضو کمیسیون تخصصی خودرو اتاق اصناف ایران درباره قیمت خودرو در سال آینده میگوید: متأسفانه خودرو در کشور ما کالای سرمایهای است و وقتی کالایی سرمایهای میشود به نرخ تورم وابسته است. بر این اساس، اگر نرخ تورم ثابت باشد قیمت خودرو هم ثابت خواهد بود اما اگر نرخ تورم بالا و پایین شود خودرو هم نوسان قیمتی خواهد داشت، مگر اینکه این کالا از حالت سرمایهای خارج شود. موتمنی میافزاید: برای اینکه خودرو ماهیت مصرفی خود را بازیابد و مصرفکننده نهایی برای خرید یک کالای مصرفی، هزینه گزاف نپردازد باید با توجه به نیاز بازار، خودرو عرضه کنیم که این کار یا از طریق تولید یا افزایش واردات محقق خواهد شد. او با انتقاد از واردات محدود و قطرهچکانی خودروهای وارداتی به بازار داخلی میگوید: خودرویی که 22هزار دلار خریداری شده است در بازار آزاد به قیمت 82هزار دلار بهدست مشتری میرسد. درحالیکه اگر این خودرو به اندازه کافی وارد میشد شاهد این فاصله قیمتی نبودیم و فاصله آن 5 تا 10درصد بود.
قیمت روز خودروهای داخلی و مونتاژ
در حال حاضر قیمت کوئیک معمولی در بازار 390میلیون تومان، کوئیک اس 402میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک 490میلیون تومان، شاهین دندهای 735میلیون تومان، شاهین اتومات 840میلیون تومان، پژو پارس ساده 650میلیون تومان، پژو پارس سفارشی 680میلیون تومان، سمند سورن 750میلیون تومان، دنا اتوماتیک 990میلیون تومان، 207دنده با فرمان هیدرولیک 730میلیون تومان، 207با فرمان برقی 760میلیون تومان، 207اتوماتیک جدید یکمیلیارد و 45میلیون تومان، تارا دندهای 785میلیون تومان، تارا اتوماتیک 955میلیون تومان، هایما S7یکمیلیارد و 780میلیون تومان و هایما S8یکمیلیارد و 950میلیون تومان است.
یکشنبه 27 اسفند 1402
کد مطلب :
221238
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/58v3R
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved