• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 24 اسفند 1402
کد مطلب : 221009
+
-

عزم راسخ عدلیه علیه فساد

نگاهی به تلاش‌های‌ قوه قضاییه در مبارزه با فساد

عزم راسخ عدلیه علیه فساد

وقتی در مورد فسادهای مختلف در کشور صحبت می‌کنیم، شاید آنچه در وهله اول به ذهنمان خطور می‌کند وقوع فسادها باشد. اما آنچه در بازنگری می‌توانیم به آن پی ببریم، این است که این فسادها چگونه کشف شده و چگونه با آن برخورد شده است.
این مسئله‌ای است که معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد. نکته در اینجاست که فسادهای کشور، اولا سازمان‌یافته نیست و تخلفات موردی است، ثانیا در خود نظام کشف و برخورد می‌شود. این چیزی است که امتیاز ویژه کشور ماست.
به همین مناسبت به فعالیت‌های ارزشمند سال‌های اخیر قوه قضاییه در برخورد با مفاسد، در انواع مختلفش باید اشاره کرد که هم به کشف و هم به رسیدگی و برخورد با اینگونه مفاسد اقدام می‌کند.
با نگاهی به پرونده‌های سال‌های اخیر قوه قضاییه می‌توان به 8دسته از این پرونده‌ها رسید:


مبارزه با فساد در خود قوه‌قضاییه

نخستین نقطه‌ای که باید سلامت و پاکدستی آن رصد و لکه‌گیری شود، قوه قضاییه است. موضوعی که قوه محترم به آن دقت لازم داشته و حاصل آن را می‌توان در محاکمه فرزندان معاون اول قوه قضاییه که قصد اخلال در پرونده‌های قوه را داشتند، دید. همچنین در حبس و شلاق طبری از مدیران ارشد قوه و حبس و انفصال دائم سعید مرتضوی، قاضی کهریزک.

مبارزه با فساد در قوای دیگر

قوه قضاییه برای اینکه حاکمیت را از آلودگی‌های احتمالی پاک کند، هیچ ملاحظه‌ای ندارد؛ چراکه دوام انقلاب را در دوام مبارزه با فسادهای محتمل و موجود می‌داند. به برخی از این برخوردها توجه کنید:
 قوه مجریه: قوه قضاییه بی‌هیچ ملاحظه‌ای فساد در قوه مجریه را بررسی و برخورد می‌کند. محاکمه رئیس اسبق سازمان خصوصی‌سازی‌ (پوری حسینی) و رئیس سابق هلال‌احمر (اصغر پیوندی) و محاکمه 6مدیر ارشد سایپا از این دست‌اند. ناگفته نماند رئیس قوه مجریه امروز، خود مرد اول قوه قضاییه دیروز بوده و یکی از دلایل آمدن خود به دولت را زدن ریشه فساد از ابتدای چرخه‌اش که در فضای اجرایی است، بیان کرده است.
قوه مقننه: قوه قضاییه به پرونده‌های نماینده‌های متخلف، به سرعت و دقت ورود می‌کند که می‌توان به رسیدگی و دادن حکم اخلال دو نماینده سابق زنجان (فریدون احمدی) و ابهر (محمد عزیزی) در بازار خودرو اشاره کرد.
شهرداری‌ها و شورای شهرها: شهرداری‌ها و شوراهای شهر می‌تواند یکی از نقاط فسادخیز کشور باشد که قوه قضاییه با اشراف به این نکته، به پرونده تخلفات این حوزه ورود کرده و حکم داده است. به‌عنوان مثال می‌توان به پرونده شهردار و شورای شهر کمال شهر در آبان1402، شورای شهر لواسان در آذر1402، شورای شهر پاکدشت در دی1402و شورای شهر مهاباد در بهمن1402 اشاره کرد.
نیروهای نظامی و انتظامی: قوه قضاییه هیچ ملاحظه‌ای در برخورد با متخلفین نظامی و انتظامی ندارد و اگر خطایی از آنها سر بزند، با قوت ورود و برخورد می‌کند. به‌عنوان مثال عاملین حادثه هواپیمای اوکراینی را محکوم و مجازات کرده است؛ از عامل سامانه دفاعی و فرمانده سامانه گرفته تا مسئول ستاد فرماندهی، فرمانده وقت پدافند هوایی و فرمانده وقت پدافند هوایی سپاه.

پرونده‌های اقتصادی
مفاسد اقتصادی که گلوگاه پیشرفت کشور را هدف قرار داده و عفونی کرده‌اند، نیاز به ضدعفونی ویژه دارند. بدین‌منظور قوه قضاییه مجتمع‌های قضایی تخصصی تشکیل داده و به‌صورت ویژه به آن پرونده‌ها رسیدگی می‌کند. تسویه و بازگرداندن تمام بدهی‌های بابک زنجانی با احتساب تورم و به نرخ یورو  به بیت‌المال؛ برخورد با فساد رانتی چای دبش که توسط خود دولت کشف و در قوه قضاییه رسیدگی شد و برخورد با سلاطین سودجوی سکه و شکر و قیر و پرونده نیشکر هفت‌تپه و... از این دست‌اند.

پرونده‌های امنیتی

 امنیت رکن پیشرفت و عزت کشور است. به همین‌خاطر قوه قضاییه با اشد وجه با متهمان امنیتی برخورد می‌کند. از این موارد می‌توان به محاکمه و اعدام عبدالمالک ریگی، محاکمه و اعدام حبیب اسیود رئیس گروهک الاحوازیه و محاکمه و صدور حکم اعدام جمشید شارمهد، مسئول گروهک تندر اشاره کرد.

پرونده‌های فرهنگی-رسانه‌ای

فرهنگ و رسانه امروز به‌عنوان هوای مورد استشمام مردم ما و میدان تهاجم جدید به هویت و موجودیت ماست. قوه قضاییه با کسانی که قصد دارند این هوا را مسموم کنند به مبارزه برخاسته است. بازداشت و محاکمه روح الله زم و بازداشت امیر تتلو از این دست‌ است.

پرونده‌های بین‌المللی

قـــوه قضاییه تـوانــست بـا اقدام به موقع و غرورآفرین خود در صدوردستور توقیف و ضبط نفت نفتکش آمریکایی، به نفع بیماران مظلوم و تحریم شده پروانه‌ای، برگ زرینی بر افتخارات خود بی‌افزاید. همچنین حکم به توقیف نفتکش‌های بریتانیایی، یونانی و... بعد از توقیف نفتکش‌های ایرانی، اقتدار ایران را در عرصه‌های بین‌المللی رقم زد. از دیگر دادگاه‌هایی که قوه قضاییه به شایستگی برگزار کرده، دادگاه محکومیت منافقین است که جنبه بین‌المللی پیدا کرده است.

نزدیکان مسئولان
قوه قضاییه، توصیه‌ناپذیر است به این معنا که به جرم هر مجرمی با هر نسبتی که با هریک از مسئولان نظام داشته باشد، با حدّت و دقّت رسیدگی می‌کند.
به‌عنوان مثال می‌توان به برخی از این موارد اشاره کرد: فائزه و مهدی هاشمی فرزندان هاشمی‌رفسنجانی، محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر احمدی‌نژاد، عیسی شریفی معاون قالیباف در شهرداری، مهدی جهانگیری برادر معاون اول روحانی، شبنم نعمت‌زاده دختر وزیر صمت دولت روحانی، ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی دولت روحانی و احمد عراقچی معاون بانک مرکزی دولت روحانی.

متخلفان جزء
در نقطه مقابل دانه درشت‌ها که در زمینه‌های مختلف جرم مرتکب می‌شوند، گروهی از متخلفان هم هستند که یا از سر غفلت یا ناآگاهی و مانند آن دست به تخلف می‌زنند. قوه قضاییه در برخورد با این افراد از رأفت اسلامی استفاده کرده و اینگونه آن متخلفان را به دامان جامعه باز می‌گرداند. نمونه‌های این موضوع را می‌توان در تبدیل مجازات‌های زندان به مجازات‌های اجتماعی و عفوهای عمومی ازجمله عفو عمومی اغتشاشگران سال گذشته
ملاحظه کرد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید