• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220882
+
-

طرح ثبت درختان ارزشمند پایتخت

همزمان با دویست‌وبیست‌ودومین جلسه شورای شهر تهران، طرح «ثبت درختان ارزشمند به‌عنوان میراث طبیعی شهر تهران» که یک فوریت آن در دویست‌و‌نوزدهمین جلسه رسمی شورا به تصویب رسید، روی میز شورا قرار گرفت و اعضا ابعاد این طرح را مورد بررسی قرار دادند.
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در توضیح این طرح، گفت: درختان کهنسال در تمام نقاط دنیا جزو ذخایر ارزشمند ژنتیک، گیاه‌شناسی، فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شود که برای ماندگاری و حفاظت از این اشجار تلاش‌های مختلفی در حال انجام است؛ از این‌رو با توجه به اینکه شهر تهران دارای 2517اصله درخت با بن بالای بیش از 200سانتی‌متر‌ داریم، این طرح مطرح و به صحن شورا برای تصویب ارسال شده است.
او با اشاره به اینکه این طرح دارای 4ماده است که در ماده اول شهرداری تهران موظف شده تا حداکثر ظرف مدت 2‌ماه نسبت به شناسایی، تهیه شناسنامه درختان کهنسال و ایجاد بانک اطلاعاتی مطابق با شرایط ثبت اطلاعات اختصاصی و جغرافیایی، سن درختان، محیط بن و... اقدامات لازم را انجام دهد.
پیرهادی، تهیه و تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی، گونه‌بندی و احیای درختان را دومین ماده این طرح برشمرد و گفت که در این مورد شهرداری تهران ظرف 2ماه باید نسبت به احصای این اطلاعات مقدمات آن را فراهم و به مرحله اجرا درآورد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران درخصوص ماده سوم این طرح افزود: شهرداری تهران طی مدت 6‌ماه موظف است تا پس از تصویب این طرح مقدمات همکاری با سازمان میراث فرهنگی نسبت به مراحل ثبت درختان دیر‌زیست شهر تهران به‌عنوان میراث تاریخی و طبیعی را فراهم کرده و گزارش آن را به شورا اعلام کند. امیدواریم منافع این طرح به مردم برسد و محیط‌زیست نیز حفظ شود.
 
جابه‌جایی اشجار نیاز به مجوز کمیسیون ماده7 دارد
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه تمام اطلاعات درختان در سامانه نهال ثبت و قابل دسترس است، با ارائه پیشنهادی گفت: لازم است یک لایه ‌عملیاتی در سامانه نهال برای درختان اکولوژیک و بااهمیت افزوده شود تا بتوان رصد این اشجار را به‌طور هوشمند انجام داد. او ادامه داد: موضوع جابه‌جایی اشجار نیاز به مجوز کمیسیون ماده7 دارد که ما درصورتی‌که قابلیت جابه‌جایی وجود داشته باشد، مجوز جابه‌جایی درختان را صادر می‌کنیم درغیر این‌صورت به هیچ عنوان زیر بار جابه‌جایی درختان نمی‌رویم. طرحی برای احداث در بزرگراه یادگار امام ارائه شد که ‌عملیاتی‌شدن این طرح مستلزم جابه‌جایی حدود 100درخت 50ساله بود که ما مصرانه این طرح را رد کردیم. بابایی افزود: ما در برخی موارد نیز شهرداری را موظف کرده‌ایم که چند‌برابر درختان کاشته شود. پیشنهاد مطرح‌شده از سوی مهدی بابایی، مورد موافقت اعضا قرار گرفت و در نهایت طرح ثبت درختان ارزشمند با حداکثر آرا موافق به تصویب رسید

این خبر را به اشتراک بگذارید