• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220878
+
-

بررسی حوادث اخیر مترو در پارلمان شهری

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز در صحن شورای شهر به تشریح حوادث اخیر متروی تهران پرداخت

شورا
بررسی حوادث اخیر مترو در پارلمان شهری

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

زیر زمین اخیرا با التهاباتی مواجه شده بود که باعث انتقاد و گلایه‌مندی شورای شهر شد. ناوگان ریلی پایتخت در هفته‌ها و روزهای گذشته حال و روز خوبی نداشت و این وضعیت در متروی تهران باعث شد تا پارلمان شهری نسبت به آن واکنش نشان دهند. برهمین اساس، روز گذشته در دویست ‌و بیست‎ و دومین جلسه علنی شورای شهر، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران حاضر و به بیان مشکلات این ناوگان فرسوده پایتخت پرداخت.

اورهال 16رام قطار انجام شد
محسن هرمزی با بیان اینکه 2گزارش در مورد اتفاقات مترو آماده شده است، گفت: در حوزه پله برقی و تجهیزات ثابت و متحرک، گزارشات آماده شده است. اورهال ۲۹رام قطار AC و DC در دستور کار ما بود که ۱۶رام قطار AC  اورهال شده است. در حوزه قطارهای DC تجهیزات عمدتا اروپایی است که تأمین آن شرایط را برای ما سخت می‌کند. ثبت سفارش صورت گرفته و اگر نیاز باشد اسناد و مدارک آن به اعضا ارائه خواهد شد.

وجود عقب ماندگی زیاد در متروی تهران
معاون شهردار با اشاره به اینکه ما با عقب ماندگی در مترو روبه‌رو بودیم، یادآور شد: ما در ابتدای دوره، انبارهای خالی را تحویل گرفتیم و در 4 سال قبل از این دوره هیچ اتفاقی از لحاظ تأمین قطعات یدکی صورت نگرفته و حتی یک قطار نیز اورهال نشده بود. عدم‌مدیریت صحیح و تخصیص منابع در دوره‌ای صورت گرفته بود که قطعا اثرات خود را نشان می‌دهد.

طی شدن روند طولانی برای وارد کردن قطعات مترو
هرمزی با تأکید بر اینکه باید ۶کشور را طی کنیم تا بتوانیم قطعات مترو را وارد کنیم، گفت: هزار و۲۳۸پله برقی در مترو داریم و تا قبل از این دوره، هیچ پله‌ای اورهال نشده بود و آمار آن مشخص است. از سال قبل تا‌کنون ۱۶۸ قطار سرویس و ۲۸ دستگاه اورهال کامل شده است.

انعقاد قرارداد برای تامین قطعات مترو
او با بیان اینکه بیش از 4هزار میلیارد تومان تخصیص منابع برای تأمین قطعات پیش‌بینی شده بود که بیش از 2هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است، گفت: عقب ماندگی‌ها در قطارهای DC در بهار سال آینده جبران خواهد شد. در مجموع اورهال ۲۵رام قطار در سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.

خرابی‌ها به‌دلیل نقص سیستم و خطای انسانی است
معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران با بیان اینکه بخشی از خرابی‌ها به‌دلیل نقص سیستم و بخشی از آن به‌دلیل خطای انسانی است، گفت: در یک‌ ماه اخیر سیستم مترو با خستگی مفرط و فشار زیادی روبه‌رو بود و راهبران از خودگذشتگی کردند.
هرمزی با تأکید بر اینکه قطار روی سوزن در حال باز‌شدن حرکت کرده و از ریل خارج شده است، یادآور شد: برخی از این اتفاقات به مسائل فنی بازمی گردد و برخی خیر. اما در مجموع موارد در حال کنترل است.

دریافت اعتبار غیرنقدی برای تجهیزات
او با اشاره به اینکه ما موارد مطرح شده را با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو بررسی کردیم، یادآور شد: تخصیص منابع در این دوره صورت گرفته و با کمک ویژه شورا تأمین منابع انجام شده است. ما برای حوزه تجهیزات ثابت و متحرک، اعتبار غیرنقدی دریافت کردیم و تبدیل آن به منابع نقد زمان بر است.

مشکلات متروی تهران یک شبه قابل رفع نیست
در ادامه اعضای شورای شهر تهران نسبت به وضعیت فعلی متروی تهران واکنش نشان دادند. سیدجعفر تشکری هاشمی در این‌باره گفت: مشکلات مترو یک شبه و یک ساعته قابل رفع نیستند؛ پاسخ‌ و اطلاع‌رسانی به موقع و اقدامات پیشگیرانه می‌تواند نتیجه بخش باشد؛ همه حوادث ناشی از فرسودگی و نقص فنی نیستند و گاهی خطاهای انسانی نیز به این مشکلات افزوده می‌شود.

لزوم اورهال بخش‌های مختلف شهر در ایام نوروز
نرجس سلیمانی با اشاره به صحبت معاون حمل‌ونقل شهردار تهران، گفت: تعطیلات نوروز فرصت خوبی است که بخش‌های مختلف شهر اورهال شوند. مردم گرفتار هستند باید مشکل مردم را حل کنیم؛ بنابراین از این تعطیلات باید برای اورهال استفاده کنیم.

مکث
استعفای مدیرعامل مترو، از شایعه تا واقعیت

حوادث اخیر متروی تهران و بعد از آن تحریم مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو توسط کشور کانادا، منجر به شایعاتی درخصوص استعفای این مدیر شهری شد. برخی از رسانه‌ها از غیبت چند روزه مسعود درستی در محل کار نوشتند که معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران به این شایعات پاسخ داد.  محسن هرمزی روز گذشته در بخشی از صحبت‌های خود، گفت: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو روز گذشته در محل کار خود حضور داشت و امروز نیز در محل کار حضور دارد اما دچار سرماخوردگی شده است. او ادامه داد: بنده هم در سفر به چین به‌علت بیماری، هم در چین و هم در تهران در بیمارستان بستری بودم، این امر طبیعی است.  عدم‌حضور ایشان در محل کار به‌دلیل استعفا صحیح نیست و بیماری باعث این غیبت شده است. همچنین شهردار تهران نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و به خبر استعفای مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو اشاره کرد. علیرضا زاکانی گفت: ایشان در محل کار خود حضور دارد و اینکه می‌گویند نیست، نادرست است.

این خبر را به اشتراک بگذارید