• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220880
+
-

توسعه 10کیلومتری بلندترین خط متروی تهران

عملیات حفاری مکانیزه تونل توسعه جنوبی خط6 مترو پایان یافت

مترو
توسعه 10کیلومتری بلندترین خط متروی تهران

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

شهردار تهران در آیین پایان عملیات حفاری مکانیزه تونل توسعه جنوبی خط6 از افتتاح 2ایستگاه این خط و بهره‌برداری از ایستگاه حرم عبدالعظیم در سال1403 خبر داد. به‌گزارش همشهری، روز گذشته آیین پایان عملیات حفاری مکانیزه احداث تونل پروژه توسعه جنوبی خط۶ متروی تهران با حضور علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، شهردار منطقه۲۰ و جمعی از مسئولان شهری در قالب صدویازدهمین پویش امیدوافتخار برگزار شد.

تحویل 3 ایستگاه به مردم تا پایان امسال
شهردار تهران در این مراسم با اشاره به قدمت هزاران‌ ساله ری و جایگاه این شهر در مدیریت شهری از بهره‌برداری از ایستگاه متروی حرم حضرت عبدالعظیم در سال آینده خبر داد. علیرضا زاکانی گفت: امروز مفتخریم که در پویش امید و افتخار شاهد اتمام عملیات حفاری پروژه توسعه جنوبی خط۶ متروی تهران به طول 10کیلومتر و خروج دستگاه تی‌بی‌ام از خط6 هستیم. ضمنا با بهره‌برداری از  3 ایستگاه دیگر از خط6 تا پایان امسال جمعا 23 ایستگاه در این خط در اختیار مردم خواهد بود.  زاکانی طول بخش پایانی تونل خط۶ متروی تهران را ۹.۵کیلومتر اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه عملیات ساخت خط۶ در نیمه دهه۹۰ آغاز شد، اما بیشتر ایستگاه‌های این خط در دوره مدیریت شهری جدید به نتیجه رسیده است.

آغاز عملیات ساخت خط9 تا
زاکانی درباره دیگر طرح‌های در دست اجرای متروی تهران گفت: هفته قبل عملیات ساخت خط۸ مترو در محله مسعودیه واقع در جنوب شهر آغاز شد که انتهای آن به ایستگاه سرسبز می‌رسد. همچنین عملیات ساخت خط۹ نیز به‌زودی آغاز می‌شود. این خط تبادلی از دولت‌آباد و منطقه مشیریه آغاز می‌شود و به چیتگر می‌رسد. شهردار پایتخت، هزینه تکمیل هر ایستگاه‌ خطوط متروی تهران را نزدیک به ۳هزار میلیارد تومان عنوان کرد و با تشریح کارنامه مدیریت شهری در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی افزود: حجم کارهای صورت گرفته در حوزه حمل‌ونقل عمومی با هدف حل معضل ترافیک شهر تهران و کاهش آلودگی هوای پایتخت طی ۳۰‌ماه گذشته بی‌نظیر بوده است.

آمار 34درصدی استفاده از حمل‌ونقل عمومی کافی نیست
شهردار تهران با اشاره به چالش‌های حمل‌ونقل عمومی در پایتخت گفت: محدودیت‌ها و عدم‌توسعه مناسب ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران طی سالیان گذشته باعث شده امروز تنها ۳۴درصد از رفت‌وآمدهای درون‌شهری از این طریق انجام شود و مردم بیشتر سراغ استفاده از خودروهای شخصی بروند. با توسعه خطوط مترو و اتوبوس برقی به‌دنبال برهم‌زدن این نسبت به نفع حمل‌ونقل عمومی هستیم.

۳ ایستگاه از خط۶، شنبه افتتاح می‌شود
محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم، پروژه توسعه جنوبی خط6 را یکی از سخت‌ترین پروژه‌های تونلی کشور به جهت شیب منفی این پروژه ارزیابی کرد و افزود: توسعه جنوبی خط۶ جدا از بخش اصلی این خط، پروژه‌ای حساس و راهگشاست که عملیات حفاری آن، امسال نسبت به سال گذشته سرعت بیشتری گرفت و امروز شاهد اتمام عملیات ساخت تونل هستیم. هرمزی با اشاره به احداث ایستگاه‌های مهم محدوه حرم حضرت عبدالعظیم در سال آینده اضافه کرد: نقطه پایانی و آغازین این خط با راه‌آهن ایستگاه تبادلی خواهد داشت و این اهمیت ایستگاه را دوچندان می‌کند؛ لذا عملیات ساخت این ایستگاه‌ها سرعت خواهد گرفت تا حداکثر ظرف ۱۸‌ماه به بهره‌برداری برسد. معاون شهردار تهران همچنین از افتتاح ۳ ایستگاه در خط۶ در روز شنبه هفته آینده خبر داد که با این حساب تعداد ایستگاه‌های باقیمانده بخش اصلی خط6 برای سال آینده به 4ایستگاه می‌رسد و یک ایستگاه آن تبادلی با خط۷ خواهد بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید