• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 22 اسفند 1402
کد مطلب : 220792
+
-

کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد

ظرفیت‌های بی‌نظیر در روابط تهران - مسکو

اگرچه تهران و مسکو طی بیش از 2 سال اخیر گام‌های مؤثری درمسیر گسترش روزافزون مناسبات همه‌جانبه برداشته‌اند، اما به اذعان کارشناسان همکاری‌های اقتصادی همچنان تا سطح مطلوب و مورد انتظار دوطرف فاصله دارد.
یک کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با همشهری‌ با تأکید بر اینکه اکنون در شرایط «طلایی» برای تعمیق روابط ایران و روسیه قرار داریم، گفت: چنانچه در شرایط کنونی با شناخت میدانی از ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای که در روسیه برای توسعه مناسبات با ایران در مسیرهای مشخص طراحی شده، بهره بگیریم مطمئنا به سود بالایی می‌رسیم.
روح‌الله مدبر با بیان اینکه فرصت طلایی توسعه مناسبات ایران و روسیه نباید به صرف امضای توافق‌ها و تفاهمنامه‌ها خلاصه شود، افزود: امروز تراز تجاری تهران و مسکو و صادرات 2میلیارد دلاری ایران به روسیه قابل دفاع نیست؛ چراکه چشم‌انداز 15میلیارد دلاری دراین حوزه ترسیم شده‌است.

فرصت بی‌نظیر آستراخان
این کارشناس مسائل روسیه با تأکید بر اینکه دستیابی به این سطح از مبادلات تجاری امکان‌پذیر است، ادامه داد: در شرایطی که افکارعمومی روسیه کاملا آماده توسعه مناسبات با ایران است، برخی رسانه‌های غرب‌گرا در داخل و خارج از کشور روزانه ده‌ها و گاه صدها مطلب ضدروسی با محوریت شایعه و دروغ‌پراکنی با هدف انحراف افکارعمومی مردم ایران منتشر می‌کنند.
مدبر با اشاره به اینکه استان آستراخان روسیه با داشتن بیش ‌از 14بندر عملیاتی، فرصتی بی‌نظیر برای اتصال حلقه دریایی راهگذر شمال- جنوب به ایران محسوب می‌شود، عنوان کرد: این فرصت ازسوی دولت روسیه برای این استان ایجاد شده‌است. آستراخان صرفا یک نقطه طلایی برای ایران نیست، بلکه فرصتی ارزشمند برای همه کشورهای ساحلی دریای خزر محسوب می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه نباید شاخه به شاخه در روسیه کار کنیم، افزود: اگر برای بریکس برنامه اقتصادی داریم، باید ظرفیت بندری و سرمایه‌گذاری‌مان را در آستراخان تقویت کنیم. معتقدم راه‌اندازی پرواز مستقیم بین تهران و آستراخان باید در اولویت باشد تا تجار ایرانی به‌راحتی به این استان سفر کنند.
مدبر اضافه‌کرد: آستراخان ظرفیت‌های فوق‌العاده گردشگری و دانشگاهی هم دارد و اگر در این استان بتوانیم فعالیت قوی داشته باشیم، در سایر نقاط روسیه نیز می‌توانیم اقدام‌های مؤثری انجام دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید