• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 22065
+
-

معجزه اسلام

نگاه
معجزه اسلام

حمیدرضا زاهدی | نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار:

منطق اسلام منطق گفت‌وگوست. این را من نمی‌گویم که در ناصیه اسلام نوشته است. اینکه قرآن معجزه کلمه است محل تردید نیست. هنگامی که پیمان صلح حدیبیه نوشته می‌شد، در پیشانی متن نوشته شد:«به نام‌الله» و طبیعی بود که کافران چنین عبارتی را برنتابند و بگویند که اصلا دعوای ما و مسلمانان بر سر این کلمه است. در میان ناباوری همراهان رسول‌الله، حضرت آن را پذیرفتند و عبارت به بسم رب تغییر کرد. پس از آن عبارت  پیشنهادی مسلمانان که «محمد رسول‌الله» بود مورد اعتراض کافران قرار گرفت و باز هم حضرت پذیرفتند که نوشته شود محمد فرزند عبدالله.

اینها اتفاقی نیست. برخی در همان لحظات برآشفتند و بر حضرت ایراد کردند که نباید کوتاه بیاید. او آمد. 2سال بعد بود که معجزه کلمه اسلام را دیدند.

تنها در 2سال تحولی شگرف رخ داد. کافران مکه را بدون خونریزی تحویل مسلمانان دادند و فوج فوج به اسلام گرویدند.....و یدخلون فی دین‌الله افواجا...

اسلام از سر منطق است که رشد می‌کند. معجزه اسلام معجزه کلمه و منطق است. اسلام با برنامه پیش می‌رود و از کسی خرج نمی‌کند. با بیان منطق مکه آزاد شد و اسلام در سراسر جزیره‌العرب پا گرفت. اگر منطق هیجانی آنهایی را می‌پذیرفت که از سر جوانی و خامی و بی‌تجربگی یا منافع فرقه‌ای و طبقاتی می‌خواستند در همان یک روز همه ‌‌چیزی را که در ذهن داشتند در پیمان‌نامه بگنجانند شاید هرگز فتح مکه به این کیفیت رخ نمی‌داد.

اسلام دین منطق است. چیزی را به زور جمع نمی‌کند و به همین دلیل هم هست که معجزه‌اش را کلمه می‌دانیم و بر قلب‌ها حکومت می‌کند و منطق زور در حکمت آن جایی ندارد...ن والقلم و ما یسطرون....

این خبر را به اشتراک بگذارید