پست استیون اسپیلبرگ
قصهگویی اسنادی
اگر کتاب «دنیای ما روزنامهنگاران» (خاطرات بن بردلی سرپرست واشنگتنپست، ترجمه غلامحسین صالحیار) را خوانده باشید، فضای فیلم «پست» برایتان کاملا آشنا به نظر میرسد. وقتی از دهه70 و روزنامه واشنگتنپست حرف میزنیم همه به یاد ماجرای واترگیت و فیلم «همه مردان رئیسجمهور» میافتند ولی ماجرای فیلم پست به کمی قبل از رسوایی واترگیت بازمیگردد. استیون اسپیلبرگ در یکی از بهترین فیلمهای این سالهایش، فضای شلوغ و ملتهب تحریریه واشنگتنپست و جسارت سردبیر و خبرنگارانش را با مهارت فنی فوقالعادهای به تصویر میکشد. حضور مطمئن تام هنکس و مریل استریپ وزن وقار فیلم را بالا برده است. لو رفتن اسناد محرمانه پنتاگون موتور محرک فیلم است. اسپیلبرگ در پست انبوهی از اطلاعات و اسناد را به بیننده ارائه میدهد و بهدلیل مهارتش در قصهگویی، در دام ملال نمیافتد. پست بهعنوان یکی از پردیالوگترین فیلمهای این سالها، نشان میدهد که فیلم گفتوگومحور را چگونه باید کارگردانی کرد.