• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220526
+
-

آمار ابتلا به سنگ کلیه فراتر از متوسط جهانی

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

افزایش آگاهی درباره کلیه و بیماری‌های مرتبط با آن از این منظر اهمیت دارد که آمار ابتلای افراد تنها درباره یک بیماری این حوزه، یعنی «سنگ کلیه» فراتر از متوسط جهانی است. این در حالی است که عباس بصیری، رئیس جامعه اورولوژی ایران هم به تازگی اعلام کرده: «از هر 100 ایرانی 6.6نفر دچار سنگ ادراری می‌شوند و سیستان و بلوچستان هم بالاترین آمار مربوط به سنگ کلیه را دارد.» علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم پیش‌تر گفته بود: «سالانه ۱۰۰هزار ایرانی به بیماری سنگ کلیه دچار می‌شوند که این آمار نشان از ابتلای سالانه تعداد زیادی از ایرانی‌ها به سنگ کلیه دارد.» البته مطالعات پزشکی ثابت کرده که با راه‌حل‌های ساده و پیگیری یک رژیم غذایی متعادل و مناسب افزایش آبرسانی به بدن (هیدراتاسیون) می‌توان تا حد زیادی از بروز سنگ کلیه یا پیشرفت و بزرگ شدن آن جلوگیری کرد.
به ‌گزارش هلث‌نیوز، ممکن است هر کسی به سنگ کلیه مبتلا شود، اما برخی علل و عوامل خطر رایج وجود دارد که عبارتند از کم‌آبی مزمن، عفونت‌های دستگاه ادراری و عوارض استفاده برخی داروها یا مکمل‌ها. عوامل خطری هم که در تشکیل سنگ کلیه نقش دارند: عبارتند از انتخاب سبک زندگی، مانند خوردن رژیم غذایی سرشار از سدیم، پروتئین یا قند، سن بالای 40سال، مرد بودن و سابقه خانوادگی.
آب کافی در بدن، مهم‌ترین توصیه غذایی برای جلوگیری از سنگ کلیه است. چه در مراحل اولیه تشکیل سنگ کلیه باشید، چه این عارضه عود کرده باشد، این مسئله اولویت اصلی برای هر کسی است که در معرض خطر است. به ‌طور کلی، برای کمک به پیشگیری از سنگ کلیه، بیشتر افراد باید بین 2 تا 3 لیتر آب (8 تا 12 لیوان) در روز بنوشند. اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید یا درگیر فعالیت‌های شدید هستید، باید آب بیشتری بنوشید تا آنچه از دست رفته را جبران کنید. علاوه بر این، مواد معدنی (سدیم، کلسیم، پتاسیم) موجود در غذاهایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند بر خطر ابتلا به سنگ کلیه تأثیر بگذارند. با این حال، از آنجایی که این مواد معدنی برای سایر بخش‌های سلامت حیاتی هستند، باید در حد متعادل مصرف شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید