• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 تیر 1397
کد مطلب : 22051
+
-

همزمان با رشد 15/5درصدی صادرات غیرنفتی در فصل بهار

تراز تجارت خارجی ایران مثبت شد





تازه‌ترین آمارها از کارنامه تجارت خارجی نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران در فصل بهار 15.5درصد رشد کرده و مازاد تراز تجاری به 365میلیون دلار رسیده و مثبت شده است.

به گزارش همشهری، براساس آمارهایی که دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران منتشر کرده، در بهار امسال، فعالان اقتصادی ایران دست بالا را در تجارت خارجی داشته‌اند و 3.2درصد بیش از میزان کالایی که وارد کشور شده، صادرات انجام داده‌اند اما این یک روی سکه تعاملات تجاری ایران است و بررسی کیفیت واردات و صادرات ایران برحسب وزن و ارزش از حقیقتی غم‌انگیز پرده برمی‌دارد.

خام‌فروشی در آینه آمار

آمارها می‌گویند ایران در بهار امسال 27میلیون و 883هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش 11میلیارد و 618میلیون دلار به دیگر کشورها صادر کرده که میانگین ارزش هر تن از آن 416دلار بوده است. در مقابل اما واردات ایران در این مدت فقط 8میلیون و 371هزار تن بوده که البته هر تن از آن 1344دلار ارزش داشته و درمجموع ارزش کل آن فقط 365میلیون دلار از ارزش صادرات غیرنفتی کشور کمتر بوده است. به‌عبارت‌دیگر، کالاهایی که در بهار امسال وارد ایران شده‌اند حداقل سه‌برابر گران‌قیمت‌تر از کالاهای صادراتی ما بوده؛ زیرا بخش عمده صادرات ما را میعانات گازی، مواد معدنی و مواد خام تشکیل می‌دهند درحالی‌که باوجود اینکه حجم سنگینی از واردات ما را کالاهای اساسی شامل روغن، برنج، ذرت، سویا و... تشکیل می‌دهند اما بخش مهمی از واردات ما کالاهایی بوده‌اند که ارزش‌افزوده بالایی برای تولیدکنندگان خارجی داشته و قیمت مصرف‌کننده آنها بسیار بالاست. برای مثال در آمارهای سازمان گمرک، پنجمین رتبه کالاهای وارداتی به ایران به گوشی تلفن همراه رسیده که هر کیلو از آن می‌تواند ارزشی معادل چند هزار دلار داشته باشد درحالی‌که متوسط قیمت هر کیلو کالای صادراتی ایران فقط 416دلار است.

چین همچنان شریک اول تجارت ایران

براساس این گزارش چین هم عمده‌ترین مقصد صادرات کالاهای ایران بوده و هم نخستین فروشنده کالا به ایران. ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی ایران  به چین در بهار امسال 2میلیارد و 245میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته 6درصد افزایش یافته است و در مقابل چینی‌ها 2میلیارد و 936میلیون دلار کالا به ما فروخته‌اند. امارات نیز همچنان دومین شریک تجاری ایران در واردات و صادرات بوده است. چین، امارات، عراق، افغانستان و کره‌جنوبی عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران بوده و به‌جز کره‌جنوبی، واردات 4کشور دیگر از ایران با رشد مواجه بوده است. براساس آمارها، صادرات غیرنفتی ایران به امارات متحده عربی و عراق به‌ترتیب با افزایش 43.5و 10درصدی همراه شده و صادرات کشورمان به کره‌جنوبی شاهد افت 15.2درصدی بوده است. همچنین طی این مدت میزان صادرات غیرنفتی به افغانستان 21.9درصد و صادرات به سایر کشورها 18.7درصد افزایش داشته است. همچنین کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به‌ترتیب شامل کشورهای چین با 2میلیارد و 936میلیون دلار، امارات متحده عربی با یک‌میلیارد و 692میلیون دلار، جمهوری کره با 712میلیون دلار، آلمان با 573میلیون دلار و ترکیه با 551میلیون دلار بوده است.

    عمده‌ترین کالاها در صادرات و واردات

اقلام عمده صادراتی ایران در بهار امسال به‌ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش یک‌میلیارد و 558میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش 534میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین 409میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم به ارزش 306میلیون دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی‌شکل مایع شده به ارزش 304میلیون دلار بوده است. در مقابل، اقلام عمده وارداتی در بهار امسال به‌ترتیب شامل قطعات منفصله برای تولید اتومبیل‌سواری با 541میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش 436میلیون دلار، برنج به ارزش 375میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش 373میلیون دلار و گوشی تلفن همراه به ارزش 192میلیون دلار بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید