• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220502
+
-

قاسم صادقی مسئول یادمان شهدای دشت‌ذوالفقاریه

لذتی که کنار کوی شهداست درشهرخاکستری نیست

لذتی که کنار کوی شهداست درشهرخاکستری نیست


حاج قاسم صادقی از رزمندگان قدیمی‌جنگ‌تحمیلی است که نخستین بار با گروه فدائیان اسلام به فرماندهی شهید سیدمجتبی‌هاشمی‌ به مناطق جنوب رفت و در جبهه آبادان جنگید. او حتی وقتی بازنشسته شد هم دست از کارهایش در ارتباط با خانواده شهدا و جانبازان نکشید و پیگیر مشکلات و کارهای آنها بود. حاج‌قاسم چندین بار برای شهدای مظلوم شکست حصر آبادان یادواره برگزار کرد و به ابتکار او در سال گذشته، کاروانی از خانواده شهدا به محل شهادت فرزندانشان در دشت‌ذوالفقاریه رفتند.
خودش از تاسیس یادمان شهدای دشت ذوالفقاریه چنین می‌گوید: «چند سال پیش بر مزار شهدای گروه فدائیان اسلام و عزیزانی که در آبادان به شهادت رسیده بودند، اطلاعیه‌هایی زدیم و اعلام کردیم که می‌خواهیم خانواده این شهدا را به مقتل فرزندانشان ببریم. تعدادی از خانواده‌ها تماس گرفتند و با 2اتوبوس عازم آبادان شدیم. در کاروان ما که نامش را «شهدای غریب» گذاشته بودیم، تعدادی از پدران، مادران، برادران، خواهران، همسران، فرزندان و حتی دوستان و آشنایان شهدا حضور داشتند. وقتی خانواده شهدا مظلومیت آن منطقه را دیدند، با هم ‌پیمان بستند تا هر چه در توان دارند روی هم بگذارند تا یادمان محل شهادت فرزندانشان را بسازند و ساماندهی کنند.»
قاسم صادقی در دشت ذوالفقاریه آبادان پرده‌خوانی دفاع‌مقدس را انجام می‌دهد که ازبرنامه‌های جذاب این منطقه است که مورد استقبال دانش‌آموزان و زائران راهیان‌نور قرار گرفته است. او در این‌باره می‌گوید: «اول که اینجا آمدیم ذوالفقاریه یک بیابان برهوت بود. شروع کردیم به بازسازی منطقه. تعداد زیادی سنگر درست کرده و موقعیت هر شهید را نشان دادیم. این‌طور خانواده‌ها بهتر می‌توانستند با عزیزانشان ارتباط بگیرند. مسئولان سپاه و ارتش هم همکاری کردند و تعدادی تانک و توپ مستهلک به ما دادند. هر چه دشمن سر این مردم بلا آورده بود من صحنه‌سازی‌ کرده‌ام؛ مثلا تانکی که روی یک ماشین رفت و چند نفر کشته شدند.» ذوالفقاریه حالا به همت صادقی احیا شده و حتی به ثبت ستاد راهیان نور و میراث فرهنگی رسیده است. او از اینکه منطقه‌ای بیابانی به یک مکان فرهنگی تبدیل شده حس خوبی دارد و می‌گوید: «در این کار پسر و عروسم خیلی کمکم کردند. هر سه  نفرمان در یک کانکس درست در همسایگی شهدا زندگی می‌کنیم. خیلی‌ها از ما می‌پرسند چرا رفاه زندگی در شهر را رها کرده و به اینجا آمد‌ه‌اید. در پاسخ‌شان فقط می‌گوییم لذتی در این بیابان و کنار کوی شهدا ست که در شهر خاکستری نیست. امیدوارم شهدا از ما قبول کرده باشند.» او برای رفاه مسافران راهیان نور، چندین حسینیه و یک بیت‌الشهدا هم ایجاد کرده تا در شرایط خوب بتوانند چند روزی مهمان باشند. برای اسکان مهمان‌های نوروزی سال جدید هم برنامه‌های زیادی تدارک دیده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید