• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 3 اسفند 1402
کد مطلب : 219157
+
-

ملاقات کارفرمای خوب و کارجوی‌ماهر

مدیرعامل پلتفرم جاب ویژن برگزارکننده نمایشگاه کار ایران در گفت‌وگو با همشهری درباره ایده برگزاری این نمایشگاه گفت

گفت و گو
ملاقات کارفرمای خوب و کارجوی‌ماهر

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

فناوری در حوزه کاریابی توانسته به شکلی مؤثر نقش‌آفرینی کند. اگر زمانی آگهی‌های استخدام در روزنامه‌ها یا در و دیوار شهر دیده می‌شد، حالا پلتفرم‌هایی شکل گرفته‌اند که به‌سرعت کارفرما و کارجو را به یکدیگر وصل می‌کند. شاید معروف‌ترین پلتفرم بین‌المللی حوزه اشتغال «لینکدین» باشد، اما جوانان توانمند ایرانی هم دست روی دست نگذاشته‌اند و برای کارجویان و کارفرمایان داخلی آستین بالا زده‌اند. همچنین چند سالی می‌شود که شاهد برگزاری نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه «کار ایران» هستیم که توانسته نقش مؤثری در این میان بازی کند. این نمایشگاه که به‌تازگی ششمین دوره آن برگزار شده، محلی برای ارتباط چهره به چهره کارجویان و کارفرمایان است. اگرچه آمارهای رسمی حکایت از کاهش نرخ بیکاری دارد، اما استقبال گسترده جوانان از این نمایشگاه نشان می‌دهد که همچنان تقاضای بالایی از سمت کارجویان وجود دارد. مقداد ولایی، یکی از مدیران عامل و ‌بنیانگذار پلتفرم جاب ویژن (کاریابی)ومرتبط با کار ایران در گفت‌وگو با همشهری به ضرورت‌ها و مزیت‌های برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اشاره می‌کند و می‌گوید که نمایشگاه‌های کار در دنیا در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. ولایی همچنین از ایده پلتفرم کاریابی ایران و مسئله‌ای که این پلتفرم حل خواهد کرد سخن گفته است.


ایده پلتفرم کاریابی از کجا آمد؟ هدف شما از راه‌اندازی این پلتفرم چه بود و چطور راه‌اندازی شد؟
2نکته وجود داشت که ما تصمیم بگیریم وارد این حوزه بشویم یا نه. ویژگی اول، این بود که کسب‌وکاری که می‌خواهیم راه‌اندازی کنیم با ارزش‌های ما سازگار باشد، به‌گونه‌ای باشد که از انجام آن لذت ببریم، از روبه‌رو شدن با چالش‌های آن و رفع این چالش‌ها لذت ببریم ، احساس کنیم کاری که انجام می‌دهیم اثر عمیق دارد و کاری معنادار را انتخاب کرده‌ایم. دومین موضوع هم این بود که کاری که می‌خواهیم انجام دهیم یک مسئله مهم را در جامعه حل خواهد کرد.
یعنی نمایشگاه کار ایران این دو ویژگی را دارد؟
نمایشگاه کار ایران از ویژگی اول به‌طور کامل برخوردار بود. این نمایشگاه قرار بود در حوزه اشتغال فعالیت کند و چه کاری اثرگذارتر و عمیق‌تر از اینکه به یک نفر کمک کنی که شغلی مناسب داشته باشد. اگر شما به فردی کمک کنی که شغلی مناسب داشته باشد، این فرد طی 4 تا 5 سال آینده در جایگاه دیگری قرار خواهد داشت. علاوه بر این، همه اعضای خانواده او هم در جایگاه دیگری قرار خواهند گرفت. شغل، عنصر هویت بخش زندگی انسان است. وقتی فردی خود را معرفی می‌کند، اگر در جمله اول از شغلش نگوید در جمله دوم قطعا درباره شغلش صحبت می‌کند. اگر نگوییم شغل جزو مهم‌ترین انتخاب‌های افراد است، اما در شمار 3انتخاب اصلی او قرار دارد. بنابراین اگر ما بتوانیم چنین اثر عمیقی بر زندگی افراد بگذاریم و زندگی آنها را متحول کنیم، این همان چیزی است که ارزش دارد کل زندگی خود را وقف آن کنیم و این همان چیزی است که با ارزش‌های ما سازگار است و از آن لذت می‌بریم.
شما ویژگی دوم را حل یک مسئله در جامعه عنوان کردید. این مسئله را توضیح دهید و بگویید که آیا حل شد؟
درباره ویژگی دوم باید بگویم که ما در جامعه، از 2مشکل اصلی رنج می‌بریم. مسئله اول این بود که واقعا می‌دیدیم که شرکت‌ها به‌دنبال نیروهای توانمند هستند که آنها را به‌کار بگیرند و از سوی دیگر، مردم هم به‌دنبال شغل مناسب و درخور هستند. اما دسترسی بهینه بین این دوگروه وجود ندارد و به خوبی به همدیگر وصل نمی‌شوند. درواقع ایده کلی ما این بود که دسترسی منصفانه و عادلانه همه افراد در کشور با همه تخصص‌ها، به همه فرصت‌ها و موقعیت‌های شغلی را فراهم کنیم؛ به‌ویژه فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که در شرکت‌های بزرگ و خوشنام وجود دارد. نمایشگاه در این مورد موفق ظاهر شده است.
و مشکل دوم؟
مشکل دوم در جامعه این بود که نوعی عدم‌شفافیت در بازار اشتغال احساس می‌شد که فضای غیرمناسبی ایجاد می‌کرد. بنابراین برای اینکه همه افراد در زمینه تحصیل و ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های خود انتخاب درستی داشته باشند، باید نگاه‌شان به بازار اشتغال باشد و بر این موضوع متمرکز باشند که الان مشاغل چه الزامات و نیازمندی‌هایی دارند تا متناسب با آن خود را تقویت کنند. به‌عبارت دیگر، اعتقاد ما این بود که سیگنال بازار اشتغال باید به بازار آموزش و فضای آموزشی ما به درستی برگردد تا فضای آموزش عمومی (مدارس)، آموزش عالی (دانشگاه ها) و آموزش حرفه‌ای دریابند آموزش باید متناسب با تقاضای بازار اشتغال باشد. با این حال، طی سال‌های اخیر به‌نظر می‌رسد که این سیگنال به خوبی به فضای آموزش منتقل نشده است.
درواقع شما از عدم‌تناسب بین عرضه و تقاضا در بازار اشتغال سخن می‌گویید.
بله. به‌نظر می‌رسد چه افرادی که در حال تحصیل هستند و چه کل جامعه، دید درستی از نیازمندی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز بازار اشتغال ندارند. این موضوع هم ناشی از عدم‌شفافیت در بازار اشتغال است و منجر به انتخاب‌های نادرست از سوی افراد و خانواده‌ها می‌شود. نتیجه آن هم سرخوردگی افراد، اتلاف ظرفیت‌ها و استعدادهای جوانانی است که سال‌ها زحمت کشیده‌اند. همچنین، از سوی دیگر شرکت‌هایی که به نیروی توانمند نیاز دارند، به خوبی تغذیه نمی‌شوند و دستشان از نیروی کار ماهر خالی می‌ماند و درنهایت با نوعی عدم‌تعادل در عرضه و تقاضای بازار کار روبه‌رو می‌شویم.
برگزاری نمایشگاه کار چه ضرورتی دارد؟ درخواست نیرو و تقاضای شغل، الان به‌صورت غیرحضوری و آنلاین انجام می‌شود. پس چرا شرکت‌ها باید هزینه کنند و در نمایشگاه غرفه بگیرند؟
هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه کار را باید از 2جنبه نگاه کرد؛ یعنی هم از سمت کارفرما و هم از سمت کارجو. از سمت کارفرمایان، علت حضور شرکت‌ها را می‌توان به‌طور عمده در 2موضوع خلاصه کرد. هدف اصلی کارفرماها جمع‌آوری رزومه کارجویان نیست. چراکه دریافت رزومه از طریق پلتفرم‌های استخدام که در کل سال فعال است، انجام می‌شود و از آنجا که محدودیت زمانی و مکانی ندارد خیلی بهتر هم هست. آنچه در نمایشگاه کار قرار است اتفاق بیفتد این است که کارفرماها می‌خواهند به این سؤال مهم جواب دهند که چرا کارفرمای خوبی هستند؟ چرا فضای کاری آنها جای خوبی برای کار کردن است؟ چرا منِ کارفرما در مقایسه با بقیه شرکت‌هایی که قصد استخدام نیرو دارند، بهتر هستم؟ چرا کارجو باید آینده حرفه‌ای خود را در شرکت من ببیند و این شرکت را به‌عنوان مقصد کاری انتخاب کند؟ در دنیای امروز که نیروی توانمند، مهم‌ترین عامل رشد شرکت به‌شمار می‌آید و اگر یک شرکت از این مزیت برخوردار نباشد، رشدش محدود می‌شود، رقابت سختی در جذب نیروی توانمند در جریان است. درواقع، در بسیاری از موارد این نیروی کار است که محل کار و اشتغال را انتخاب می‌کند. همچنین حضور شرکت‌ها در چنین نمایشگاهی نشان‌دهنده فرهنگ کار آنهاست.
شرکت‌ها از چه روش‌هایی برای نشان دادن فرهنگ کار در شرکت استفاده می‌کنند؟
یکی از کارهایی که شرکت‌ها در نمایشگاه انجام می‌دهند، نمایش یک ویدئو وال است. آنها از طریق این ویدئو وال به کارجویان نشان می‌دهند که یک روز کاری در شرکت آنها چگونه است. یا به‌عنوان مثال به کارجویان اعلام می‌کنند که اگر در این شرکت قرار است کار کنی، ما به‌دنبال نیرویی با ویژگی‌های این‌چنینی هستیم یا نگاه ما نسبت به منابع انسانی چگونه است. درواقع، شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در فضای دیگری چنین امکانی ندارند و در نمایشگاه سعی دارند اصطلاحا برند کارفرمایی خود را تقویت کنند.
ارتباط حضوری در نمایشگاه‌های کار چه تأثیری در فرایند استخدام دارد؟
مزیت دیگر نمایشگاه کار این است که یک ارتباط چهره‌به‌چهره بین کارجو و کارفرما شکل می‌گیرد. حتی ممکن است کارجو اکنون به‌دنبال شغل نباشد و از حالا بخواهد برای آینده شرکت‌ها را بررسی کند. ارتباط چهره به چهره فرایند جذب و استخدام را سرعت می‌بخشد. درواقع، وقتی یک شرکت در ابتدا رزومه یک کارجو را دریافت می‌کرد، براساس رزومه باید تشخیص می‌داد که کدام کارجو مناسب است. سپس یک مصاحبه تلفنی انجام می‌شد و پس از آن یک مصاحبه حضوری ‌. این فرایند طبیعتا طولانی است. اما در نمایشگاه‌های کار یک شرکت ممکن است طی 3روز با 20هزار کارجو روبه‌رو شود و گفت‌وگو کند و به‌احتمال زیاد از طریق یک گفت‌وگوی 10دقیقه‌ای نیروی مناسب را پیدا می‌کند و سپس فرایند استخدام آغاز می‌شود. بنابراین چنین ارتباط رودررویی می‌تواند برای سازمان‌ها بسیار جذاب باشد.
کارجویان از چه مزیتی در نمایشگاه‌های کار برخوردار می‌شوند؟
اصلی‌ترین هدف بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های کار این است که یک ارتباط چهره‌به‌چهره و بدون هیچ واسطه‌ای شکل می‌گیرد. درست است که از طریق پلتفرم‌های کاریابی، رزومه کارجویان به‌دست کارفرما می‌رسد، اما کارجو می‌تواند در نمایشگاه‌های کار، کارفرما را از نزدیک ببیند و سپس تصمیم بگیرد که رزومه را ارسال کند یا نه. حتی در نمایشگاه‌های کار شانس استخدام افراد بالاتر می‌رود. چراکه کارجو می‌تواند از طریق گفت‌وگو خود را به‌عنوان یک فرد توانمند معرفی کند. همچنین کارجویان می‌توانند متوجه شوند که کدام شرکت برای آنها مناسب است. آیا کارکنان و فضای کاری شرکت برای او خوشایند است؟ کارجو می‌تواند از سیاست‌های شرکت مطلع شود. نکته سوم این است که شاید کسانی باشند که الان به‌دنبال شغل نباشند، اما در نمایشگاه حاضر می‌شوند و با کارکنان شرکت که در غرفه‌ها حضور دارند گپ می‌زنند. از طریق این گفت‌وگوها افرادی که اکنون به‌دنبال شغل نیستند، متوجه می‌شوند که چه مهارت‌هایی را باید در خود تقویت کنند تا فلان شرکت آنها را جذب کند، روی چه مواردی باید سرمایه‌گذاری کنند یا این شرکت‌ها به‌دنبال چه جور افرادی می‌گردند. همچنین در کنار این نمایشگاه کارگاه‌های آموزشی متنوعی برگزار می‌شود. مدیران شرکت‌ها کارگاه‌های رایگان برگزار و در مورد مسیرهای شغلی مختلف صحبت می‌کنند. همچنین درباره چگونگی موفقیت در مصاحبه‌های شغلی صحبت می‌شود. درباره رزومه‌نویسی صحبت می‌شود و در کل مهارت‌هایی که برای یافتن یک شغل نیاز است، آموزش داده می‌شود.

در کشورهای دیگر هم نمونه این نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود؟
بله. خاستگاه چنین نمایشگاه‌هایی در دنیا دانشگاه‌ها هستند؛ یعنی در دانشگاه‌ها خیلی زیاد می‌بینیم که نمایشگاه‌های کار برگزار می‌شوند. خاستگاه نمایشگاه‌های ما هم درواقع در ابتدا دانشگاه شریف بوده است که در سال1390 در این دانشگاه برگزار شد. اما بعد به این جمع‌بندی رسیدیم که چنین نمایشگاه‌هایی این قابلیت را دارند که در بیرون از دانشگاه در یک اندازه بزرگ‌تر و گسترده‌تر برگزار شوند. به این ترتیب نمایشگاه کار ایران شکل گرفت و ششمین دوره آن در بهمن1402 برگزار شد.

مکث
راهکارهایی برای کاریابی دیجیتال

کاریابی دیجیتال یکی از روش‌های مؤثر برای یافتن فرصت‌های شغلی در دنیای امروز است. درزیر بخشی از راهکارهای مهم برای کاریابی دیجیتال را مرور کرده‌ایم.
ساخت رزومه دیجیتال: رزومه‌ دیجیتال مانند داشتن سایت شخصی یا یک پروفایل در پلتفرم‌های ویژه کاریابی به شما کمک می‌کند تا تجربیات، مهارت‌ها و دانش خود را به‌صورت آنلاین به نمایش بگذارید و جذابیت خود را برای کارفرمایان افزایش دهید.
فعالیت در شبکه‌های اجتماعی: شرکت در گروه‌ها و اجتماعات مرتبط با حوزه کاری خود در شبکه‌های اجتماعی امکان برقراری ارتباط با حرفه‌ای‌ها و کارفرمایان را فراهم می‌کند.
جست‌وجوی مستقیم در سایت‌های کاریابی: استفاده از پلتفرم‌ها و سایت‌های کاریابی معتبر برای جست‌وجوی فرصت‌های شغلی و ارسال رزومه می‌تواند به شما کمک کند تا با کمترین زمان و تلاش، به فرصت‌های شغلی جدید دست یابید.
حضور در رویدادها و کنفرانس‌های دیجیتال: شرکت در رویدادها و کنفرانس‌های مرتبط با حوزه کاری شما، فرصتی عالی‌ برای ارتباط مستقیم با صاحبان کار و جست‌وجوی فرصت‌های شغلی است.
توسعه مهارت‌های دیجیتال: یادگیری مهارت‌های جدید مانند تحلیل داده، توسعه وب، بازاریابی دیجیتال و SEO می‌تواند شما را برای جلب توجه کارفرمایان آماده کند و احتمال دستیابی به فرصت‌های شغلی را افزایش دهد.
تولید محتوا: ایجاد و به اشتراک‌گذاری محتوای مرتبط و ارزشمند درباره موضوعات مرتبط با حوزه کاری خود می‌تواند به شما کمک کند تا به‌عنوان یک فرد با تخصص در زمینه‌کاری خود شناخته شوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید