• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 2 اسفند 1402
کد مطلب : 219036
+
-

4- برای آنکه زنان ما به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند، چه تغییر خاصی اتفاق افتاده؟

دولت و مجلس برای زنان چه کردند؟

حاکمیت باید از خانمی که می‌خواهد در «فضای خانواده» به مسائل او توجه شود، و در «فضای اجتماعی» ایفای نقش کند، حمایت کند



 انقلاب معنای جدیدی در نقش‌آفرینی زنان ایران ایجاد کرد
زنانی که در عین اینکه محور خانواده و تربیت یک نسل هستند، حضور اجتماعی اثرگذاری هم دارند. در این نیم قرن پس از انقلاب توجه به خانواده و زن در اثرگذاری اجتماع، در حال صعود بوده است. اما در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم می‌توان به 12اقدام منحصر به فرد که سابقه نداشته اشاره کرد؛ اقداماتی که حاصل همکاری قوه مجریه و قوه مقننه بود:

1 حمایت از مادران و مادری
تخصیص بیمه زنان تا پایان دوره شیردهی (20درصد زوج‌های کشور نابارور هستند) بیمارستان‌های خصوصی اگر همکاری نکنند، مجوزشان باطل می‌شود.
بیمه درمانی فرزندان تا ۵ سال
پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه ناباروری
افزایش مرخصی زایمان با حقوق از ۶‌ماه به ۹ ماه
کاهش ساعت کاری بانوان دارای فرزند زیر ۶ سال، دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار
الزام همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها به احداث مهدکودک برای فرزندان کارمندان
2 کارنامه و پرونده دانش‌آموز به مادران هم داده شود
3 صادرات فرهنگ زنان ایرانی
سال گذشته معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم توانست مدیریت آیورا (کشورهای حاشیه اقیانوس هند) را برعهده بگیرد و بر این اساس توانمندسازی شغلی زنان کشورهای اقیانوسیه را عهده‌دار شود.
4 تسهیلات زنان سرپرست خانوار و مشکل ضامن حل شد. ضامن خود دولت است.
5 ارتقای جایگاه حقوقی و تصمیم‌گیری زنان در شوراهای عالی کشور (هر دستگاه اجرایی مکلف است که یکی از معاونت‌های خود را به امور زنان اختصاص دهد).  مشاغل مدیریتی از 14درصد در سال 1396به 25درصد در سال 1400رسیده و در مجموع مدیران زن به عدد2هزار نفر افزایش یافته‌اند.  در حال حاضر، 1200زن قاضی و 4سفیر، 3فرماندار، 8شهردار، 62معاون فرماندار، 15معاون استاندار، 52بخشدار و 2393دهیار زن در کشورمان در حال فعالیت هستند. اعداد در‌شأن جامعه نخبگانی زنان ما نیست اما حرکت رو به جلوست.
6 رای نخستین بار در بودجه سال 1402یک درصد از بودجه دستگاه‌های مختلف، مخصوص زن وخانواده قرار گرفت. سازمان بازرسی کشور هم ناظر اجرای این قانون است.
7 بیمه زنان خانه‌دار روستایی
8 تسهیلات و حمایت ویژه از زوج‌های دهه شصتی که از سال‌1400به بعد ازدواج کنند.
9تلاش برای خنثی کردن تصویر منفی زن ایرانی در جهان با برگزاری همایش زنان تأثیرگذار: حضور زنان از کشورهای مختلف و مشاهده دستاوردهای ایران و زن ایرانی
10پرداخت 20همت وام فرزندآوری
11 تحویل زمین به خانواده‌های 3فرزندی به بالا
12 قفل ورزشگاه‌ها به روی زنان در دولت سیزدهم شکسته شد.
ورزش بانوان در دولت سیزدهم نسبت به دوره قبل  ۱۰۰ درصد رشد داشته است و تعداد مدال‌آوران ۲ برابر شده است.

جمع‌بندی الهیاتی :   انقلاب اسلامی، آغاز‌کننده معرفی یک شخصیت جدید از زن مسلمان بود. بانویی که در عین اینکه محور آرامش خانواده در دنیای متلاطم امروز است و تربیت یک نسل و انتقال هویت ملی را برعهده دارد، خانمی است که در عرصه اجتماعی هم اثر‌گذار و الگوست. این دولت و مجلس برخلاف برخی جریانات داخلی غربگرای ما تلاش کرد در قانونگذاری و برنامه‌ریزی‌های خود، زن را نه محصور در خانه و نه ابزار دست سرمایه‌داران درنظر بگیرند، او باید یک مادر اثرگذار اجتماعی باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید