• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 1 اسفند 1402
کد مطلب : 218911
+
-

مهمانان همشهری

در حاشیه بازدید مدیران شهری و اعضای شورای شهر از غرفه همشهری در نمایشگاه مطبوعات موضوعات مختلفی درباره مسائل و معضلات تهران مطرح شد

گزارش
مهمانان همشهری

گروه شهری

 بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های ایران دومین روز را پشت سر گذاشت و دیروز چهره‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با حضور در این نمایشگاه از غرفه‌های رسانه‌های مختلف بازدید کردند تا از نزدیک در جریان فعالیت رسانه‌ها قرار بگیرند. مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران نیز در غرفه همشهری حاضر شدند و ضمن بازدید از روند فعالیت بخش‌های مختلف این مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی، به سؤالات خبرنگار شهری همشهری در رابطه با مباحثی همچون توسعه حمل‌ونقل عمومی، نوسازی بافت‌هاي فرسوده، همکاری مشترک با چین برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، ساماندهی دستفروشان حوالی بازار در روزهای آخر سال و... پاسخ دادند.

تحول در ناوگان اتوبوسرانی با ۱۲هزار میلیارد تومان اعتبار

سیدجعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران:
امسال ۷هزارو۲۰۰میلیارد تومان منابع برای خرید اتوبوس تعیین شد و برای سال آینده هم حدود ۱۲هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده است. با این منابع می‌توان حدود ۲هزارو۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران خریداری و وارد ناوگان کرد. حدود ۲هزار دستگاه هم در ناوگان وجود دارد که با ۴هزارو۵۰۰ دستگاه اتوبوس گرچه به نقطه ایده‌آل نمی‌رسیم اما می‌توان پایتخت را از بحران خارج کرد. درباره واگن‌های مترو هم بزرگ‌ترین تصمیم کلیدی توسط شورا و شهرداری و دولت گرفته شد. اکنون خط تولید ۶۳۰دستگاه واگن که با افزایش تعهدات به ۷۹۱دستگاه واگن رسید، در چین راه‌اندازی و محصول آن اواخر سال آینده تولید می‌شود و تحول بزرگي در مترو رخ می‌دهد. مصوبات مربوط به موتورسیکلت برقی و تاکسی‌های برقی و نوسازی ناوگان هم داریم که امیدوارم با همت مدیران شهری این مهم اتفاق بیفتد. وظیفه دارم تا بابت کارهای خوب از شهرداری تشکر کنم. بابت کارهای عقب مانده هم گلايه‌مند هستم و معتقدم باید با پیگیری شبانه‌روزی از مدیران شهری  بخواهیم کار امروز را به فردا موکول نکنند.

 تهران در نوسازی رکورد زد

محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:
براساس شاخصه‌هایی که شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور برای محدوده‌ بافت‌های فرسوده و نارکارآمد تعیین کرد، تا‌کنون بیش از ۱۶۷هزار هکتار در کشور در قالب ۳گروه بافت‌های فرسوده، فرسوده تاریخی و سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده است.  از حدود ۱۴هزارو۵۰۰ هکتار بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در استان تهران، نزدیک به ۴هزارو۴۵۰هکتار در شهر تهران قرار گرفته است. بیش از ۲میلیون‌و۷۰۰هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد که اگر به آنها رسیدگی نشود، فاجعه بزرگی رخ می‌دهد. از این تعداد بنای ناپایدار بیش از ۲۲۰هزار بنا در استان تهران و بیش از ۱۳۰هزار بنای ناپایدار در شهر تهران قرار دارد. بیش از ۵۰۰هزار نفر در این بناهای ناپایدار(شهر تهران) زندگی می‌کنند. در ۲سال گذشته آمار صدور پروانه‌ها در کشور از ۲۲۶هزار واحد و در استان تهران از ۴۸هزار واحد عبور کرد. در رابطه با شهر تهران هم آمار بیش از ۴۲هزار واحد ثبت شده است، چرا که شهرداری تهران تمام قد از طریق سازمان نوسازی و حوزه معاونت شهرسازی پای کار آمده و بسته‌های تشویقی را اجرایی کرد. امروز در شهر تهران شاهد رشد ۳برابري نوسازی در مقایسه با سال گذشته هستیم و امسال توانستیم بالاترین رکورد را ثبت کنیم. پیش‌بینی ما این است که آمار صدور پروانه به ۲۲۵هزار واحد برسد.

برنامه‌های شهرداری برای ساماندهی بازار بزرگ تهران در شب عید

وحیدرضا انارکی، شهردار منطقه۱۲: 
هرساله شاهد بساط گستری دستفروشان همزمان با عید در بازار هستیم که نارضایتی کسبه و شهروندان را به‌دنبال دارد، بنابراین امسال برای جلوگیری از این نارضایتی‌ها ساماندهی لازم را انجام خواهیم داد چرا که یکی از دغدغه‌های ما ساماندهی دستفروشان است. با همکاری شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران برای نخستین‌بار در محور ۱۵خرداد - که یکی از معابر پرتردد است - مجموعه‌هایی را پیش‌بینی کردیم که دستفروشان در فضایی محصور شده قرار گیرند و فعالیت‌شان را انجام دهند تا هم مشکلی در تردد شهروندان از معابر رخ ندهد و هم کسبه بازار ناراضی نباشند. فاز اول این پروژه افتتاح شده و درحال خدمات‌دهی به بساط گستران است و فاز دیگری را آماده کردیم و در اسفندماه تحویل خواهیم داد. با این اقدامات محدوده بازار مدیریت می‌شود و ناهماهنگی که در سال‌های گذشته بود، رفع خواهد شد. مسیرهای گردشگری در سال گذشته که ۴مسیر بود امسال ۹مسیر شده است و نسبت به سال گذشته پذیرای شهروندان بیشتری خواهیم بود.

همکاری مشترک تهران و چین برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری

امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران:
با اشاره به همزمانی ایام عید نوروز با‌ماه مبارک در تلاش هستیم که برنامه‌های معنوی متعددی داشته باشیم؛ برای بوستان‌ها برنامه‌های شبانه را پیش‌بینی کرده‌ایم. شهر شهدا نیز افتتاح شد و تا پایان‌ماه رمضان خدمات را ادامه می‌دهد. همچنین ساعات بازدید موزه‌ها را افزایش خواهیم داد تا بعد از افطار نیز امکان بازدید از آنها فراهم باشد. کمپرهایی از ۳۰ استان کشور قرار است به تهران بیایند و در ایام نوروز میزبان آنان باشیم. باتوجه به فضایی که این کمپرها اشغال می‌کنند، در منطقه ۱۹ در بوستان ولایت مستقر خواهند شد و شهروندان می‌توانند از تجهیزات آنها دیدن کنند. بنا داریم بهترین جاذبه‌های تهران را در کنار هم جمع کنیم تا بتوانیم خدمات هدف‌داری را به مردم بدهیم. در حوزه زیرساخت‌های گردشگری، دغدغه داریم به همین منظور به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم و از کشورهای دیگر استفاده خواهیم کرد. در همین راستا هماهنگی‌هایي با چین انجام شده تا در موضوعات زیرساختی به ما کمک كنند. چند محل را در این خصوص پیشنهاد کردیم و سرمایه‌گذار چینی قرار است از نقاط دیدن کند. اگر برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد، سرمایه‌گذاری خواهند کرد این نقاط در اطراف شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به سمت تهران بوده که آن را پیش‌بینی کردیم. در بحث ساخت ورزشگاه جدید از چین کمک خواهیم گرفت، چرا که ورزشگاه‌‎هایی در چین وجود دارد که چند کاربری دارند؛ برهمین اساس ورزشگاه‌های شهر تهران را با همکاری چینی‌ها خواهیم ساخت تا از کمترین فضاهایی که در شهر تهران داریم بیشترین بهره را ببریم.

تعطیلی 200گاراژ تفکیک غیرمجاز زباله

تورج فرهادی، شهردار منطقه19تهران:
در گذشته زمین‌های منطقه19، بدون ضابطه خرد شده و ساخت و سازهای زیادی در آنها صورت گرفته و به همین دلیل معضلات حاشیه‌ای زیادی دارد. ما به این نقطه رسیده‌ایم که اگر بخواهیم این منطقه به آرامش برسد باید ناحیه3 آن را آرام کنیم و این ناحیه هم زمانی آرام می‌شود که اولا مسائل مالکیتی آن حل شود، ثانیا مشاغل مزاحم موجود در ناحیه ساماندهی و تعیین تکلیف شوند؛ ازجمله اینکه برخی قسمت‌ها باید انتقال پیدا کنند و به خارج از شهر بروند و بعضی قسمت‌ها نيز باید کاملا تعطیل شوند و در زمین‌هایی که با این تغییرات باقی می‌ماند فعالیت‌های شهری جدید منطبق و متجانس با استانداردهای شهر ایجاد کنیم.
 رسیدگی به بحث ضایعات‌فروش‌ها و ساماندهی آنها نخستین کاری بود که ما در منطقه انجام دادیم. تمام گاراژهایی که تفکیک غیرمجاز زباله در آنها انجام می‌شد و تعدادشان به 200گاراژ می‌رسید را تعطیل کردیم. همین موضوع باعث شده که در منطقه19 ما دیگر زباله‌سوزی نداشته باشیم و این اتفاق بسیار مهم و بزرگی است که شاید الان میزان اهمیت آن به قدری که باید، به چشم نیاید. شبانه بیش از 10کامیون زباله و لاستیک‌های مستعمل در این ناحیه سوزانده می‌شد که این عامل یکی از عوامل آلودگی در سطح شهر تهران محسوب می‌شد. منطقه‌ای که قبلا در آن زباله‌سوزی می‌شد الان بسیار مرتب شده و حالت شهری پیدا کرده است. ضایعات‌فروش‌ها هم باید از این منطقه منتقل شوند. برای آنها زمینی را در فشافویه پیش‌بینی کرده‌ایم و شرکت ساماندهی نیز مشاوری برای این کار تعیین کرده و این کار در دست انجام است.

تنها راه‌حل معضل دستفروشی، رسمی شدن آن است

سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران: 
موضوع رسمی‌شدن شغل دستفروشی که اخیرا حواشی زیادی ‌به همراه داشته، سیاست و تصمیم دولت است و ارتباطی به شهرداری تهران ندارد. رسمی‌شدن به این معنا‌ست که اولا دستفروشان شناسایی و شناسنامه‌دار شوند و متناسب با نوع فعالیت‌شان در ذیل یکی از اتحادیه‌های کشور قرار بگیرند؛ یعنی اگر لباس می‌فروشند، زیر نظر اتحادیه پوشاک قرار بگیرند. یا اگر غذا ‌و خوراکی عرضه می‌کنند زیرنظر اتحادیه مربوطه فعالیت و مجوز و استانداردهای بهداشتی را دریافت کنند؛ چراکه با جان و سلامت مردم سر و کار دارند.  با پذیرفتن یا نپذیرفتن دستفروشی به‌عنوان یک شغل که چیزی تغییر نمی‌کند و آنها در کوچه و خیابان و معابر حضور دارند و فعالیت خودشان را انجام می‌دهند. در واقع نپذیرفتن دستفروشی به‌عنوان یک شغل رسمی و رها‌کردن و نادیده‌گرفتن آن همان حکم پاک‌کردن صورت مسئله را دارد. بحث دستفروشی، موضوع امروز و دیروز نیست و در سال‌های گذشته بارها شهرداری برای جمع‌آوری و ساماندهی آنها در قالب یک شغل غیررسمی اقدام کرده، اما توفیقی نداشته است. سابقه دستفروشی در تهران به حدود 70 تا 80سال قبل برمی‌گردد و حتی به نظام جمهوری اسلامی محدود نمی‌شود. حتی بحث دستفروشی صرفا منحصر به ایران هم نبوده و یک موضوع جهانی است.
نگاه ما به موضوع دستفروشی باید نگاهی علمی باشد و اگر نظریه و راهکاری در این رابطه داریم، باید آن را در مجامع و محافل علمی مطرح کنیم و به بحث و بررسی بگذاریم.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید